Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Dr Lindbergs (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=29)
-   -   Dere andre på Lindberg (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21831)

tonetrollet 13-10-08 08:32

Dere andre på Lindberg

Spiser dere brød?
Frukt?
Hva med melkeprodukter?

Tomine 13-10-08 09:28

Sv: Dere andre på Lindberg...

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tonetrollet (Innlegg 553908)
Spiser dere brød?
Frukt?
Hva med melkeprodukter?

Jeg havner på rent lindbergkosthold etterhvert som jeg er ferdig med ED.
Jeg kommer til å holde meg til anbefalingene vedr. frukt - det er vel ikke mer enn 2 porsjoner daglig.
Av melke/meieriprodukter -- yoplait yoghurt, yoghurt naturell, kesam 1 %, cottage cheese, matfløte ,klaret smør til steking ( spes indisk mat) og ordentlig rømme til fest. Jeg har heldigvis "vent meg av" med å drikke melk, og bruker nå usukret soyamelk der jeg trenger noe melkeaktig.
Brød - det kommer an på. Jeg må finne ut av hvordan jeg fungerer etterhvert som jeg er ferdig med eurodiett, men vet det finnes gode oppskrifter der ute på brød med lite karbohydrater som et alternativ til wasa fiber pluss/fiberrik eller Lindbergs eget brød. Vanlig brød er ikke noe for meg - det medfører bare at jeg suser opp i vekt.

Runegutt 14-10-08 17:07

Sv: Dere andre på Lindberg ...

Ja
Ja
og ja
:)

Runegutt 14-10-08 17:08

Men ikke alle typer av alt.
Spør og du vil få svar...........

vilya 15-10-08 01:10

Jeg holder meg til Lindbergbrødet og lavkarbo-brød som jeg baker selv. Noen ganger spiser jeg litt fullkornbrød også.

Frukt spiser jeg lite av, men spiste ikke stort av det før heller. Bruker av og til en halv banan i smoothien, det er det eneste.

Jeg drikker en del melk. Har prøvd å kutta ut, men må ha to glass om dagen. Tror melk er det eneste jeg aldri kan kutte helt ut. Ellers spiser jeg youplait youghurt, kesam, cc og noen ganger creme fraiche.

Impulsiw 30-10-08 18:51

Sitat:

Spiser dere brød?
Frukt?
Hva med melkeprodukter?

Måtte kutte ut alt det der jeg...sa dama på lindbergklinikken. Skulle ha mellom 20 og 40 karber om dagen og da er de ikke mye rom for brød :lol: Det hender jeg tar et par wasa fiber plus med MAAAAASSSE pålegg. Men da må jeg planlegge så jeg ikke får i meg for mye karber via andre ting... :ja:

Når jeg kom dit trodde jeg faktisk at jeg skulle få spise lindbergbrød.. litt frukt.. vin... osv. men neida. Første 4 ukene var KETOLYSE aktig... :D

Photobscura 31-10-08 08:04

Sitat:

Spiser dere brød?
Frukt?
Hva med melkeprodukter?

Nei på alt!
Jeg får vondt i magen av stort sett alt brød (men lager avokadomuffins, da), frukt påvirker blodsukkeret mitt alt for mye, og så er jeg ærlig talt ikke så glad i det, men det går en del bær. Jeg har en stor mistanke om kasein-intoleranse, så jeg holder meg unna alt av meieriprodukter bortsett fra smør. Og det må nok ligge noe i det, for etter et drøyt års stillstand begynte vekta seriøst å bevege seg etter at jeg gikk over til Lindberg-kost, men uten disse tingene. Samt at magen føles bedre uten meieriprodukter.
Jeg savner det ikke heller. Jeg spiser moderat med fett -men kniper ikke igjen, mye grønnsaker og bladgrønt, alle typer kjøtt og fisk, en del belgefrukt (kikerter, linser, bønner etc), og nøtter, oliven og bær mellom måltidene. Kostholdet er helt über, og jeg går ned fra en halv til en kg i uka.

tonetrollet 31-10-08 11:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 566265)
Nei på alt!
Jeg spiser moderat med fett -men kniper ikke igjen, mye grønnsaker og bladgrønt, alle typer kjøtt og fisk, en del belgefrukt (kikerter, linser, bønner etc), og nøtter, oliven og bær mellom måltidene. Kostholdet er helt über, og jeg går ned fra en halv til en kg i uka.

