Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Annen mat (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=122)
-   -   Sveitsersuffle (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21364)

Lille-Lulle 11-09-08 23:12

Sveitsersuffle

Tenkte jeg skulle lage noe snaskens til "Skal vi danse" i morgen og har peilet meg inn på en oppskrift på ostesuffle som jeg har laget mangen gang før. Denne er deilig med litt god salat til :)

Tipper denne suffleen med noen små justeringer kan bli fin ketolysemat, men jeg trenger litt hjelp til "oversettelse" (er enda veldig fersk på dette med lavkarbokost)

Oppskriften er som følger:

Sveitsersuffle

3 ss smør
3 ss hvetemel
melk
1 ts salt
5 egg
300 gr sveitserost

Smelt smøret i melet (evt erstatningen for melet). Spe med melk og la det koke til sausen er tykk. Skill eggene og rør eggeplommer og revet ost i sausen. Tilsett salt. Rør til slutt forsiktig i stivpiskede eggehviter. Hell blandingen i smurt suffleform og stek den i ovnen til suffleen er hevet og stiv. 175 grader i ca 60 min.
(Kilde: Ostegleder, Ruth Magnussen Kielland)

Spørsmålet er: Hva kan/bør jeg erstatte hvetemelet med?

Kitt 11-09-08 23:21

Sv: Sveitsersuffle

Jeg laget grønnsakssuffle og brukte litt JBKM og litt ekstra ost i stede for mel.
Min første suffle noen gang og den ble bare så fin!:stortsmil

Lille-Lulle 11-09-08 23:39

Ok. Men bruker man lik mengde JBKM som erstatning for hvetemelet?
Altså i denne oppskriften 3ss JBKM?

Og vil suffleen heve seg like mye med JBKM?

nattfrue 11-09-08 23:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lille-Lulle (Innlegg 533883)
Ok. Men bruker man lik mengde JBKM som erstatning for hvetemelet?
Altså i denne oppskriften 3ss JBKM?

Og vil suffleen heve seg like mye med JBKM?

Du trenger ikke på langt nær så mye jbkm som mel - jbkm er veldig effektivt :) Det er eggene som får suffleen til å heve seg, så antakelig vil den heve seg mer med jbkm (mindre som tynger ned blandingen).

Jeg tror kanskje jeg ville prøvd å ikke bruke fortykningsmiddel i det hele tatt - bytt ut melken med fløte, så tykner det uten "hjelp".

Lille-Lulle 11-09-08 23:51

Takk, takk Nattfrue!

Da gjenstår det å føle seg litt frem på sausens konsistens etterhvert som jeg putter oppi ingrediensene :)

Lille-Lulle 13-09-08 15:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nattfrue (Innlegg 533888)
Du trenger ikke på langt nær så mye jbkm som mel - jbkm er veldig effektivt :) Det er eggene som får suffleen til å heve seg, så antakelig vil den heve seg mer med jbkm (mindre som tynger ned blandingen).

Jeg tror kanskje jeg ville prøvd å ikke bruke fortykningsmiddel i det hele tatt - bytt ut melken med fløte, så tykner det uten "hjelp".

Det stemte! Suffleen som jeg lagde i går med JBKM er den høyeste suffleen jeg noengang har laget. Riktig luftig og fin ble den :)

nattfrue 13-09-08 15:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lille-Lulle (Innlegg 535278)
Det stemte! Suffleen som jeg lagde i går med JBKM er den høyeste suffleen jeg noengang har laget. Riktig luftig og fin ble den :)

Så bra! :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:59.