Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Marsipan (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2208)

guro 15-10-04 11:46

Marsipan

Oppskrifter med tanke på julen.

Marsipan

· 500 g mandler

skoldes, tørkes og males fint. Blandes med

· 350-450 g fruktosemelis

· (1 ts tragant) Kan utelates!

· 1 ss eggehvite, lett pisket.

Trill for eksempel kuler og pynt med valnøtter, rull i kakao/kokos, dypp i sjokolade osv.

Fylte aprikoser ?*

· 20 myke dessert aprikoser
· 100-150 g marsipan
· 100 g kokesjokolade
Skjær et snitt i hver aprikos. Rull små kuler av marsipan og stikk inn i hver aprikos. Trykk aprikosen igjen og ta bort overflødig fyll. Smelt sjokoladen og dypp snittflaten på aprikosen i sjokoladen. La stå kjølig til sjokoladen er stivnet.

Aprikosmarsipan ?*

· 100 g skållede mandler, malte
· 100 g tørkede, myke aprikoser i skiver
· 50 g fruktosemelis
kjøres sammen i hurtigmikser/ foodprosessor. Tilsett
· 1-2 ts eggehviter
og kjør videre til den samler seg og får marsipankonsistens. Form pølser og dypp i smeltet sjokolade. Eller bruk som fyll i marsipanbrød.

Zoë 15-10-04 12:07

Hurra! Marsipan!

Men hvor får man kjøpt fruktosemelis?

Iset 15-10-04 12:20

Flott!! Cavalier har også en ferdig masripan som smaker utrolig godt, den er uten sukker (og anbefalt av Lindberg). :D

guro 15-10-04 13:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zoë
Hurra! Marsipan!

Men hvor får man kjøpt fruktosemelis?

Det må du lage selv. Du kjører fruktosen i hurtigmikser til det støver - og litt til. Om melisen blir for grov blir marsipanen 'knaprig'. Mulig man kan forsøke å løse opp fruktosen i eggehviten først.

guro 10-12-04 14:08

Her er marsipanen, Lise! -Jeg tillater meg fruktose jeg vet du!

Summer 10-12-04 14:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av guro
Her er marsipanen, Lise! -Jeg tillater meg fruktose jeg vet du!

Åja, det gjør du ja.. Men jeg kan jo bare erstatte med stevia siden det er eggehvite der. :)
Hva er tragant?

guro 10-12-04 15:09

Et bindemiddel som fås på apoteket. Har aldrig brukt det selv. Hjemmelaget marsipan kan jo bli litt 'sprø', smulete, tipper traganten gjør den smidigere.

Summer 10-12-04 15:11

okei. :)

Men når du skolder mandlene- da har du dem nett nedi og utav igjen når det koker, også skreller dem etterpå ikke sant?

elian 13-12-04 14:13

Sitat:

Oppskrifter med tanke på julen.

Marsipan

· 500 g mandler

skoldes, tørkes og males fint. Blandes med

· 450 g fruktosemelis

· (1 ts tragant)

· 1 ss eggehvite (lett pisket).

Trill for eksempel kuler og pynt med valnøtter, rull i kakao/kokos, dypp i sjokolade osv.

Hva er · (1 ts tragant) og hvor får jeg tak i det? Hvilken fungsjon har det i marsipanen?? Har aldri hørt om det jeg..... :rolleyes:

guro 13-12-04 14:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lise
okei. :)

Men når du skolder mandlene- da har du dem nett nedi og utav igjen når det koker, også skreller dem etterpå ikke sant?

Ja, jeg koker opp vannet og har mandlene oppi, akkurat så lenge at jeg ser skallet løsner. Og så har vi det morro en stund med å 'skyte' mandler rundt i kjøkkenet. Må tørke godt (flere dager) før de males.

guro 13-12-04 14:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av elian
Hva er · (1 ts tragant) og hvor får jeg tak i det? Hvilken fungsjon har det i marsipanen?? Har aldri hørt om det jeg..... :rolleyes:

Se 3-4 innlegg lenger opp i tråden for min gjetning!

guro 14-12-04 10:47

(uprøvde, men fristende)

Fylte aprikoser ?*

· 20 myke dessert aprikoser

· 100-150 g marsipan

· 100 g kokesjokolade

Skjær et snitt i hver aprikos. Rull små kuler av marsipan og stikk inn i hver aprikos. Trykk aprikosen igjen og ta bort overflødig fyll. Smelt sjokoladen og dypp snittflaten på aprikosen i sjokoladen. La stå kjølig til sjokoladen er stivnet.

