![]() |
Dere som stenger bloggene deres... En liten ting å tenke på...
...når dere bare lar folk på vennelistene deres lese... Inspirert av tråden under her (Blogg-tilfeldig utvalgt?) har jeg nå bestemt meg for å være 100% ærlig. Selv om dette er fryktelig vanskelig å si... Vil først sitere Nannah som turte å si omtrent det jeg mener, før jeg turte det (I før nevnte tråd)...
Sitat:
Sitat:
Alt dette er nok grunner til at jeg ikke blir så fort kjent med folk her inne og ikke har så mange "gode venner" her. :o At mange andre her inne har mye tettere forhold til hverandre enn det jeg har, er ikke noe problem for meg. Jeg bruker dette forumet i den grad det er naturlig for meg, og andre som det er naturlig for dem. Og folk er alltid hyggelige og hjelpsome, så om vi er "venner" eller ikke er ikke så farlig for meg. :rolleyes: Det jeg ikke synes er så hyggelig er det som Nannah nevner. Folk kommenterer i bloggen min, er støttene og hyggelige, men når jeg går inn på deres blogger og ønsker å se hvordan det går med dem og være hyggelig å støttene tilbake får jeg beskjed om at der har jeg ikke adgang... Andre ganger vil jeg gjerne se på bloggene til folk jeg har snakket mye med på forumet (mye etter min målestokk da...), men får igjen beskjed om at jeg ikke har adgang fordi denne personen ikke anser meg som en venn.... Jeg må innrømme at i disse tilfeldene blir jeg litt lei meg... :( Som sagt er det helt greit at jeg ikke står på vennelistene til disse personene, men er virkelig det dere skriver så hemmelig? Går det kanskje an å tenke seg om en gang til før dere stenger oss venneløse ute? :confused: |
Sv: Dere som stenger bloggene deres... En liten ting å tenke på...
Dette syns jeg er et veldig, veldig bra og viktig innlegg. All grunn til å ta det med seg videre for alle som allerede blogger, og for alle som kanskje skal begynne å blogge. Altså: inkludert meg selv :ja:
:klem: fra Fedonisten |
Jeg er en av de som har begrenset bloggen min.
Det du skriver er viktig, samtidig så kjenner jeg at det er ting jeg ikke ønsker at alle skal kunne lese. Blant annet vet jeg at min mor og flere av hennes venninner surfer rundt her inne og det er veldig begrensende for journalen min. Jeg føler at jeg ikke kan si noe som helst. En mellomting og ett godt forslag var det noen som kom med for noen dager siden, nemlig om man kunne begrense en av underkategoriene og la resten være åpen for alle. Min blogg kan fint skues av alle når det gjelder mat og oppskrifter, samtidig så er bloggen også privat fordi det som skjer i livet mitt nå er en del av meg og det er vanskelig å ikke skulle skrive om livet mitt i bloggen. Vennelisten min vil helt klart bli utvidet etterhvert som jeg blir kjent med nye her inne. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Dette er en av grunnene til at jeg ønsker at journaltrådene skal opprettholdes, sånn at man kan bli kjent der :)
At man har både journal og blogg :) |
Jeg har gått over til å bruke blogg, og jeg har stengt den. Det er ikke alt du snakker med alle venner og bekjente om, uten at de føler seg utestengt av den grunn. Jeg vet at enkelte vet at jeg vanker her, og har derfor et stort behov for et eget sted. Jeg har allerede fortalt ting i bloggen jeg ikke har tort å fortelle her. Jeg trenger å vite at de som leser er folk jeg kjenner og kan stole 100% på.
Jeg synes det er fint om journalene blir opprettholdt for de som vil, men la bloggene være for oss som liker dem. |
Jeg kjenner jeg er litt enig og litt uenig. Jeg skjønner at folk vil ha sitt eget sted, absolutt... Men samtidig så synes jeg på enmåte at det er feil at forumt blir brukt til det. Da er det plutselig ikke noe forum igjen.
