Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Et spørsmål til Torkil og andre om tyggis og lâkerol (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17803)

beate 23-02-08 23:55

Et spørsmål til Torkil og andre om tyggis og lâkerol
 
Hei. Håper noen, eller kanskje spesielt du Torkil, kan svare meg på dette. Jeg bruker en del extra tyggis og lâkerol da jeg er avhengig av dette og er konstant tørr i munnen som ikke vanninntak hjelper mot. Når jeg leser f.eks innholdsfortegnelsen på tyggisen så inneholder den blant annet sorbitol som ikke er å anbefale. Men samtidig står det at karbohydratene som er i tyggisen er sukkeralkoholer, og regnes da ikke som karbo. Hvordan kan da dette føre til at det blir som karbohydrat allikevel? En pakke inneholder 62 sukkeralkoholer, men det kan jo ikke være slik at dette blir det karbo av for da hadde jeg sannsynligvis ikke vært i ketose. Noen som kan forklare med dette?

Og kan noen fortelle meg hva jeg kan spise istedet som ikke vil påvirke meg? Må ha noe for munntørrheten, viss ikke tror jeg ikke at jeg holder ut. Og det holder ikke med munnskyllevann! Har gått ned lite i vekt siden jeg begynte, og lurer selvfølgelig på om dette har noe med saken å gjøre siden cola light ifølge Torkil er greit å drikke som væskeinntak i løpet av dagen. Vil bare legge til at jeg drikker ca. 2 liter vann hver dag i tillegg da :)

Romle 24-02-08 09:53

Sv: Et spørsmål til Torkil og andre om tyggis og lâkerol
 
Jeg fikk et tips om at man kan spise LITT av de store ifaene.

Ignite 24-02-08 12:00

Sv: Et spørsmål til Torkil og andre om tyggis og lâkerol
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Romle (Innlegg 409424)
Jeg fikk et tips om at man kan spise LITT av de store ifaene.

Jepp, litt - for de er vel lakserende. I alle fall havner ihvertfall jeg på potta hvis jeg spiser mange.

beate 24-02-08 17:54

Sv: Et spørsmål til Torkil og andre om tyggis og lâkerol
 
Vil det si at jeg ikke kan spise tyggis uten sukker i det hele tatt? Og hvorfor må det være store IFA og ikke de små? Gjelder det for lâkorol også da eller? At jeg kan spise de store, men ikke de små mener jeg?
Litt forvirret jeg nå....:confused:

Lisbeth 24-02-08 18:14

Sv: Et spørsmål til Torkil og andre om tyggis og lâkerol
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av beate (Innlegg 409663)
Vil det si at jeg ikke kan spise tyggis uten sukker i det hele tatt? Og hvorfor må det være store IFA og ikke de små? Gjelder det for lâkorol også da eller? At jeg kan spise de store, men ikke de små mener jeg?
Litt forvirret jeg nå....:confused:

De små IFA'ene er ikke sukkerfrie, men det er de store :)

isola 24-02-08 18:33

Sv: Et spørsmål til Torkil og andre om tyggis og lâkerol
 
De store IFA'ene smaker pøkk da.. Foretrekker Läkerol, Extra eller Dent jeg altså.

beate 24-02-08 19:24

Sv: Et spørsmål til Torkil og andre om tyggis og lâkerol
 
Ok angående IFA. Men kan jeg spise de små lâkerol da? Blir mye dyrere med de store i posepakning.
Og noen form for tyggis?

isola 24-02-08 19:35

Sv: Et spørsmål til Torkil og andre om tyggis og lâkerol
 
All Läkerol er sukkerfri såvidt jeg vet.

Lisbeth 24-02-08 19:42

Sv: Et spørsmål til Torkil og andre om tyggis og lâkerol
 
Hva er läkerol søtet med??
Jeg synes IFA er godt, spesielt de med pepperlakris og jordbærlakris :)

Smula 24-02-08 20:59

Sv: Et spørsmål til Torkil og andre om tyggis og lâkerol
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av isola (Innlegg 409682)
De store IFA'ene smaker pøkk da.. Foretrekker Läkerol, Extra eller Dent jeg altså.

Jo, men igjen: De inneholder sorbitol og/eller xylitol og det skal i allefall vi på ketolyse IKKE ha!
Store IFA og Fribol fra apoteket kan inntas.