Høres ut som om du lever omtrent som meg.... bortsett fra at jeg ikke går ned :confused:

Impulsiw 31-10-08 13:27

Sv: Dere andre på Lindberg

Jeg måtte begynne å telle kcalorier i tillegg til karber...ellers fikk jeg kjapt i meg for mye mat. Går ikke ned fort nå heller..ligger på 1800 kcal og ca. 30 karber per dag. Det HAR faktisk noe å si hvor mye du spiser :ja:

Tror jeg må legge meg på under 1600 skal det bli fart i sakene...:geip:

Photobscura 31-10-08 15:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tonetrollet (Innlegg 566406)
Høres ut som om du lever omtrent som meg.... bortsett fra at jeg ikke går ned :confused:

Trodde du spiste meieriprodukter, jeg?
Jeg spiser altså overhodet ingen. (Dvs bortsett fra meierismør, men det er tilnærmet ikke kasein i det, så jeg tror ikke det har noe innvirkning, dessuten er det det aller beste å steke maten i.)
Ikke teller jeg kalorier heller, men etter så lang tid på lavkarbo tror jeg at jeg har utviklet et ganske bra sult- og metthetssignal.
Problemet mitt har sjelden vært overspising, men kompulsiv sulting størsteparten av tiden, og da tar det litt tid å få sultsignalene på stell igjen, det gjelder sikkert overspising også.

Jeg spiser forresten heller ingen søtstoffer -what so ever. Det trigger en falsk sultfølelse hos meg som jeg ikke liker i det hele tatt. Bær er det søteste jeg spiser, men så lenge siden som det er at jeg har spist noe sukker-søtt så synes jeg det er søtt nok :)

Impulsiw 31-10-08 15:51

kompulsiv sult og kompulsiv spising er vel to sider av samme sak tenker jeg ;)

Photobscura 31-10-08 16:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw (Innlegg 566499)
kompulsiv sult og kompulsiv spising er vel to sider av samme sak tenker jeg ;)

Ja, det er nok det, man misbruker mat på begge måter... :o

Impulsiw 04-11-08 10:20

Sant sant...:ja: Men det går an å jobbe med saken takk og lov..

Photobscura 04-11-08 10:22

Ja, nå VET jeg i det minste at det bare er dumt for meg og kroppen min å ikke spise. Hodet mitt er ikke med hele tiden, men før så syntes jeg det var en positiv ting for meg som overvektig å ikke spise. Tenk det, liksom...

Impulsiw 04-11-08 10:28

Det er sant som du sier. Man har lett for å se maten som en fiende. Blir sån hat/elsk forhold. Da er man ute å kjøre...:ja:

Photobscura 04-11-08 10:32

Jeg gjør jo ikke det lenger nå, forsåvidt, ser på maten som en fiende that is -litt for mye ernæringsmessig kunnskap til det.
Men, jeg har fortsatt en hang til å digge følelsen av å være sulten. Øsj.

Nei, nå kupper vi tråden, gitt :nei:

Uansett -Lindberg ruler!

