![]() |
Fettprosent kvinner (kropp)
Hva regnes som "fit" fettprosent hos kvinner? Det finnes jo alle mulige tabeller og målemetoder for hvordan kroppen skal se ut og veie etc, noen mer idiotiske enn andre (som liv-hofte-ratioen) - men man hører sjelden at kvinner (og menn) bør ha en fettprosent mellom ditten og datten. Går ut ifra menn generelt kan og bør ha lavere fettprosent enn kvinner - men hva er nedre grense for kvinner mtp særlig menstruering og opprettholdelse av andre, viktige funksjoner?
|
Sv: Fettprosent kvinner (kropp)
Etter hva jeg mener å huske bør man ikke ha mer enn tretti, og ikke mindre enn 18 prosent fett når man er kvinne.
|
Synes 18% høres høyt ut som nedre grense..?
|
http://www.onlinemagasinet.no/artikk...D=9&ArtID=1815
Voksne kvinner bør ligge mellom 20 og 30%, står det der. ( Nederst i det oransje faktafeltet til høyre) |
21-33 % står det på desirable range på tanita-vekten
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
:eek: Jøss.. min fettprosent er 30 nå... Og jeg er 90kg og 172 cm. Dvs at jeg regnes som "normal" det da? (Ikke syklig fet som bmi sier.. :rolleyes:).
|
Sitat:
Emm. sier fettprosent mye mer om kroppens tilstand enn hva bmi gjør. Den tar jo ikke hensyn til forholdet mellom muskler og fett. |
Hm??
|
Har søkt litt rundt, og det er i grunnen ganske store variasjoner mht hva som anses som ideell eller normal fettprosent for kvinner. Men når det gjelder redskaper for å måle om kroppen er sunn eller ikke, er bmi emm kun en indikator, som må ses i sammenheng med fettprosent og bygning forøvrig. Hvordan fettet fordeler seg har jo også betydning, hvis det er sykdomsrisiko som er tema.
Men det jeg egentlig lurte på var vel hvor "skrapet" for kroppsfett en kvinne kan være før det går på helsa løs - uten hensyn til vekt for øvrig. Aner ikke hva jeg har i fettprosent, annet enn at den er høyere enn hva jeg vil den skal være, hehe;) |
Nå har jeg lett og googlet lenge, men fant ikke noe eksakt tall på hvor lav fett% som må til før det går på helsa løs. Er nok også noe individuelt, men dette fant jeg:
"Kvinnekroppen må ha en viss fettprosent for å produsere nok hormoner som regulerer mensen, og dersom fettprosenten blir for lav, stopper hormonproduksjonen - og dermed mensen opp. Følgene av det igjen er at skjelettet svekkes, beinmassen reduseres allerede etter fire-seks måneders fravær av mensen, og fortsetter fraværet ut over dette, kan det medføre alvorlig og uopprettelig tap av beinmasse." Ikke verdt å prøve ut mao!:eek: Ikke det at jeg ligger i faresonen, akkurat!:D |
Men det er jo forskjellige måter å måle fettprosent på. Man har sånn klype, tanita-vekt + mange andre forskjellige vekter hvor man skal taste inn alder, aktivitetsnivå osv. (jeg har en sånn) Og så har man en metode hvor man skal legge seg ned i vannbad tror jeg. Mye det her. Så jeg blir litt forvirret. For å få en eksakt måling av en selv, må man kanskje ta en tur på idrettshøyskolen, eller?
|
Sitat:
|
Husker at jeg engang leste at man kunne måle om man hadde for mye fett ved å klype i fettet under overarmen. Er det mer enn 1 cm er det for mye. Min fyller hele tommelen, så absolutt ingen fare for å ha for lite her kan man si, men det kan jo indikere på at det er bra om du har ca 1 cm fett under der. Ikke nøyaktig, men i alle fall mer nøyaktig enn den vekten jeg har....
|
Har akkurat konferert med en kompis som er sykepleier, og her er hva han kunne fortelle:
T sier: for å få sixpack måtte trolig jenter ned i 15% tror det er da menstruasjon osv påvirkes T sier: profesjonelle bodybuildere kan komme ned i 4% men det er alt for lavt for kvinner |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg vil tro at noen enklere får synlig sixpack enn andre. samtidig så trenger man jo ikke sixpack for å se slank og veltrent og sunn ut :)
Og jeg har noen venninner som er gode eksempler på at slankt ikke akkurat trenger å se veltrent ut :p |
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:36. |