![]() |
Erlet i smoothie?
Var innom helsekosten i dag og kjøpte med meg en liter Erlet for å teste ut ting og tang. Det er 0 - 0,5 karbe per 100 gram og den brukes som fløteerstatning, ergo burde den fungere perfekt i smoothie.
Spørsmålet mitt er jo om noen faktisk har brukt denne og hvordan resultatet ble? |
Sv: Erlet i smoothie?
Hva er det for noe?
|
Sitat:
Tror det er palmekjerneolje eller noe slikt. Står ikke på pakka men mener at det var det jeg fikk beskjed om den gang for lenge siden. |
Jeg kan ikke se hvorfor du ikke kan bruke det. :)
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Digg, rett og slett digg! Det fikk den kremaktige følelsen og smaken lager man jo selv.
Tok 1 egg, 150 g erlet, 30 gram blåbær, litt sukrin og noen vaniljedråper. |
Og litt googling gav resultater. :)
http://utenmelk.no/bilder/r20070625-0432.jpg Fra nettsiden utenmelk.com står det: "Odense Erlet er en fløteerstatning som er laget av palmekjerneolje. Den brukes i hovedsak på samme måte som vanlig kremfløte. Den kan piskes lett som krem, men vær oppmerksom på at den blir veldig fort stiv. Den kan også brukes til å lage vaniljekrem, riskrem, fromasj, sjokolademousse, ha i rører til vafler, lapper, andre bakeverk, sjokoladegodter eller til "ostesaus". Erlet er god og mild på smak. Den kan være litt søt å bruke i sauser, til det anbefaler jeg heller Soya Creem, Alpro Soya fløteerstatning, Gogreeen fløteerstatning eller Oatly matfløte. Odense Erlet selges i 1 liters kartonger. Den er svært drøy i bruk. 1 liter pisket Erlet tilsvarer nesten 3 liter pisket vanlig kremfløte. Den har svært lang holdbarhet uåpnet, men når den først er åpnet holder den kun 2-3 dager. Oppbevares som kjølevare." |
Sitat:
|
Hvor mye koster dette da?
Også lurer jeg også på om det er proteiner i siden du bare har ett egg i smoothien |
Supert Trixie!! :heia: til tross for mange års erfaring med nett så er jeg utrolig lite flink til å bruke søk på nett :o Jeg kan.. men gjør det bare ikke liksom.
Kanutten: Det er 0 protein og 26 gram fett. Trolljenta: Jeg lå høyt i karbene så jeg spiste 100 gram ost istedenfor å ta mer egg, men ellers så kan man nok fint hive oppi mer egg. Kostet 60 kroner for 1 liter. Det står på pakken at den ikke kan piskes om den har vært frosset. Men jeg skal nå forsøke å fryse den ned i terninger for å bruke til iskrem. I og med at jeg ikke skal lage krem av den så burde det går. Det skader jo definitivt ikke å prøve! |
hmm..Jeg tror jeg skal holde meg til fløten jeg da.
Tror jeg legger igjen nok penger på helsekosten her. Men ble litt nysgjerrig da, så kanskje jeg må teste :p |
Grunnen til at jeg vil prøve er at fløte er en festbrems for meg ;)
Om dette ikke stopper vekta så kan fløte reise et viss sted :lol: |
Da får du være forsøkskanin å teste ut litt da :lol:
Jeg har unngått å lage fløtegratinerte ting i det siste og ikke tenkt til å spise det fremover heller, så sånnsett kunne jeg egentlig ha tenkt meg noe som var ok i litt større mengder.. Vet ikke om det blir godt til gratinerte formretter og gryter.. Hva tror du? |
Nja.... har vel følelsen av at det ikke blir helt det samme? Men det burde jo egentlig prøves ut :)
|
Georgine; har du forsøkt å piske denne til krem?
|
Sitat:
|
Fortell meg hvordan det gikk da. Siden jeg ikke tåler melk, så hadde det jo vært supert å kunne bruke denne til krem.
|
Kjøpte du Erlet i Oslo, Georgine? I så fall hvor? Jeg har vært maaaange steder ...
|
Nei, den kjøpte jeg i Lørenskog..
Har du vært på helsekosten på Grønland? |
Sitat:
Har ikke prøvd der (kom til å tenke på at en del av stedene jeg prøvde faktisk var i Trondheim :p). Skal gjøre det, takk for tips! :) |
Erlet har jeg ikke smakt. Hvordan smaker det ?
Som fløte ? |
Når man lager det i smoothie blir den som tykk, tykk fløte. Den smaker i utgangspunktet ikke noe veldig i det hele tatt.
Dog fikk jeg vektstagnasjon av å bruke dette, mest fordi en liter bare har holdbarhet på noen dager når du først åpner kartongen og for det andre så gikk jeg helt bananas! Vanvittig godt! :D |
Ahhhhh, den skal jeg prøve når jeg er ferdig med renseukene mine !
(er inne i en god trend nå og tør ikke prøve noe nytt før jeg har mer kontroll!) |
Drøyer den litt jeg og.. men blir å prøve flere ganger.
Helsekosten her borte hos meg prøver å få til 1/2 liters kartonger i og med at den ikke holder så lenge. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:42. |