Etter bloggene kom så har det blitt betydelig stillere på forumet, all skravlingen foregår i bloggene. Det er litt trist å ikke kunne følge de man fulgte tidligere. For min egen del så har jeg kuttet bloggene, lesing og skriving der fordi jeg vil ikke utestenge noen og fordi jeg synes det er rotete. Og fordi jeg faktsik er utestengt fra en del av de som jeg fulgte tidligere. |
Men nå har jo de fleste (tror jeg) gitt beskjed i journalen sin om at de kom til å gå over til blogg, og bedt de som ville være med videre si ifra.
|
Ja, da er det jo artig når man sier at man gjerne vil være med, og ikke får være med likevel. :o
|
Sitat:
Jeg kommer til å fortsette med journalen min jeg!! og vet ikke om jeg vil stenge bloggen min heller...Jeg tenker på saken... Jeg liker aboslutt journalene best, og det er utrolig trist, at noen kan være så smålig å misbruke det man forteller hverandre her inne... At sånne ting skal ødelegge for resten...Huff.. Jeg forstår det som blir sagt her, og jeg skjønner at det er kjipt.... Samtidig vil man jo ikke ekskludere noen.... Jeg skriver mest i journalen min enda jeg..Bloggen er kun et tillegg liksom... Om jeg kunne fått velge, hadde jeg garantert valgt journalen min!.... Ikke jeg som kom opp med blogg.... Men siden den nå finnes, og blir brukt, og jeg har et valg....Så vil jeg vurdere det, og siden ta en avgjørelse.... |
Synes dette er vanskelig jeg, og forstår godt begge sider. Har selv stengt blogg, og når jeg skal vurdere hvem den skal være åpen for, så vurderer jeg følgende.
Enten skal personen ha bydd litt på seg selv, ha stått frem med bilde og navn, eller jeg skal føle meg sikker på at det ikke er noen jeg kjenner i virkeligheten. Har en ganske raus venneliste, for jeg ønsker jo tilbakemeldinger i bloggen min.:) Hvis det er noen på min egen alder, eller vi har noe annet til felles, så holder det at det står i profilen deres at de bor i en by hvor jeg ikke kjenner noen som kan forveksles med vedkommende. :ja: Hvis man har en blogg selv, så tror jeg det er lettere å få innpass i andres. Det er dette med at om man byr litt på seg selv, så er man litt i samme båt når det gjelder dette med diskresjon. Og så tror jeg ikke man skal være redd for å be om å komme på venneliste. Man kan jo for eksempel lage seg en venneliste selv, selv om man ikke vil stenge bloggen sin, og når man har gjort det kan man sende mail til de på vennelista med beskjed. Da skal det nok spesielle grunner til hvis dette ikke blir gjengjeldt, og på denne måten får man nok tilgang til en del av de bloggene man ønsker seg.:) |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Men hva om dere som vil skrive ned hemmelige ting har to blogger da??? Og at den offentlige bloggen ikke bare inneholder mat og oppskrifter, men også den vanlige "dagbokskrivinga"... Også kan hemmelighetene står i en hemmelig-blogg?? (Hehe, nå følte jeg at jeg var tilbake på ungdomskolen:D) Så kan dere heller skrive noe sånt som "For vennene mine: detaljer i hemmelig-dagboken" i de vanlige blogginlegga. Også link kanskje... Noen som skjønte det eller? Jeg synes det var en så vannvittig god ide at jeg tror jeg må utheve det gitt!!! :D Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
Tøft å tørre å røre litt her inne!
Flott at noen bryr seg så mye at de gidder legge inn kommentarer som dette, og så føle de opp!!! Har lest hos noen tidligere at dette er et solskinnsforum. Godt være med et sted der jeg blir dillet litt med og får støtte, og hjelp/korreks når det trengs! Så jeg er enig i at dette er et solskinnsforum, men har også lest litt "tempererte" innlegg her! |
Har lyst til å lime inn et innlegg av meg selv her jeg :)
Poenget er vel ikke nytt, men dette er så viktig fpor meg: Å stenge bloggen handler ikke om å stenge noen ute, men om å invitere noen inn slik jeg ser det. Det kan være mange grunner til at vi ønsker "privacy" - noen vet kanskje at arbeidsgiver, kolleger, familie eller venner leser her inne og ønsker en mulighet til å kunne ta opp ting uten å risikere å måtte forholde seg til dette IRL. Jeg er fortsatt inne i bloggen min, og ser at det er lavere aktivitet der, det er synd, men jeg prøver å svare alle som komme rinnom på besøk. Pga sinnsykt travle tider 8reiser 2-4 dager i uka pga jobben) klarer jeg ikke i samme grad som før å besøke folk i deres journaler, men jeg prøver :) Sitat:
|
Godt innlegg.
