![]() |
Flesk og duppe?
hva er det egentlig ?? flsket sier seg vel selv men DUPPE :confused:
og gjett hvem film jeg ser på :p |
Sv: flesk ogduppe ?
oj det gikk vist litt raskt for seg i overskriften :o
|
Er det ikke en slags hvitsaus? :confused:
|
Sitat:
også har man poteter til da eller ? |
Ja, det er hvitsaus laget av baconfettet! (med melk og mel i) Serveres med poteter. GOD fornøyelse...:rolleyes:
|
Sitat:
|
Sv: Flesk og duppe ?
(Rettet opp i tittelen jeg:))
Det er tusen variasjoner. Vi har ikke flesk og duppe akkurat, men noe som heter klubb og duppe, der klubben er laget av en type hvete (bok??) og sausen er laget av messmør (primaktig sak). Sjukt godt, og totalt blotta for næring!!! |
Tenker på potetklubb og duppe jeg da :sulten: Det er mange år siden jeg har spist!
Potetklubb, baconfett og sirup :lol: Litt lite lavkarbovennlig kanskje? :D |
Ser du på Elling? :lol:
|
Sitat:
|
Duppe er en tjukk hvit saus med mye løk i.
|
Ingen løk i min duppe.
Har en variant fra Telemark.....bruker stekefettet i pannen etter å ha stekt flesket. Jevner med mel og sper ut med væske (melk+vann ev. kål-"kraft" eller etter andre grønnsker som kokes og serveres med). krydres med salt (hvis flesket ikke er salt i seg selv), pepper og muskat. Koker over svak varme til melsmaken er borte... Godt men ikke lavkarbo :) |
Det burde vel la seg gjøre å lage en lavkarbo-variant? Stekt flesk, fløtesaus jevnet med johannesbrødkjernemel, og blomkål el i stedet for poteter?
Jeg fikk veldig lyst på "bestemormat" nå... |
ja det hadde vært utrolig godt :D Har aldri brukt johannesbrødkjernemel. Fungerer det som vanlig mel? Og må man endre mengden?
|
Jeg bruker en tesked somregel når jeg jevner saus...prøv deg fram litt...du kan bare strø over sausen når den koker og røre godt...trenger mye mindre enn hvetemel :)
|
Takk Nannah ! Det skal jeg prøve:)
|
Skal ha flesk og duppe til middag i dag. :sikle:
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:A...NQ1yi98RM7rqHQ Klubb er baller lagd av poteter og jeg skulle gjerne hatt det attåt, men men... Det MÅ være poteter i for at det skal kalles klubb. :ja: Hvis ikke er det melboller. :o Skal i stedet ha kålrabistappe attåt. :sikle: |
Sitat:
|
Sv: Flesk og duppe?
og jeg er vant til fiskepudding/fløtepudding i duppa...
|
Sitat:
Dupp er en suspekt saus av brunost, melk og sukker til klubben sammen med stekt flesk. Sikringskost for tømmerhoggere... |
Hehe. Klubb/flesk/duppe-konseptet har så utrolig mange lokale varianter. Det er fascinerende! Og å si at det må være sånn og sånn for å oppfylle kriterier er bare latterlig.
Sausen der jeg er fra blir også laget av noe brunostaktig, mamma bruker messmär, som er ca det samme som prim. Men man skal ikke lenger enn fra min fjelllbygd og ned i dalen før klubb og duppe smaker annerledes. Vi snakker tre fire mil, altså. |
Klubb er da laget av blod! Samme innhold ca som blodpølse.
|
Sitat:
|
hehe har alltid trodd det var kompe jeg :flau:
|
Fra wikipedia...
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:47. |