Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Annen mat (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=122)
-   -   Lavkarbo yoghurt (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=20652)

xtra 02-08-08 10:50

Lavkarbo yoghurt
 
Hjemmelaget yoghurt har langt mindre karber enn yoghurt fra butikken. Selvfølgelig blir den ikke akkurat som kjøpt, den smaker mye, mye bedre :)

Ingredienser:
5 dl helmelk
5 dl kremfløte
1 ss yoghurt naturell

Bland melk og fløte i en kasserolle og varm opp til kokepunktet. Ta av varmen og avkjøl raskt under omrøring med kasserollen i kaldt vann. Når blandingen er avkjølt til 37 grader (jeg putter enden av steketermometeret i kasserollen) tilsettes yoghurten. Bland godt, sett over lokk og la kjelen stå lunt i 12 timer, f eks i varmeskap eller kjølebag, eller hell over på termos. Sett yoghurten kaldt når den er ferdig. Spises med evt. søtstoff etter personlig preferanse og friske bær eller annen smakstilsetning.

Man kan gjerne halvere oppskriften. Det er en fin måte å utnytte fløterester som er gått ut på dato, den holder seg en god stund som yoghurt likevel. Siste rest av yoghurten kan man bruke som kultur når man lager neste porsjon, så blir det ikke nødvendig å kjøpe ny yoghurt naturell på butikken.

Pr dl (100 g):
Karbohydrater: 3,75 g
Protein: 2,65 g
Fett: 20,95 g
Kcal: 211,5

tammen 02-08-08 11:55

Sv: Lavkarbo yoghurt
 
:D Takk for oppskrift!

Bolla Piggsvin 11-10-10 15:57

Sv: Lavkarbo yoghurt
 
Noen som vet om denne kan lages med bare fløte? Da blir det vel enda mindre karber?

xtra 13-10-10 00:37

Sv: Lavkarbo yoghurt
 
Det går sikkert an å lage den med bare fløte. Jeg har ikke prøvd, ser for meg at den blir nokså tung, men håper du forteller hvordan det gikk om du prøver :)

Zillah 13-10-10 05:14

Sv: Lavkarbo yoghurt
 
Den må eg prøve!!!
Det er berre ein butikk som sel tyrkisk yoghurt her, og den er både dyr og veldig langt unna allfarveg. Håpar dette kan bli enda betre! :spent:

Bolla Piggsvin 13-10-10 07:05

Sv: Lavkarbo yoghurt
 
Har akkurat smakt på yoghurt lagd med bare fløte, og 1 ss Biola. Den er veldig god, ikke tung i det hele tatt (for oss som er vant med mye fett, da). Mild på smak. Jeg blandet i litt stevia og ekte vaniljeekstrakt. Hadde sikkert vært enda bedre med bær, men jeg må bli kvitt sommerens utskeielser, så får holde meg unna foreløpig :( Det eneste er at den er litt tynn, mer som drikkeyoghurt. Kanskje det blir bedre med sånt yoghurtpulver?

Zillah 13-10-10 08:20

Sv: Lavkarbo yoghurt
 
Kan nok tenke meg at yoghurtkultur tjuknar meir enn biola, det er jo ulike typar bakterier.

Bolla Piggsvin 13-10-10 09:43

Sv: Lavkarbo yoghurt
 
Men Biola er vel yoghurt, eller?? Har forresten sett på min yoghurt igjen nå, etter noen flere timer i kjøleskap, og den virker tykkere enn i morges. Ble usikker på det der med yoghurtkulturen. Er det ikke liksom Biola som skal være det aller sunneste av sånt, da? Får man den yoghurtkulturen dere snakker om, i alle helsekostbutikker, eller må den bestilles? Og er den noe bedre (sunnere) enn f.eks. tyrkisk eller gresk yoghurt? :confused: Sliter litt med løs mage når jeg spiser lavkarbo, så jeg tenkte dette kunne hjelpe.

Bolla Piggsvin 13-10-10 09:45

Sv: Lavkarbo yoghurt
 
Sorry, så nå at trådstarter bruker vanlig yoghurt naturell. Det med kultur som pulver har jeg visst fra en annen tråd :D

Zillah 13-10-10 10:18

Sv: Lavkarbo yoghurt
 
Å, du meiner Biola yoghurt? Ja den er det yoghurtkultur i også i tillegg til mjølkesyrebakteriene. Eg tenkte Biola mjølk eg, for det er liksom det som er "biola" her i huset. Og ja, eg trur det er normalt at ein nysatt yoghurt tjuknar over tid.

Yoghurtkultur kan ein kjøpe som pulver, men det betyr eigentleg berre den bakteriekulturen som gjer at mjølk blir yoghurt. Så om du utviklar ein eigen liten koloni frå ein kjøpt yoghurtrest, eller om du kjøper det i pulverform, så er det litt hipp som happ. Blir litt som surdeig, stammen overlever og formerer seg i sats etter sats etter sats.

LiMe 22-02-11 15:06

Sv: Lavkarbo yoghurt
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bolla Piggsvin (Innlegg 947416)
Har akkurat smakt på yoghurt lagd med bare fløte, og 1 ss Biola. Den er veldig god, ikke tung i det hele tatt (for oss som er vant med mye fett, da). Mild på smak. Jeg blandet i litt stevia og ekte vaniljeekstrakt. Hadde sikkert vært enda bedre med bær, men jeg må bli kvitt sommerens utskeielser, så får holde meg unna foreløpig :( Det eneste er at den er litt tynn, mer som drikkeyoghurt. Kanskje det blir bedre med sånt yoghurtpulver?

Skal den ikke siles (gjennom et klede e.l.)? Synes å huske det fra oppskriften.

Bolla Piggsvin 22-02-11 15:18

Sv: Lavkarbo yoghurt
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LiMe (Innlegg 1037369)
Skal den ikke siles (gjennom et klede e.l.)? Synes å huske det fra oppskriften.

Nei, det har jeg aldri hørt. Vet at man skal sile hvis man vil lage sin egen cottage cheese, det er ikke det du tenker på? Nå bruker jeg youghurt-maskin, men det skulle vel ikke ha noe å si?

babydoll 22-02-11 15:58

Sv: Lavkarbo yoghurt
 
Man kan godt sile den gjennom et klede for å få den tykkere ja! Om man lager på vanlig melk anbefales det å sile den uansett, siden den blir tynnere i konsistensen enn vanlig yoghurt.

Bolla Piggsvin 22-02-11 16:49

Sv: Lavkarbo yoghurt
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av babydoll (Innlegg 1037390)
Man kan godt sile den gjennom et klede for å få den tykkere ja! Om man lager på vanlig melk anbefales det å sile den uansett, siden den blir tynnere i konsistensen enn vanlig yoghurt.

Ok, jeg bruker bare kremfløte. Men jeg har funnet ut at det er lurt å ta den ut og røre i den etter et par timer i kjøleskap, ellers har den lett for å bli helt stiv på toppen og ganske tynn under.

kamp 22-02-11 16:50

Sv: Lavkarbo yoghurt
 
Når jeg lager kumelk yoghurt trenger den aldri åmsiles fordi den er helt tykk. Tykkere enn butikk yoghurt.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39533


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:20.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no