...men når det skal være sagt Beate, må jeg si at jeg synes nå det er veldig foruroligende når du sier at du er såpass avhengig av drops og tyggis at du blir tørr i munnen når du går uten. Bare det burde være et signal til deg om at du burde kunne ned på inntaket i det store og hele.
Normalt skal man kunne gå uten noe i munnen uten å bli tørr.

beate 24-02-08 23:23

Sv: Et spørsmål til Torkil og andre om tyggis og lâkerol
 
Egentlig litt enig med deg der ja, men sliter med å kutte ut.... Har spist extra tyggis i årevis, og det har ihvertfall hjulpet mot mindre hull i tennene :D

Når det gjelder lâkerol kan vi på ketolyse faktisk spise dette. Jeg har filmen de har laget, hvor Torkil sier det er ok å spise lâkerol. Men den posen han viste frem var av de store typene. Det er derfor jeg blant annet lurer på om vi også kan spise de små i esker.

Lisbeth 24-02-08 23:28

Sv: Et spørsmål til Torkil og andre om tyggis og lâkerol
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av beate (Innlegg 409882)
Egentlig litt enig med deg der ja, men sliter med å kutte ut.... Har spist extra tyggis i årevis, og det har ihvertfall hjulpet mot mindre hull i tennene :D

Når det gjelder lâkerol kan vi på ketolyse faktisk spise dette. Jeg har filmen de har laget, hvor Torkil sier det er ok å spise lâkerol. Men den posen han viste frem var av de store typene. Det er derfor jeg blant annet lurer på om vi også kan spise de små i esker.

Du får sammenligne innholdet, og se om det er likt :)

Distrea 24-02-08 23:47

Sv: Et spørsmål til Torkil og andre om tyggis og lâkerol
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Smula (Innlegg 409771)
Bare det burde være et signal til deg om at du burde kunne ned på inntaket i det store og hele.
Normalt skal man kunne gå uten noe i munnen uten å bli tørr.

Fikk bare lyst til å fortelle at det finnes sykdommer som også medfører veldig munntørrhet, og det kan til tider være plagsomt. og da er det godt å ha noen i munnen som varer litt... vannet blir lissom borte med en gang :p

beate 24-02-08 23:56

Sv: Et spørsmål til Torkil og andre om tyggis og lâkerol
 
Det er sant det du sier der ja. Men så vidt jeg vet har jeg ikke det da alle mine prøver er fine. Er heller litt bekymret for om kolesterolet stiger etter en tid med dette kostholdet :cool:

Men jeg bruker medisin som kan påvirke når det gjelder munntørrhet. Lurer på om slik medisin (lykkepille) også kan hemme vekttapet? I utgangspunktet er det en medisin som medfører vektøkning, men har hatt den i ca.1/2 år nå så den påvirkningen burde være borte nå eller hva tror dere? Noen som har noen erfaring med bruk av slik medisin og vektnedgang på lavkarbo eller andre kurer for den slags skyld?

Philippa 25-02-08 01:07

Sv: Et spørsmål til Torkil og andre om tyggis og lâkerol
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Distrea (Innlegg 409888)
Fikk bare lyst til å fortelle at det finnes sykdommer som også medfører veldig munntørrhet, og det kan til tider være plagsomt. og da er det godt å ha noen i munnen som varer litt... vannet blir lissom borte med en gang :p

Ja det finnes også medisiner som forårsaker munntørhet. Uansett hvor mye vann eg drikker er eg tørst hvis eg ikke har drops o.l. i munnen.

Pearl 25-02-08 01:52

Sv: Et spørsmål til Torkil og andre om tyggis og lâkerol
 
Jeg tygger også Extra og er i ketose. Men jeg har også lurt på om det er så lurt. Har tygget de helt siden røykeslutt for mange år siden. Synes jeg trenger de og tenker at siden jeg er i ketose så er det sikkert greit. :spent:

MorStine 25-02-08 07:27

Sv: Et spørsmål til Torkil og andre om tyggis og lâkerol
 
Det er så langt jeg har funnet ut KUN Ifa vi kan tygge i oss, eller Fribol fra apoteket. Alle andre har enten sorbitol eller xylitol i seg og dette skal ikke vi ha i oss...

Smula 25-02-08 09:33

Sv: Et spørsmål til Torkil og andre om tyggis og lâkerol
 
Jepp, vi har diskutert dette opp ad stolper og ned ad vegger og tror det er kun de vi har landet på.
Hver sin lyst selvsagt, men jeg vil nå ikke ta sjansen på å messe opp for meg selv ved å innta noe med sorbitol eller xylitol, så sant jeg kan unngå det.

