![]() |
Lavkarbo og amming
Noen som har gått over til lavkarbo mens de ammet? I så fall - gjorde det noe utslag på melken/melkemengde?
|
Sv: Lavkarbo og amming
Her er det noen tråder om amming
http://forum.lavkarbo.no/search.php?searchid=1363530 |
Takk skal du ha - men søkte på amming før jeg skrev innlegget og fant ikke helt svar på spørsmålet mitt, så derfor jeg lurer...:)
|
Dessverre kan jeg ikke noe om temaet, ikke aktuelt for meg ennå ;)
|
ja, jeg gikk over på fedon. Gikk helt fint. Ammet til han var 2 år. (Fedon fra han var 5 mnd) Viktig å IKKE være ketose da. Så du må spise litt karber. Merket ikke none endring.
|
Sitat:
|
Du burde nok også spise litt bønner og underjordiske grønnsaker for å holde karbene oppe :)
|
Sitat:
|
Hei!
Jeg er Ammehjelper. På generelt grunnlag er det ikke helt klarlagt OM ketolyse skader barnet og melken. Derfor anbefales det heller ikke! Det vi vet:
|
Sitat:
|
Jeg er sannelig ikke sikker på om ketosen setter smak på melka (kan gi brystvegring). Om sa vet jeg self ikke om du fullammer og hvor stort barnet ditt er!
|
Sitat:
|
Så fint da!
Så lenge du fullammer ville jeg venta med ketolysen, for da er du avhengig av at melka fungerer til enhver tid! Forresten er det helt greit med laaaang fullamming så lenge baby legger fint på seg og ikke får lavt jern (ser man med at de blir mer syke), det er en del allergi-familier der baby fullammer til 12mnd! |
Sitat:
Kostholdet jeg ønsker baserer seg på grønnsaker, kjøtt, fisk og oljer/fett, jeg følger altså ingen kur eller tar ketolyse kosttilskudd. Men min lille går jo foran alt, selvsagt:) Kjekt å treffe en ammehjelper her inne (skal prøve å ikke overøse deg med ammespørsmål;):) ). |
...kom i ketose mens jeg ammet...uvitende som jeg var på den tiden, og Smurfen ble urolig og skreik mye den uka...til jeg skjønte hva som var problemet...
...begynte da å spise frukt for ikke å være i ketose, og spiste ogsp minimalt med poteter og ris og pasta og brød...holdt meg til mye grønnsaker ig hele fete produkter...det gikk veldig greit...men jeg hadde lite melk, og Smurfen slutta med pupp etter 6-7mnd... |
Sitat:
|
...tror ikke jeg hadde lite melk fordi jeg hadde vært i ketose, det er bare sånn jeg er laget fra naturens side. Og han hadde begynt å trenge mer enn det jeg kunne tilby.
KLarte meg bra i 4 mnd på mye frukt og lite andre karboer uten uten å vær i ketose før jeg sluttet å amme...Kuttet ut sukker to måneder før jeg sluttet å amme, for da hadde jeg begynt å introdusere annen mat til Smurf, så da snek jeg meg inn i ketosen uten problemer... |
Sitat:
Misforsto jeg da, trodde det var ketosen som førte til mindre melk. I motsatt fall ser jeg ikke at et slikt kosthold kan skade. Jeg tåler sukker veldig dårlig, og "litt" trigger behovet for mer, det er derfor jeg ønsker å kutte mest mulig, også fruktsukker. |
Høres fornuftig ut. Lykke til hva du enn gjør!!!
|
Sitat:
Og tusen takk for gode råd og svar alle!:) |
Det er helt ok om du spør om noe mer ihht amming, lettest å få øye på spørsmålene enten inne i journalen min eller som pm!
|
Sitat:
|
Uffda. Anbefaler Lecitin (om du tåler soja), kjøp på apoteket, kloster er et fint merke! Omtrent 1000mg per dag, tatt med måltider for å holde gangene åpne, opp til 3000mg per dag om du har tette ganger.
|
Sitat:
|
jeg forholdt meg til at ketose frigjør skadelige stoffer feks tungmetaller og andre uhumskheter som lagres i fett, og kan da gå over i melka. Ikke behov for å være i ketose om man ikke skal ned i vekt vel, så kos deg med fedon kosthodlet!
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:20. |