Impulsiw 04-11-08 10:35

Hehe...trådkuppere..:lol: Må bare si jeg hadde et fryktelig dårlig forhold til mat når jeg var tenåring fram til jeg var 30 år. Da leste jeg boka "når følelser blir mat" av Karen Kristensen. Sluttet å slanke meg og fokuserte på å kjenne etter i magen...når var jeg sluten - når var jeg mett. Sult og metthetsfølelsen var blitt oversett i så mange år at jeg måtte trene...rett og slett... Sammen med det brukte jeg regelen: KUN spising ved kjøkkenbordet og all mat skulle spises før 18 om kvelden. Gikk ned 25 kilo på 10 måneder. Klart jeg prøvde og feilet...mange ganger før jeg gradvis ble bedre og bedre... :ja:

Photobscura 04-11-08 10:39

Ja, det var noe av det mest overraskende da jeg begynte å spise lavkarbo, normal metthet, og signalene om metthet og sult kom tilbake, det var en del å jobbe med rent mentalt fordi jeg ikke var vant til å lytte til kroppen i særlig grad, men ren sunn mat hadde mye å si for at jeg fikk det mer på stell :)

Bare det å ha et normalt forhold til mat har mye å si, altså! Bare se på Paul McKenna sine programmer :)

Impulsiw 04-11-08 10:44

Det er alfa og omega..å ha et naturlig forhold til mat. :ja:

Jeg går på noen drittmedisiner nå som gir vektøkning...:nei: ikke kan jeg slutte for da går jeg i kjelleren. Er ingen hemmelighet her at jeg har en bipolar lidelse. Var i kjelleren i 3 år før jeg fikk snuppen. Så fikk jeg noen medisiner som virket. Jeg er i god form og kan jobbe, ta meg av familien og har litt overskudd. Baksiden er vektøkning...:( Det "rubber" ved sult og metthetssenteret i hjernet... forbanna dr**

Impulsiw 04-11-08 10:45

Syt syt...hehe..:D

Runegutt 04-11-08 10:51

Bare for å forsøke å spore tråden tilbake:
Har bakt 3 rugbrød.
Jeg setter surdeig på 1liter vann og nok grov sammalt rug (havregrøtkonsistens) og en pakke tørgjær. Lar dette kose seg i minst tre dager, og kan stå opp mot en uke. Rører inn litt mere rug hver dag.
Så tilsetter jeg en liter vann, merer rug og en pose solsikkefrø+sesamfrø og ev. linfrø.
Fyller i tre godt smørsmurte former.
Stekes lenger en lengst på 180grader
Lar hvile innpakka i kopphåndduker i minst 3 dager.
Skjært opp og putta i frysern.

Disse kan jeg spise et par skiver av i slengen, uten at blodsukkeret går i taket.

Impulsiw 04-11-08 11:00

Får ikke spise noe rug og sånt på ketolyse.. skal bare ha 40 karber om dagen. Lindbergdama sa: Du skal gå i ketolyse du nå! Men det går vel med et par tyyyynne skiver fedonbrød om dagen da...alternativt til to wasa fiber plus. Men jeg spiser stort sett ikke brød i det hele tatt. Er så mye pes å lage det...:D

Går i GG klibrød (det var lov) med baguett salater på.. crabsticsalat... så til lønsj går det stort sett i omelett. I værste fall et par wasa fiber pluss med maaaaaassse pålegg..:sikle: Middag.. ja.. Huff..matstellet er ikke så veldig på stell om dagen.. :lol:

En god ting er at jeg ikke er fysen da. Det er da noe.

Runegutt 04-11-08 12:25

Dette starta da ikke som en ketolysetråd?
Btw. Hva er GG Klibrød for noe?

Impulsiw 04-11-08 14:35

Jeg har vært på fedon lindberklinikken og fått diett fra fedon. Det er tydeligvis ketolyse for alle penga der..:D

GG-klibrød er klibrød som ser ut og smaker litt som sponplater. Fordi det er 47% fiber går det "rett igjennom" kan du si. Det metter VELDIG :ja: fåes på helsekost og velassorterte dagligvareforretninger..

tonetrollet 04-11-08 16:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw (Innlegg 570132)
Det er tydeligvis ketolyse for alle penga der..:D

GG-klibrød er klibrød som ser ut og smaker litt som sponplater.

Ikke ketolyse, men ketose...:) Det er ikke de derre vanlige klibrødene altså?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:04.