Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Måltider og retningslinjer (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=42142)

Zisco 21-03-11 18:01

Måltider og retningslinjer
 
Heisann!
Ny på forumet her så tenkte jeg ville slenge inn en liten tråd der jeg stiller litt spm angående kosthold og hva slags kosthold man bør følge.

Lurte litt på hvordan dere spiser og eventuellt hva dere spiser igjennom dagen for å yte en god forbrenning igjennom hele dagen. Selv arbeider jeg for å gå ned i vekt og forbrenne en del fett for å gjøre meg klar til "bikinisesongen":)

Dere må gjerne skrive inn hint, tips og kosthold som dere vil anbefale igjennom en hektisk hverdag med skiftarbeid båre på ettermiddag og natt.

Takk!:)

Gerd 21-03-11 18:15

Sv: Måltider og retningslinjer
 
Heisann og velkommen hit :D

Mitt beste råd er å finne deg en retning du vil følge, og holde deg til den.
Ta deg tid til å lese ev. bok som hører til ”kuren”. Kunnskap er makt J
De aller fleste bøker om lavkarbo kan lånes på bibilioteket.
Ved å lese og sette seg inn i det man skal gjøre, så er sjansen for å lykkes, mye større.

Planlegging er viktig.
Sett deg gjerne opp ukeplaner og følg de slavisk i starten.
Det er viktig å lese karboinnhold på alle varer du kjøper.
En pekepinn er å ikke kjøpe noe som ikke er merket. Da vet du ikke hva du får i deg.
Grønnsaker er unntaket da. Det(og de aller fleste andre varer) kan du finne oversikt over her: www.matvareguiden.no

Lavkarbo er en paraplybetegnelse på karboinntak mellom 0-150 karber dagen.
Noen er ketosebasert, andre ikke.

Anbefaler deg å lese denne tråden :”Til alle nybegynnere på lavkarbo”

Kjapp innføring i hva man kan spise:
lavkarbo på 3 minutter

Nerthus 21-03-11 19:29

Sv: Måltider og retningslinjer
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zisco (Innlegg 1062671)
Heisann!
Ny på forumet her så tenkte jeg ville slenge inn en liten tråd der jeg stiller litt spm angående kosthold og hva slags kosthold man bør følge.

Lurte litt på hvordan dere spiser og eventuellt hva dere spiser igjennom dagen for å yte en god forbrenning igjennom hele dagen. Selv arbeider jeg for å gå ned i vekt og forbrenne en del fett for å gjøre meg klar til "bikinisesongen":)

Dere må gjerne skrive inn hint, tips og kosthold som dere vil anbefale igjennom en hektisk hverdag med skiftarbeid båre på ettermiddag og natt.

Takk!:)

De fleste av spørsmålene dine vil du nok kunne finne svar på allerede i forumet, prøv og søk litt rundt og se hva du finner. Gerds anbefaling er veien og starte - les trådene som er anbefalt og få den samlede informasjonen en newbie vil ha behov for.
Når det gjelder spise for å holde i gang forbrenningen fungerer det ikke helt slik på lavkarbo - forbrenningen går gjennom hele dagen (og ikke minst natta) uansett om du ligger lavt nok i karbo og høyt nok i fett.
Finn DIN optimale måte å fordele næringsinntaket på i løpet av dagen - gjerne det som er mest komfortabelt for deg. Noen spiser 5 ganger om dagen - noen 1 til 2... du trenger ikke små mellommåltid på lavkarbo - ihvertfall ikke etter de første par ukene, så spis heller ordentlig når du først spiser :)

Nå vet ikke jeg hvor mye du skal ned i vekt - men husk at lavkarbo er vektREGULERENDE - slik at er du normalvektig er det ikke sikkert du vil få et kraftig vekttap - ihvertfall ikke særlig raskt :)

Lavkarbo er genialt for skiftarbeid, du kan lage mye mat ferdig på forhånd i større mengder og fryse ned og ta de med på jobb så de tiner fram mot mattid (om du ikke har kjøl eller mikro tilgjengelig). Det finnes et uttall av tips for "skiftmat" - prøv søke funksjonen øverst til venstre og se hva du finner - så får du heller spørre igjen om det er spesifikke ting du ikke finner :)

Lykke til!


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:19.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no