![]() |
Muskelmasse?
Jeg er 180 høy, og ganske overvektig. Har tatt av førti, skal ta av tretti til. Men da jeg veide meg hos legen viser det seg at jeg har 60 kg muskelmasse.
Er det mer enn vanlig?:confused::confused: Jeg trener en del, og har gjort det i flere år nå mens jeg har tatt av vekt, men ikke noe unormalt mye tror jeg. |
Sv: Muskelmasse?
Må nesten spørrre jeg, men er du mann eller kvinne?
|
En ting er forresten at om du bruker sånn Tanitavekt, så sender den elektroimpulser gjennom kroppen, og målene blir gjort ut fra hvor lang tid de bruker på å "komme gjennom" materialene i kroppen din, den går veldig fort gjennom fettet f.eks, så den måler ut fra det. Og det er faktisk begrenset hvor nøyaktig dette kan bli..
Men ellers så vet jeg ikke hvor mye det er vanlig å ha av muskelmasse, det tar jo forsåvidt langt mindre plass i kroppen enn f.eks fett i forhold til hva det veier... |
Det glemte jeg å si ja :-) Jeg er dame, 37 år.
Jeg vet at det ikke er helt nøyaktig, men treffet skal ikke være så helt galt heller. Jeg er elektroutdannet, så jeg forstår hvordan den virker og det er ikke noe galt i prinsipet ihvertfall. Jeg bare tenkte at 60 kg muskler hørtes mye ut, men så vet jeg jo egentlig ikke hva folk pleier å ha heller. |
OK, jeg vet ikke hvor mye muskler man gjennomsnittlig har, men når man måler muskler på en tanitavekt, så regnes også vev, vann, organer, sener og blod med, antaglig fordi man ikke kan skille så godt mellom det når det måles. Men når det gjelder hva som er "normalt", så strekker ikke kunnskapen min helt til...
|
det høres mye ut=) hvis man skal ha en fettprosent rundt 30 da.. (kanskje litt mye det men..) så høres jo 60 kilo med muskler ille mye ut. Men det er da ingen bakdel.
|
Hvordan regner man ut det der med fettprosent og sånt? Skjønte ikke bæret av det jeg :(
|
Da jeg veide ca 83 kilo...20 kilo for mye, så hadde jeg 11 kg muskler iflg Lindberg-Tanitavekt. Og det var normalt. Så 60 kg høres litt mye ut ja.:)
|
Jeg har omtrent 16 kg muskler, (trener MASSE) og det har jeg hatt både når jeg veide 108 og nå:) Litt usikker da på om de der vektene er til å stole på egentlig da! Og har ingen aning hva som er vanlig...
|
Lurer på om ikke de 60 kg er fettfri masse. Da må vann, skjelett, blod, organer etc trekkes fra.
Tanita- vekten er fin, men man trenger grundig opplæring i å forstå hva alle de rare tallene betyr. Da jeg gikk i overvektsgruppe, brukte vi en del tid på å lære oss å forstå og regne på disse tallene! |
Men kan det være mulig at dere andre har brukt en mer nøyaktig Tanitavekt som skiller mellom muskler og de andre tingene jeg ramset opp?
Vet bare at de Tanitavektene de hadde på Lovisenberg som jeg brukte under en utredning bare kunne måle fett og de øvrige tingene, og benmasse. Men det kan jo hende de aller nyeste er litt mer nøyaktige enn som så, dette er jo noen år siden :) Og så er det faktisk mulig, med tanke på det Kitt sier, at legen din ikke helt har lært seg å forstå målingene vekta gir :o |
Puh, nå ble jeg litt lettet jeg, for jeg har 13.7 kg muskelmasse.:o
Jeg har papirene på jobben, og når jeg skal dit på torsdag kan jeg skrive opp hvordan man regner ut muskelmasse. Det er et regnestykke, men husker ikke. Tanitavekten viser ikke muskelmassen på samme måte som fett og sånt. Men når jeg er hos legen min, ber jeg alltid henne om å regne ut nøyaktig for meg. Muskler, fett, vann etc. Maser og spør hver gang. Hun vil gjerne at jeg skal trene litt mer og få litt mer muskler. I forrige måned trente jeg styrke ca tre ganger på 14 dager, og gikk mine daglige turer. Da hadde jeg gått opp 100g i muskler.... :rolleyes: Så lett å bygge det opp er det jo ikke. Men smilefjes, dette må vi finne ut av! Det er jo klart at det er en regnefeil ute og går her....:D |
Jeg har ca 13 kg muskler.
Det tallet er sikkert FFM (fettfri masse), da må du trekke fra vannet for å finne muskelmasse. |
Det er en Lindberg-lege (Hexeberg) sin Tanitavekt som har målt muskelmasse til seksti kilo. Det er etter at fettfri masse, skjelett, fett og alt er trukket fra. (Jeg veier jo 115 kilo tilsammen....)