Har ikke hørt om at sykdom kan fremkalle munntørrhet nei, men burde man ikke da ta en tur til legen og få behandling for det? Høres forferdelig slitsomt ut... Gikk forresten på noen medisiner en gang som gjorde meg tørr i munnen. Helt pyton.

Pearl 28-02-08 19:05

Sv: Et spørsmål til Torkil og andre om tyggis og lâkerol
 
Skjønner at jeg har fått i meg for mye Extra jeg også. Takk for tankevekker. Liker ikke å kutte ut tyggisene, men jeg har vært på apoteket og handlet Fribol drops, fikk også med Fribol sukkererstatning. Dropsene er kjempegode og fungerer egentlig fint som erstatning for tyggis. Men jeg liker det likevel dårlig. Dette var tyngre for meg enn å kutte ut brød, pasta, poteter og ris. :nedfor:

Kitt 29-02-08 08:44

Sv: Et spørsmål til Torkil og andre om tyggis og lâkerol
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Smula (Innlegg 410001)
Har ikke hørt om at sykdom kan fremkalle munntørrhet nei, men burde man ikke da ta en tur til legen og få behandling for det? Høres forferdelig slitsomt ut... Gikk forresten på noen medisiner en gang som gjorde meg tørr i munnen. Helt pyton.

Det finnes flere sykdommer som gir nedsatt spyttsekresjon, blant annet Sjögrens. Da har man gjerne lite tårevæske også.

Finnes flere alternativer til å lette på munntørrhet. På apoteket har de blant annet noe som heter Xerodent. Ser ut som fluortabletter og øker spyttsekresjonen. Fungerte bra for meg da jeg brukte medisiner som ga munntørrhet.

Nepmulk 01-03-08 09:33

Sv: Et spørsmål til Torkil og andre om tyggis og lâkerol
 
Hva med aspartam som er i Cola Zero? Gubben foretrekker denne, mens jeg drikker Cola light som er søtet sucralose.

Romle 01-03-08 09:35

Sv: Et spørsmål til Torkil og andre om tyggis og lâkerol
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nepmulk (Innlegg 412728)
Hva med aspartam som er i Cola Zero? Gubben foretrekker denne, mens jeg drikker Cola light som er søtet sucralose.

Aspartam er det som stoppet vektnedgangen min.. Etter det jeg har lest her inne er det mange som ikke kan drikke zero pga det.

terry 01-03-08 10:39

Sv: Et spørsmål til Torkil og andre om tyggis og lâkerol
 
jeg har også endel munntørhet. jeg buker fribol dropsene og litt fluortabl. mot det

Tess 01-03-08 12:13

Sv: Et spørsmål til Torkil og andre om tyggis og lâkerol
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av beate (Innlegg 409891)
Det er sant det du sier der ja. Men så vidt jeg vet har jeg ikke det da alle mine prøver er fine. Er heller litt bekymret for om kolesterolet stiger etter en tid med dette kostholdet :cool:

Men jeg bruker medisin som kan påvirke når det gjelder munntørrhet. Lurer på om slik medisin (lykkepille) også kan hemme vekttapet? I utgangspunktet er det en medisin som medfører vektøkning, men har hatt den i ca.1/2 år nå så den påvirkningen burde være borte nå eller hva tror dere? Noen som har noen erfaring med bruk av slik medisin og vektnedgang på lavkarbo eller andre kurer for den slags skyld?

Jeg brukte Cipramil (eller seroxat) i et år, og la på meg mye, men det kan jo også være, fordi man gjerne blir mindre aktiv under depresjon..
Bruker nå Lamictal (eplepsimedisin, som brukes mot bipolar lidelse) og den fungerer utmerket, uten mange bivirkninger, bortsett fra litt munntørrhet. Men jeg husker i alle fall å drikke nok vann, på grunn av dette.

Philippa 03-03-08 22:59

Sv: Et spørsmål til Torkil og andre om tyggis og lâkerol
 
Heisann. :)

I dag hadde eg tenkt å kjøpe inn noen sukkerfrie drops av de som er lavkarbo.

Den store Ifa en var grei, den er 0,8g karbo per drops, men den på apoteket, der sto det faen meg 94g kullhydrater, som jo er det samme som karbo per 100g,

Nå vet eg ikke hvor mange gram en sånn boks inneholder, men med 12 gram karbo max per dag, skal eg selvfølgelig ligge langt unna den !!! :_oy:

Eg hadde altså tenkt å slutte med kunstige søtstoffer også, men det viser seg å være vanskeligere enn det var å slutte med sukker.

Cluet da må vel være nedtrapping tenker eg, og det holder eg på med.

Ha en god kveld. :klem:


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:16.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no