![]() |
Posesauser
Siden jeg får mange reaksjoner av garvede Atkinsere,gir jeg en advarsel før dere bruker noen av disse,de inneholder visse ting som egentlig ikke brukes under introduksjonen,(maisstivelse,hvetemel bla)
Mange som begynner med Atkins diett, lurer på hva de skal ha ved siden av kjøtt/fisk, grønnsaker og salat. Det kan bli litt kjedelig med bare rømme eller smelta meierismør. Og en kan jo ikke bli helt fanatiker heller. Derfor har jeg tatt for meg og telt karbohydratene i de jeg hadde hjemme for øyeblikket. Rosepeppersaus 4 pors Posens innhold 8.91 gram karbo tilsett 25g meierismør 0.25 g 0.5 dl matfløte 1.90 g 1.5 dl vann Tilsammen utgjør hele posen ferdig laget på Atkins vis 11.06 gram karbo Riktignok står det at det er 4 porsjoner, jeg ville spist halvparten dvs 2 pors. Sammen med 200 gram broccoli/blomkål + kjøtt vil middagen komme på i underkant av 10 gram karbohydrater Krydderbernaise Posens innhold 13.76 g karb Smør 75g----- 0.75 g karb 1/4 dl matfløte 0.95 g karb 2.75 dl vann Tilsammen utgjør dette 15.46 gram karbo. Står at det er 6 porsjoner,men jeg ville spist 1/3 altså 5.15 gram Bretagne kyllingsaus Posens innhold 13.76 g karb Smør 25g 0.25 g karb 0.5 dl matfløte 1.80 g karb 2.5 dl vann 4-5 pors. står det , ville spist 1/3 av 15.71 og det vil si 5.24 gram karbo For å si det som det er ville jeg ikke holdt ut på Atkins uten sausene,og ved å blande fløte og vann istedet for melk får man mindre karbohydrater. Ved å bruke kremfløte 35% istedet for matfløte 22% kan man redusere enda bittelitt :-) Alle disse sausene er basert på TORO sauser. Middagen er dagen høydepunkt:cool: Håper det smaker. |
så flott Skropia:) du er jo en engel :D
|
Atkins har en egen jevning og med den fikser en lett jevnede sauser selv. Bernaise er forresten (om hukommlesen tjener meg rett) karbofri om den lages skikkelig.
Dersom dere skal bestille Atkinsprodukter så anbefales virkelig jevningen. Nå følger jeg jo Lindberg men har jo lært i et langt svangerskap (hvor jeg kontrollerte karbohdrater uten å tenke slanking) at det er fult mulig å spise sauser som C delen av måltidet. Vet jo ikke GI på dette da men tenker en belastning på måltidet som et hele så blir det ikke uakseptabelt høyt om ikke noe annet drar opp. |
OBS!
TORO sauser inneholder mye raffinert hvete/stivelse/sukker. Dette er Peppersausen laget av: Sitat:
Bedre om du bruker litt spelt som gjevning, og er kreativ med krydderet... Fløte får også en "sausete" konsistens om du lar den koke inn... Mitt om dette... ;) |
Min mor laget sausene selv med mel og smør. Det må da være mulig å lage saus på grovere mel eller soyamel eller rugmel. Jeg kan ikke å lage saus men det er vel noen som kan og har lyst til å teste ut dette. Vær så snill.
Takk til Skorpia som kommer med viktig informasjon |
Sitat:
Jeg har lager med sammalt mel, og det gikk helt fint! (Har foresten bakt kake på govt mel også, og det synes jeg var kjempegodt! Mye mer smak! :) |
dinkelmel er også kjent som speltmel og kan kjøpes i helsekosten. det finnes i fint, grovt, hele korn, "havregryn" osv. koster endel mer enn hvete, men er MYE sunnere (uansett hva Frølich sier :rolleyes: )
ville bare informere ;) |
Sitat:
Sitat:
|
Ville bare legge til noen fakta:
Sitat:
http://www.klikk.no/showstream.asp?article=5121 |
Rosepeppersaus
Sitat:
Dette gjelder de to andre sausene også, var i butikken og kikka på peppersausen i dag og det er helt riktig, den sto det SUKKER på. Flott dere reagerer på dette, men som sagt for oss som jobber og ikke har så mye tid til overs, er dette redningen når en føler en har rømmen langt oppi halsen:) |
Sitat:
|
Sitat:
Var på jakt etter bernaisessens,men det føres bare av de virkelig store kjedene.Bla meny. PS:er det ikke egg i bernaise da? Den inneholder karbo. |
Sitat:
Egentlig burde man slå seg sammen og bestille samlet. |
Sauser
Sitat:
Bernaissaus kan du lage på Atkinsvis.men essensen finner du bare på butikker som Meny. Ihvertfall der jeg bor. Men er det noen som har ideer,så kom med dem. |
Sitat:
24% i tillegg |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:32. |