![]() |
hva med søtningserstatning?
har problemer med overvekt av to grunner: det ene er hypothyreose som gjør at stoffskiftet mitt går på lavgir, det andre er feil kosthold i flere år av livet...
sliter fortsatt med sukkerhunger og blodsukkersvingninger, men er mye bedre nå. (har hatt tendenser til insulinintoleranse, men det holder jeg under kontroll nå...) mitt spørsmål: om man går på diverse dietter; er det greitt å bruke sukketter og "strøsukker"? disse produktene har hindret mange kg å legge seg på meg... dette har hjulpet meg masse da jeg er totalt avhengig av denne smaken. ting som skal smake søtt er slettes ikke godt uten - og honning er ikke søtt nok! |
Vi bruker steviapulver fra KAL! Uten bismak! :p
Bare å ta en måleskje på tunga, så er all søthunger borte! :D |
Det spørs hva du velger av Atkins og Lindberg.
Atkins anbefaler Splenda og Stevia. Her i Norge har vi ikke det, og det beste her er Natreen, både flytende og i pulverform. Du kan også bruke "suketter". På Atkins bør du ligge unna Aspartame og alle søtstoffer som ender på -ose. Folk som går på lav karbo kost opplever ofte reaksjoner på kunstig søtstoff i større mengder, slik som i sjokolader & sukkerfritt snop. (Bare spør Iset :p ). På Lindberg kan du visst bruke Fruktose. Men det få andre her svare på. Jeg har ikke mer en overflødig kjennskap til enkelthetene der !! |
Tror fruktose skal brukes med moderasjon på Lindberg... I alle fall om du vil ta av... :snill:
|
Hvor var det forresten du kjøpte Stevia hen HP ??
Og har ikke HP kjøpt Splenda fra atkins og ?? Hva syns du om forskjellen ? Hva er best til hva etc...... Bare lurer jeg :snill: |
Stevia er desidert best! Til alt!!! :D
Min har jeg kjøpt på Sunkost. Splendapakkene er mer som natren egentlig i konsistens. Jeg har ikke prøvd splenda granular da... Splenda smaker sukker. Stevia er jo i tillegg sunt da! ;) |
Sitat:
Hei Lissa, velkommen!! :klem: |
Sitat:
bruker stort sett natreen -strøsukker og suketter. synes den er best! hva er "stevia"? |
Jeg hadde tidligere stort behov for søtt og trodde ikke jeg kunne klare meg uten.
Første månedene på kur brukte jeg derfor kunstig søtningsmiddel av typen man kjøper i vanlig dagligvarebutikker. Etterhvert avtok behovet for søtt og nå har jeg overhodet ikke suget lengre. Bruker ikke sukker i det hele tatt, og det eneste "søte" jeg inntar er lightbrus. |
Sitat:
Har prøvd å la vær å erstatte alt jeg spiste før (snop) med lovlig gotteri. Ene og alene for å kvitte meg med behovet for å putte noe i munnen, som jeg tror for min del mye er en stygg uvane, mer mentalt enn noe annet. Når jeg er ferdig med ketose perioden, kommer jeg til å bake litt igjen, da kommer jeg sikkert til å bruke fruktose. Ellers så har jeg hørt rykter om at det skal komme enda en ny sukkertype, med enda færre karber i...Vet ikke når:( Kanskje noen andre som vet.... |
Sitat:
håper jeg også kommer dit en gang! akkuratt nå er det på linje med å være røyksugen og ikke ha tobakk i huset, ikke penger å kjøpe den for og ikke bil for å komme til butikken for å stjele den... (det siste var tull...). - men jeg har røkt daglig i flere år, så jeg vet hva det vil si å ha røyksug, aldså...! |
Sitat:
Har aldri tatt en røyk siden, har ikke lyst og hadde ikke turt, itilfelle behovet dukket opp som troll fra eske....akkurat som sukkerbehovet:D Merker at så fort jeg tar en liten smak med "Høy GI" så ligger behovet latent og har tenkt å slå til som ørreten på flua så fort den får sjangs på en større godbit:eek: Derfor...like greit å holde meg mest mulig unna de helt store godsakene til jeg har gått ned og fått stabilisert kostholdet. Småutskeielser har det vært, men jeg har til nå klart å hale meg inn igjen med en gang. Behovet blir borte før det får gjøre mer skade, sørger bare for å spise ofte, men riktig mat i sånne perioder. Sammenligningen mellom røyk-og søtbehov er ganske relevant.... Ikke lett å være røyker heller...:eek: |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:11. |