![]() |
Utregning av karbo i vin?
"Sukkerinnhold angis i gram sukker pr liter vin. En halvtørr/tørr hvitvin vil typisk inneholde 3-5 gram sukker pr liter, det blir mellom 0,4 og 0,6 gram karbohydrat pr glass vin" (Fra ketolyse.no, spørsmål og svar)
Er det slik man regner dette ut: Eks: Det står at det er 4 gram sukker pr liter vin. Det blir 4 gram karbo pr liter og 0,4 pr dl(100g sukker=100g karbo) Et glass vin er ca 1,5 dl og da blir karboinnholdet pr glass(0,4*1,5)=0,6 gram ?? Har akkurat fått en flaske hvitvin med 12g sukker pr liter. Det betyr vel at det er 1,2 g karbo pr dl.....og det var litt mye for min del :(. Får vel holde meg til rødvinen min, da :rolleyes: |
Sv: Utregning av karbo i vin??
Du regner riktig ja, SKÅL :D
|
Sv: Utregning av karbo i vin??
Mmmmmmm, vin, mmmmmmmm!!!
:D |
Sv: Utregning av karbo i vin?
Sitat:
Hvilke/n rødvin drikker du med lavt karbo. innhold? |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Dere kan sjekke selv på www.vinmonopolet.no! :) Alt som ligger der har sukkermengde opplyst! |
Generelt er det vel sånn at
- tørre hvitviner har mindre karber enn de halvtørre, og de søte. - rødvin har mindre karber enn hvitvin (generelt) - lette rødviner (eks. mange italienske) har mindre karber enn tunge rødviner (typisk spanske, eks. Rioja). Truur eg. :p |
Sitat:
:spent: Takk for opplysningen. Nå skal jeg lete og regne. |
Sitat:
regner med jeg blir sånn da............ |
Sitat:
Ma.a.o. - ikke hør på meg. :p Sjekk vinmonopolet .no istedenfor :) |
Sitat:
Akkurat nå går det i Ken Creek som bare har 1g sukker pr liter (!). Den er Australsk. http://www.vinmonopolet.no/is-bin/IN...mpTo=OfferList "Middels dyp rød. Aroma preget av syltetøy og mentol, hint av bark og lakrisrot." Tja.... synes det smaker litt nellik.... men det er sikkert bare jeg ;) På hvitvinsfronten har jeg funnet en som heter Tariquet 2006. Den er litt søtere med sine 4,2g sukker pr liter. Men den er "bedre" enn den på noen og tjue :D... og smaker helt ok! http://www.vinmonopolet.no/is-bin/IN...mpTo=OfferList |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:26. |