Jeg forstår godt at noen ønsker private blogger, men jeg synes vel kanskje ikke dette forumet er riktig arena. |
Sitat:
Jeg tror ikke at de skjønner hvor eksluderende denne oppførselen virker. Det ødelegger hele nettstedet etter min mening. Jeg har i alle fall mistet lysten til å være her, og de kan bare glemme noen evt. forlengelse av mitt støttemedlemskap. |
Hm...jeg har vært litt lite aktiv her inne i det siste..så jeg skal vel ikke ha så bastante meninger nå...
Men, er ikke dette PRIMÆRT et lavkarbo-forum? Tror faktisk jeg er litt enig i at disse bloggene kanskje hører hjemme et annet sted enn på lavkarbo-forum.... |
Sitat:
Nå har ikke jeg blogg, kun journal, men syns det er litt trist å bli eksludert fra de som har stengt bloggene sine. |
Jeg for min del, har fortsatt journal (vel, en ganske ny en), og den skal jeg bli flinkere til å bruke igjen. Men jeg kommer til å ta med i betrakningen hva jeg poster der, da det er er en litt ubehagelig tanke at man ikke har kontroll på hvem som leser. Det ga meg en vekker, det at flere har vært utsatt for uheldige episoder. Skremmende, faktisk.
Dessuten, kanskje mange, mange bare leser uten noen gang å gi seg til kjenne? Jeg vil ikke være til underholdning, jeg vil gjerne ha litt tilbake på det jeg gir. Vi skriver om mye her, både følelser og privatliv, og selv om jeg aldri utleverer mer enn jeg kan stå for, så føles det ikke komfortabelt at noen skal bare følge med meg, uten å ville 'snakke' med meg. Det er klart at vennelisten min til stadighet vil bli endret, for man blir jo kjent med flere etterhvert, gjennom journalen min. :) |
Oisann...her må jeg si att jeg rørte litt rundt i gryta:)
Jeg synes også at dette skal være et forum om lavkarbokosthold og alt som hører med til det. Gode venner som jeg vill dele mine aller innerste tanker med prater jeg med på msn. En blogg skal etter min mening være att verktøy for å dele opplevelser med andre...det finns blogger i alle mulige slags foraer...denne børe handle om lavcarbo først og fremst synes jeg. Tror også mange her inne har kjent seg ekskludert litt for ofte gjenom et langt liv som overvektige...att det nå kjennes som om lavcarbo.no ekskluderer også kan nok virke tungt for mange.. Så jeg lar ialf min blogg forbli åpen..og der er alle hjertelig velkommne...også til å være uenige med meg:) |
Sitat:
Men som jeg sa, -bør dette være på et Lavkarbo-forum? Ser at behovet for slike personlige og avgrensede journaler er der, men...huff....Jeg føler at disse bloggene forringer lavkarbo.no Jeg ser stor forskjell på LK for noen måneder siden, og nå... Er det bare meg? |
Sitat:
Overvekt handler om så mye mer enn maten vi spiser, som i dette tilfellet er forskjellige varianter av lavkarbo. Det hele er mye mer sammensatt enn bare kosten. Og en vektnedgangsprosess innebærer så utrolig mye. Må tilføye at jeg synes det hadde vært aller best om man bare kunne lukke et rom, og ikke hele bloggen. |
Sitat:
Hvem er dette stedet for? Og hvem er det som bestemmer? Tenk om de kunne reagere før stedet var ødelagt. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:47. |