Og da jeg begynte å legge om maten for flere år siden, var jeg på en tilsvarende vekt som da målte meg til 26 kilo muskler - så det er iallefall en grei endring. I perioden imellom har jeg syklet rundt femten mil per uke og trent styrke to ganger i uka i tillegg - men nå sykler jeg bare to ganger i uka. Jeg var med på et prøveprosjekt hos Lindberg da de skulle starte opp samarbeid med SATS, og det var da jeg ble veid før og etter prøveprosjektet. I løpet av de fire ukene jeg gikk der, hadde muskelmassen økt med to kilo, og jeg husker legen var veldig imponert, men det stemte med utviklingen han målte i styrken også. Det kan kanskje hende det er fordi jeg har såpass mye muskler at jeg ikke ser større ut enn jeg gjør? De jeg har bedt beskrive meg ærlig sier at jeg ser litt rund ut, men ikke overvektig. Jeg bruker størrelse L eller 46, og er 180 høy. Høres det riktig ut ift vekta? Jeg aner jo ikke hva folk pleier å veie - har liksom alltid løpt ut av samtalen når man beynner å snakke tall jeg... :o Den streken på utskriften fra vekta som indikerer hvor mye fett man har, og hvor mye muskler osv, fyller nesten hele bredden sin på muskler. (Det gjør forsåvidt den på fett også da, men det snakker vi ikke om akkurat i dag...) Men da er det iallefall mye - så har jeg mye å brenne av fettet mitt med :confused: |
Det er legen som har regnet ut muskelmassen til seksti kilo for meg. (Går til Hexeberg). Det er det tallet som er fratrukket vann, fett osv.
JEg vet at jeg er ganske sterk, men det høres mye ut. Samtidig veier jeg jo 115 kilo (rødme), og bruker ikke mer enn 46 i klær, så det kan kanskje hende det er pga musklene jeg veier fullt så mye? Jeg har trent i fire år, opptil femten mil på racersykkel per uke i tillegg til to tøffe styrkeøkter, så selvom jeg ikke trener mer enn to ganger i uka nå, så har jeg jo vært veldig aktiv en lang periode. Hm... Vi må til bunns i dette- om jeg så skal ringe legen og spørre... |
Jeg går til dr Hexeberg på Lindbergs klinikk, så jeg tror da hun bør skjønne vekta si?
Jeg er jo ganske sterk, og til tross for maaaaange kilo (115), så bruker jeg "bare" 46 i klær - kanskje det er pga mye muskler? Jeg ligger nesten på fedme 2 i overvektsklassifisering, men de som jeg har bedt gi meg en ærlig tilbakemelding sier at jeg ser litt rund ut, men ikke fet. (Hvis jeg da korrigerer for at de er glade i meg og vil være snille, lander jeg da på lett fet...) |
Hvis du har 60 kg muskler og 40 kg vann (eller mer?), så er det ikke mye igjen til fett (15 kg), dvs fettprosent på 13% (normalt for damer ifølge tanitavekten er fra 21 til 33%).
Det du kaller muskelmasse må være FFM (fettfri masse). Hvis du trekker mengden vann i kroppen fra FFM får du muskelmasse. |
Jeg skal sjekke lappene en gang til når jeg kommer hjem jeg. Er det vanlig med 40 kg vann?
|
Min siste veiing på en Tanita- vekt var i januar før jeg skadet leggen min.
Tallene så slik ut: Alder: 40 Høyde: 167cm Vekt: 93.6kg Fett%:44.1 Fett masse (vekt): 41.3kg FFM (fett fri masse): 52.3 kg TBW(total vann mengde): 38.3kg Ut i fra dette regnet jeg ut en solid kroppsmasse på 14 kg FFM, fett fri masse består av muskler, ben, vev, vann og all annen fettfri masse i kroppen. Det står på min "bruksanvisning" av Tanita- tallene. TBW: den totale mengde væske i kroppen. Bruker å variere fra 50-70% av den totale kroppsvekten. Skal på Tanita- vekten igjen neste torsdag etter 4 måneder på ketolyse. Spennede!:p |
Er ikke sikker på hva som er vanlig vannmengde, men jeg har 36 kg, så da antar jeg at du har en god del mer enn meg.
Ja, du får ta en kikk på lappene når du kommer hjem, så får du riktige tall. |
Sitat:
|
Da har jeg tallene her - hjelp med å få tak på hva som er hva mottas med takk... :)
Det står: Weight 116,4 kg (Første målingen) Fat% 48,4% Fat mass 56,3 kg FFM 60,1 kg Muscle mass 57,1 kg TBW 44,3 kg TBW % 38,1% Bone Mass 3,0 kg BMR 7958kJ 1902kcal Desirabel range fat mass 16-29,5 kg Desirabel range Fat% 21-32,9 % Hva er TBW for noe??? |
Se hva jeg skrev lengre oppe i tråden.
TBW er den totale mengden væske i kroppen |
Sitat:
Men består ikke musklene av 75% væske, da? Eller bidrar jeg bare til mer forviring nå...? Ah, fant denne linken, orker og rekker ikke å lese så mye i gjennom, men kanskje dere kan finne noe nyttig her?: http://felles.siteman.no/service.nor...veiledning.pdf |
Hmmmm... Jeg tror jeg skjønte det nå...
Takk for hjelpen alle :) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:08. |