Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Hva betyr Net carbs? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12270)

Dolly 02-04-07 19:38

Hva betyr Net carbs?
 
Det er alltid mindre net carbs i ting enn totalt karbohydrater?

Hva bør man gå etter på ketolyse?

Iset 02-04-07 19:41

Sv: Hva betyr Net carbs?
 
Netto karbohydrater er de karbohydratene som er igjen i produktet når du har trukket fra feks. fiber og sukkeralkoholer. Vær obs på at fiber som regel allerede er trukket fra på norske matvarer.

Dolly 02-04-07 19:44

Sv: Hva betyr Net carbs?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 252751)
Netto karbohydrater er de karbohydratene som er igjen i produktet når du har trukket fra feks. fiber og sukkeralkoholer. Vær obs på at fiber som regel allerede er trukket fra på norske matvarer.

Men når jeg teller karbohydratene, skal jeg telle de netto eller de ikke netto?

Iset 02-04-07 19:50

Sv: Hva betyr Net carbs?
 
Det er netto-karbene du skal konsentrere deg om. Feks. på Atkins-barene står det kanskje 17 gram karbohydrater, mens på det lille "skiltet" på forsiden står det 2 gram net carbs, da er det 2 gram du skal telle. De resterende 15 grammene er sukkeralkoholer (og kanskje fiber).

Dolly 02-04-07 20:29

Sv: Hva betyr Net carbs?
 
oioioi nå ble jeg jammen glad:D

Photobscura 06-04-07 12:59

Sv: Hva betyr Net carbs?
 
Ja, dette er en ting jeg aldri har fått helt grepet på. Hva er sukkeralkoholer, egentlig? Hva gjør de i kroppen, og hvordan trekker man dem fra, ev. er de trukket fra norske matvarer på næringsinnholdet på pakningen?
For dette er noe jeg aldri har skjønt meg på....

Lemen 06-04-07 14:20

Sv: Hva betyr Net carbs?
 
Limer inn svaret mitt fra en annen tråd her:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 254087)

En skal regne "net carbs" når en gjør opp totale karber pr dag. Dette er fordi disse barene inneholder sukkeralkoholer (slutter med -tol), og det påvirker ikke blodsukkeret på samme måte som sukkerartene.

Se i desse trådene, der får dere kanskje litt bedre svar:

http://forum.lavkarbo.no/showthread....light=net+carb

http://forum.lavkarbo.no/showthread....light=net+carb


monki 06-04-07 14:35

Sv: Hva betyr Net carbs?
 
hurra!! da kan jeg spise atkins sjokoladene med god samvittighet

Lemen 06-04-07 14:38

Sv: Hva betyr Net carbs?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av monki (Innlegg 254104)
hurra!! da kan jeg spise atkins sjokoladene med god samvittighet

En sjokolade i ny og ne kan en godt spise uten dårlig samvittighet, men det er ikke om å gjøre å bytte ut sukkerfylt snop med sukkerfritt. En viktig del med det å endre kosthold er å få vekk godte-avhengigheten. ;)

monki 06-04-07 14:49

Sv: Hva betyr Net carbs?
 
lettere sagt enn gjordt ;)

Photobscura 06-04-07 15:09

Sv: Hva betyr Net carbs?
 
Tusen takk, Lemen. Viser seg jo at jeg vet litt fra før, det er bare termen jeg ikke alltid har årnings på;)

Takker!

Nillomien 06-04-07 16:18

Sv: Hva betyr Net carbs?
 
hmmm.. greit å vite.. da bør jeg ikke beskymre meg om atkinssjokoladen min en gang i uka da jo=) er kanskje får ofte.. men jeg bare må ha.. hehe.. lørdag er lørdag sier jeg bare

lilletrine 06-04-07 18:01

Sv: Hva betyr Net carbs?
 
Jeg har alltid tenkt at lørdag er en vanlig dag og spiser derfor vanlig fordiom det er lørdag. MEN pms derimot...da er det vanskelig:(

Iset 06-04-07 21:15

Sv: Hva betyr Net carbs?
 
Husk at noen reagerer med vektstopp eller til og med vektøkning når de spiser sukkerfritt godteri. Jeg tåler det, men noen kan ikke drikke lettbrus eller spise Atkins-barer uten at vekten slutter å gå nedover. Så jeg ville ikke overdrevet, for å si det sånn. Men en sjokolade i ny og ne skader ingen, man skal jo ikke være asket heller. :)

lilletrine 06-04-07 21:22

Sv: Hva betyr Net carbs?
 
Føler hjernen min reagerer slik når jeg spiser sukkerfritt/kunstig søtning:
Hei, du lurte meg! Gi meg ekte sukker...og jeg spiser mer sukkerfritt...hjernen sier: Dette kan jeg ikke bruke, gi meg ekte vare.
Også er det enda mer sukkerfritt og enda mer søtsug.
Når disse laaaaaange påskedagene er over og jeg er tom for cavalierene mine skal jeg IKKE kjøpe mer om det så er julaften.
Jeg var jo kvitt søtsuget helt til jeg spiste sukkerfritt søtt.
Etter det har hjernen min bare fokusert på en ting: søtsaker.
:mad:

Iset 06-04-07 21:31

Sv: Hva betyr Net carbs?
 
Ja det er helt sant. Sånn reagerer egentlig jeg også. Idag spiste jeg noen konfektbiter hos svigers, og i hele kveld har jeg vært sånn "må ha noe" hele tiden. Siden jeg er operert så begrenser det heldigvis seg selv, jeg kan ikke spise så mye, men jeg har hele tiden LYST på noe etter å ha spist noe søtt, og det er irriterende. Så jeg prøver å unngå slikt.

lilletrine 07-04-07 11:26

Sv: Hva betyr Net carbs?
 
operert? Føler jeg har gått glipp av noe nå:o


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:13.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no