![]() |
Hva ER det med tomat?
I lista over karbs på grønnsaker står det 2,9kh pr 100 gram TOMAT.
Det er det samme som f.eks blomkål. Allikevel mener jeg å ha lest i Skaldemans bok at man helst bør styre unna tomater, mens f.eks blomkål og brokkoli som har ca. likt karbeinnhold er bedre grønnsaker. Akkurat slik som det er bedre å spise gulrøttene rå fremfor å spise dem kokt. Men hva er det egentlig som skjer med tomatene? Har de en egen evne til å utvinne mer sukker når man har inntatt denne lille røde enn andre grønnsaker??? Skjer det noe forunderlig når man steker dem, eller koker dem i en gryterett? :confused:;):rolleyes: Skulle så gjerne visst litt mer om denne tomaten.... noen som vet? |
Sv: Hva ER det med tomat?
Det der har jeg også lurt på.
|
Tomat er egentlig en frukt med mange av trekkene til en grønnsak.
Tomaten er tung i egenvekt, og du vil få mindre mengde tomat enn f.eks blomkål eller brokkoli på tallerken. :) |
Hmmmm.
Jo, jo. Da bør man bare spise mindre mengder av den, siden den er tung i seg sjøl... likehetstrekk til frukt, ja... Men er det forskjell på det bløte inni og det faste? Om man evnt. kan la vær å spise det bløte for å få mindre karbs?:rolleyes: Hentet fra wikipedia: "Tomat er en frukt med mange av trekkene til en grønnsak, men botanisk sett er det en frukt". "Frukten har et høyt innhold av vitamin A og vitamin C. Den har et vanninnhold på over 90 %. Forskning har avdekket at tomater er en viktig kilde til antioksidanter". Snasen FRUKT er det iallefall! |
Jeg spiser heller cherrytomater, de er ikke så tunge :ja:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:40. |