![]() |
Forholdet GI og karbohydrater
Når jeg er i butikken og skal kjøpe mat, så ser jeg nå ofte på innholdet av karbohydrater på matvarene, og i går begynte jeg å stusse litt da jeg sammenlignet fullkornsspaghetti med vanlig spaghetti: Det er dobbelt så mye karbohydrater i fullkornspastaen. Jeg trodde at hvis man i det hele tatt skulle spise litt pasta, så er fullkornspasta å anbefale foran vanlig pasta? Og fersk pasta er vel det man eller helst bør spise, har jeg forstått...
Har GI noe med karbohydrater å gjøre på den måten at dess høyere karbohydratinnhold, dess høyere GI? Hilsen ei som føler seg en smule dum her hun sitter... |
Sv: Forholdet GI og karbohydrater
Sitat:
Dette finner du mye om på hjemmesiden til Fedon Lindberg, bl a her: http://www.drlindbergs.no/page/index...-1&parentid=37 Der kan du også lese om GB=glykemisk belastning som nok er et bedre begrep å forholde seg til. Denne størrelsen tar hensyn til matvarens innhold av karbohydrater per 100g. Når det gjelder karbo-innholdet i pasta så stiller jeg meg like undrende som deg til at fullkornspasta er merket med dobbet så mye karbohydrater enn vanlig pasta. Det må vel være feilmerking...? |
Hmm. Jeg har både vanlig makaroni og fullkornsmakaroni her. Den vanlige har mye mer karbo enn fullkornspastaen. Nesten dobbelt så mye. Hvilke merker har du?
|
Jeg bør altså lese litt mer om hvilke matvarer som gir høyest GI uavhengig av mengde karbohydrater...
Den spaghettien jeg kikket på var fra Sopps. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:40. |