Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Tacogryte (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=18)

HP 07-01-04 19:31

Tacogryte

Snadder god taco-gryte

Til 2 person trenger du:
ca 250 gr kjøttdeig - Eller 2 quarterpound beef burgere i terninger
4-6 ss smør
1 løk
1 paprika
1 hvitløk
Tacokrydder fra Hindu (Ikke takokrydder i poser fordi de inneholder mest sukker)
Salat
Rømme (Valgfritt)
Ost (Valgfritt)

Slik gjør du:
  1. Varm smørret i en gryte
  2. Hakk løk, paprika og hvitløk
  3. Ha i kjøttet (hakk kjøttdeigen)
  4. Ha i løk og hvitløk
  5. Krydre med masse Tacokrydder (etter smak...)
  6. Når kjøttet er brunt har du i paprika
  7. Spis når du ikke klarer å vente lengre :D
Jeg pleier raspe ost som smelter inn, det synes jeg er knall godt!

Serveres med salat og litt rømme om du vil.

Tid å tilberede: 10-15 min

mofe 03-10-04 20:02

tacokrydder fra hindu? Hen får man kjøpt det?:)

HP 03-10-04 20:05

Euro-spar, spar, meny, safari ... :)

slankerina 10-11-04 23:47

Dette var helt sinnsykt godt!!!!!!!NAM NAM!!! Jeg spiste det på mandag og har drømt om det siden....Skal ha dette neste uke også...genialt.:D :D :D :D

HP 27-11-04 21:01

:D Jeg har spist tacogryte akkurat nå! :sikle:

Gamla 28-11-04 00:00

:) Den høres fantastisk god ut,- og så lettvindt da! Har alt printet ut oppskriften.

Iset 02-12-05 18:00

Sv: Tacogryte

Denne laget jeg til middag idag. DU STORE ALPAKKA så godt!! :sikle:
Jeg hadde noen variasjoner da, sikkert litt mer karber men greit nok:

Jeg stekte først løk, hvitløk og grønn paprika i biter i en gryte. Stekte kjøttdeig med tacokrydder + litt vann i stekepanna og hadde det over i gryten. Så helte jeg oppi ca 4-5 gode ss med salsa fra glass! Rørte rundt og lot det småputre noen få minutter så smakene satte seg skikkelig.

Det blir skikkelig "sausete" og godt med salsaen og vannet/kraften fra kjøttdeigen. :sikle:

Til dette serverte jeg revet ost, rømme og salsa, samt mais og tortillas til mann og barn (jenta mi ville ikke ha tortillas, hun spiser jo omtrent bare lavkarbo hehe).

Var redd mannen min skulle spise opp alt, har aldri sett ham spise så fort før hehehe. Han ELSKET det!!! Men heldigvis ble det litt rester igjen til meg så jeg kan ha til lunsj i morgen. :D

Ziggy 02-12-05 18:41

Bruk salsaen fra Bunnpris eller Kiwi (er vel norgesgruppen dette...)

Den som heter FirstPrice Taco er den som har minst karber av de salsaene jeg har sett.... bare 3,6 gr pr 100 gr ... og den smaker skikkelig godt!!!

Iset 02-12-05 19:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziggy
Bruk salsaen fra Bunnpris eller Kiwi (er vel norgesgruppen dette...)

Den som heter FirstPrice Taco er den som har minst karber av de salsaene jeg har sett.... bare 3,6 gr pr 100 gr ... og den smaker skikkelig godt!!!

Oj takk for tipset!!! :D

Til nå har vi oftest brukt den fra Rema pga prisen, koster 20 kr for et svæært glass. Men jeg skal absolutt prøve den fra Kiwi, har en Kiwi-butikk rett nedi bakken her. :D

Silk 31-07-06 15:17

Denna gryta her var utrolig god! :w00t: Hvor ofte kan man spise det? Feks. Til middag/kvelds hver dag? :stortsmil

Fjonken 31-07-06 18:33

Den oppskriften adopterer jeg.. Har masse kjøttdeig i kjøleskapet som må brukes opp..

