Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Annen mat (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=122)
-   -   Chips-erstatning! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15637)

Enid 01-11-07 19:56

Chips-erstatning!

Gjorde en super oppdagelse i dag!

Sprøstekte Birkebeinerskinke til middagen (går sikkert med annen spekeskinke
også). Det var utrolig godt, som vanlig, og midt i middagen påpekte samboer at kald, sprøstekt spekeskinke jo nesten er som chips!
Og sikkert godt med dip også ;)

Mmmmm!

"Oppskrift":
Ta bort fettet på spekeskinken (iallefall om du går på Lindberg :D), stek på høy varme i tørr teflonpanne. Legg dem til kjøling på et fat. Spis!

Paris 12-05-10 01:15

Sv: Chips-erstatning!

forklar :)

Skjønte ikke helt hvordan du laget det.l...

Gerd 12-05-10 11:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Paris (Innlegg 875541)
forklar :)

Skjønte ikke helt hvordan du laget det.l...

Det står her ;)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Enid (Innlegg 358627)
"Oppskrift":
Ta bort fettet på spekeskinken (iallefall om du går på Lindberg :D), stek på høy varme i tørr teflonpanne. Legg dem til kjøling på et fat. Spis!

Iset 12-05-10 13:41

Nam, ja det er kjempegodt! Du kan også gjøre det med kylling. Først steke kyllingfileter, så dele dem i syltynne skiver og sprøsteke dem i ovn eller panne. Står i Skaldeman-boka, jeg må prøve. Jeg prøvde med salami og det ble ordentlig chips det og, men det ble for salt for min smak.

Paris 18-05-10 21:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 875691)
Det står her ;)

hehe ;) av og til må det inn med teskje ;)

hvor lenge og hvor tynne tenker jeg :p får helt "angst" av å ikke vite tiden - men dette må jeg prøve ;))))

Hvordan lager dere dip? For mye karbs i vanlig "kjøpepakke"!

Iset 18-05-10 23:28

Dip lager man feks. av rømme med masse krydder i, akkurat det du vil ha. Og gjerne litt eddik og søtstoff i, det blir bra.

Paris 19-05-10 00:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 878672)
Dip lager man feks. av rømme med masse krydder i, akkurat det du vil ha. Og gjerne litt eddik og søtstoff i, det blir bra.

Jeg har aldri fått til helt dip på denne måten. gubben er alltid like sur:p hehe

Iset 19-05-10 07:58

Hehe man må finne en blanding man liker. Jeg synes feks. løkpulver er uunnværlig i dipen, jeg tror det er mye løkpulver i kjøpedip. Det gjør underverker. Og så bør du ha noe søtt i, feks. Sukrin, det balanserer smaken.

Svadadama 19-05-10 09:10

Santa Maria har et krydder med hvitløk og pepper, kommer med kvern. Den synes jeg er uunnværelig i dip, sammen med fersk hvitløk, salt og litt sitron.

ples 06-04-11 22:50

Har funnet ut at det er (etter min smak) bedre og veldig mye enklere å steke disse i microen på full styrke i 2-3 min, sånn som ostechips:)

Akori 25-05-11 17:52

så deilig det høres ut :) da skal jeg prøve dette og lesse godt med rømme på. En av mine favorittsnacks er sprøstekt bacon (helst tulip kjøpt i sverige, liker det best) og så dyppe det i rømme. nam nam nam :):):)

Nerthus 25-05-11 18:54

Og hvis du ruller en liten ostebit inn i de før du steker de i panna/mikroen så er lykken komplett ;)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:52.