Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Villris (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12889)

Bee 08-05-07 14:15

Villris

Hvor mange karber er det i det?

Carisma 08-05-07 14:17

Sv: Villris

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bee (Innlegg 272604)
Hvor mange karber er det i det?

For mange for ketolyse, ok for fedon... :rolleyes:

Bee 08-05-07 14:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 272605)
For mange for ketolyse, ok for fedon... :rolleyes:

Hehe, that's all I need to know!:stuart:

Gerd 08-05-07 15:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bee (Innlegg 272608)
Hehe, that's all I need to know!:stuart:

har du prøvd jukseris???

Man tager et stk blomkålhode, kutter av så mye som man vil (vi brukte et halvt middels stort til to grådige) og rasper det grovt i kjøkkenmaskin. Vrrr! Det skal være som omtrent riskorn, ikke glatt som mos, altså.

Sleng en klatt smør i bunnen av en mikrosikker form og hell blomkål-"risen" over. Mikre uten lokk på full guffe i 7 minutter. Ta-dah! Ferdig til å helle din yndlingsutgave av en deilig, fet, smakfull saus over.

Jeg trodde forresten at det kom til å bli mye vann igjen i blomkålen, men alt fordampet i mikroen.

Carisma 08-05-07 15:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 272637)
Jeg trodde forresten at det kom til å bli mye vann igjen i blomkålen, men alt fordampet i mikroen.

Hmm, da skjønner jeg, vannet skal fordampe altså? Min ble bare en guffen våt smørje så jeg skjønte liksom ikke hvorfor denne risen skulle være så fantastisk?.... :rolleyes: Betyr det at jeg må micre den lenger da?

Gerd 08-05-07 15:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 272642)
Hmm, da skjønner jeg, vannet skal fordampe altså? Min ble bare en guffen våt smørje så jeg skjønte liksom ikke hvorfor denne risen skulle være så fantastisk?.... :rolleyes: Betyr det at jeg må micre den lenger da?

Jeg "koker" den i microen på full guffe i 7-8 minutt. Uten tildekking...:)

lokkebiff 08-05-07 15:31

[quote=Carisma;272642]Hmm, da skjønner jeg, vannet skal fordampe altså? Min ble bare en guffen våt smørje så jeg skjønte liksom ikke hvorfor denne risen skulle være så fantastisk?.... :rolleyes: quote]

HÆHÆHÆ!!!!:lol:

Jeg òg har lurt på dette.....:confused:

Bee 08-05-07 15:37

Har ikke prøvd nei, men må nok gjøre det snart.

Carisma 08-05-07 16:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 272644)
Jeg "koker" den i microen på full guffe i 7-8 minutt. Uten tildekking...:)

da spørs det om jeg har dårlig micro. 8min var hvertfall ikke lenge nok.. men der smøret var ble helt brunt :confused:

Gerd 08-05-07 17:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 272666)
da spørs det om jeg har dårlig micro. 8min var hvertfall ikke lenge nok.. men der smøret var ble helt brunt :confused:

Min sterkeste styrke er 750, og smøret har aldri blitt brunt...

sma 08-05-07 19:41

Tenker jeg skal prøve dette i stekepannen. :)

Carisma 08-05-07 21:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 272689)
Min sterkeste styrke er 750, og smøret har aldri blitt brunt...

Kjørte på med først 10 min, men da var alt våt guffe enda, så jeg slengte på 5 min til jeg.... Og alt ble svart gitt! :D Godt jeg hadde noe brokkoli i bakhånd... :o

Gerd 08-05-07 21:21

Oj da... Hos meg damper all væske ut og microen ser ut som en badstue når risen er ferdig... :rolleyes:

Dolly 08-05-07 22:00

Hva slags micro har du carisma?

Har akurat samme erfaring som deg.. det var ikke noe godt gjor det kun en gang...

Lemen 08-05-07 22:54

Blomkålrisen kan en også veldig enkelt lage i en stekepanne.

Den er kjempegod! :sikle:

Carisma 08-05-07 23:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mentos (Innlegg 272887)
Hva slags micro har du carisma?

Har akurat samme erfaring som deg.. det var ikke noe godt gjor det kun en gang...

Aner ikke, en gammel hvit en med mintgrønn skrift på.. :D Den var den billigste da alle andre fortsatt var ganske dyre, så det kan jo hende har noe å si på kvaliteten på maten :rolleyes: Men vanligvis brukes den bare til å koke fisk til katten :D

Nille 09-05-07 00:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 272642)

Hvorfor i det hele tatt ta den i microen ? Om du river blomkålen på råkostjern (grov side) tar det kun et par minutter å frese den opp i smør panna - og så smaker det SÅ mye bedre !

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:58.