Georgine 31-07-06 19:01

Og jeg tråler butikker etter Hindu taco-krydder.. :( Har ikke funnet det hittil...

Lemen 31-07-06 19:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Georgine
Og jeg tråler butikker etter Hindu taco-krydder.. :( Har ikke funnet det hittil...

Jeg har kjøpt Black Boy sitt, står ikke noe sukker i innholdsfortegnelsen på den heller :) (tror det var på rema jeg kjøpte den)

Iset 01-08-06 09:51

Lemen: er det ikke druesukker i det da? Mener det er Black Boy jeg har, og der står det druesukker.

Lemen 01-08-06 10:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset
Lemen: er det ikke druesukker i det da? Mener det er Black Boy jeg har, og der står det druesukker.

:rodme:

Joda, når jeg leser nøye etter, så ser jeg at det står at den inneholder dekstrose....

(så bare fort på innholdsfortegnelsen, og så at der ikke sto sukker jeg. :rodme:)

Iset 01-08-06 10:31

Hehe da er jeg ikke blitt gal allikevel. :lol:

Jeg har brukt den eller disse posene fra Santa Maria som er så nyyydelige, har ikke giddet å henge meg opp i det lille druesukkeret, men jeg vet jo at det beste er å unngå dem, men pytt pytt. :P

Fjonken 01-08-06 11:53

Brukte tacokrydderet til Hindu nå til tacogryte. Vær forsiktige med det krydderet. Det er VELDIG salt. Min lunsj ble nesten uspiselig fordi jeg var litt for raus.

Melania 01-08-06 12:06

Jeg bruker et tacokrydder fra la casa fiesta. Stor "plasteske" 650gr kjøpt på smart club. Står at inneholder følgende:blandet krydder og urter, grønnsaker, salt, laktose, potetmel, kakaopulver og antioksidant.

Jeg tar uansett så lite pulver i maten at det lille sukkeret jeg får i meg nok ikke har så stor betyding. Ellers så liker jeg å tilsette fersk chili når jeg lager mexicansk mat, syns det gir halve tex-mex smaken.

Heidisen 04-09-06 14:57

Hmm... hvorfor ikke lage eget tacokrydder?

Et eksempel:

1-4ss chilipulver (alt etter hvor sterkt man vil ha det)
6 ts løkpulver
4 ts malt cumin (kjøp i innvandrerbutikk. jeg syns disse har best smak :))
4 ts hvitløkspulver
4 ts paprikapulver
4 ts malt oregano (pulver!!)
bittelitt eller ikkeno splenda

salt etter eget ønske

Dette tilsvarer ca 1 pose ferdigkjøpt ??, og bør vel ikke ha noe spes m karber vel?

Iset 09-04-08 13:09

Denne skal jeg lage igjen i dag. Den er nydelig, mannen min elsker den. Har lyst å servere den med nachochips (jeg slanker meg jo ikke) men jeg gjør ikke det siden det er usunt. Kanskje jeg skulle lage noen ostechips og bruke som nachos? :hmm:

FAAAADER glemte å kjøpe avokadoer til guacamolen!!!!

Michelin 09-04-08 13:19

.....og så blande i creme fraiche og strø revet ost på toppen og gratinere:sikle: i gamle dager brukte æ å ha pasta under og putte masse nachos nedi før æ hadde på osten....men det var før det:o

Hedda:) 09-04-08 13:28

Oooh, dette høres godt ut! Det skal jeg lage en dag! :D

Eirian 09-04-08 17:24

Re: Sv: Tacogryte

Denne må prøves en dag!

Iset 20-08-09 13:01

Denne skal jeg lage i dag, med ostechips til. :sikle:

Celine 20-08-09 14:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 757126)
Denne skal jeg lage i dag, med ostechips til. :sikle:

Tror jeg skal lage slik i helgen, må jo være perfekt campingmat !

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:36.