Aprikosmarsipan ?*

· 100 g skållede mandler, malte

· 100 g tørkede, myke aprikoser i skiver

· 50 g fruktosemelis

kjøres sammen i hurtigmikser/ foodprosessor. Tilsett

· 1-2 ts eggehviter

og kjør videre til den samler seg og får marsipankonsistens. Form pølser og dypp i smeltet sjokolade. Eller bruk som fyll i marsipanbrød.

Summer 14-12-04 15:49

Sitat:

.Og så har vi det morro en stund med å 'skyte' mandler rundt i kjøkkenet.

:lol: synes jeg ser det for meg! Høres ut som en gøy førjulsaktivitet...:D

..og du.... de fylte aprikosene var bare geniale! :blomster:

..vi har lurt litt på å male nøtter og putte inni (har prøvd med hele nøtter, men det falt bedre i smak hos foreldrene enn hos poden, og siden han er hektet på aprikoser, så vil jo vi gjerne ha i ham noen proteiner i samme slengen...:) )
..marsipan,og forsegle med sjokolade..... *vann i munnen*

Huldr 14-12-04 16:06

Enig, Lise - herlige oppskrifter! :blomster: til Guro!

Men du, jeg tror ikke du kan erstatte fruktosemelisen med Stevia altså. For melisen skal jo være en del av konsistensen i marsipanen, og ikke bare søtsmak... så jeg tror ikke det blir vellykket. :nei:

Summer 14-12-04 16:11

Joda, vi laget i fjor med eggehvite og steva,- ble nydelig godt! :ja:

Huldr 14-12-04 16:19

Åh, sier du det?! :) Så bra, da! Kanskje jeg skal prøve det... :)

Helene 11-11-05 22:39

Sv: Marsipan

og for oss som ikke bruker stevia eller fruktose så er det best med?

guro 11-11-05 23:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Helene

Hva bruker du da? Prøv det!

Helene 11-11-05 23:10

bruker flytene natren til det meste, men det har jo en helt annen konsistes :p

Nille 11-11-05 23:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Helene

Du kan ta natreen og kjøre det til meliskonsistens i food processor. Det gjorde jeg i 2. forsøk. Kjempegodt ...

Ikke bruk flytende, det er helt feil konsistens. Jeg ødela 1/2 kg skoldede, malte mandler i fjor.....:o - ikke bra !

snoopygirl 12-11-05 09:53

åh marsipan...jam-jam..gleder meg til jul..bare MÅ ha litt marsipan da altså..kommer nok til å kjøpe jeg da siden det finnes en type uten sukker....
prøvde å lage sjøl et år,men blei ikke så vellykka at det gjør noe..smakte jo godt.men bare datt fra hverandre :-(

Iset 12-11-05 13:39

Jeg skal iallefall kjøpe litt Cavalier-marsipan i jula. :D Sukkerfri og kjempenydelig på smak. Må bare passe på å begrense meg, så ikke jula ender opp i et smertehelvete på toalettet. :o

Helene 12-11-05 17:34

Nå har jeg vert å kjøpt meg targant, sån at den ikke faller fra hverandre.. så på mandag eller noe sånt skal jeg lage marsipan :D

des65 12-11-05 18:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset
Jeg skal iallefall kjøpe litt Cavalier-marsipan i jula. :D Sukkerfri og kjempenydelig på smak. Må bare passe på å begrense meg, så ikke jula ender opp i et smertehelvete på toalettet. :o

Vet du hvor de selger den marsipanen?

Iset 12-11-05 19:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av des65
Vet du hvor de selger den marsipanen?

Jeg jobbet i Life tidligere, og der solgte vi den. Så de fleste helsekostbutikker (iallefall Life) selger den eller kan i det minste få tak i den om du ønsker å bestille den inn.
Ellers har jeg sett den på Dropsen og Candygirl, men den kjeden tror jeg kun finnes her i Stavanger/Sandnes, er ikke sikker...
Iallefall kan du se i de største dagligvarebutikkene, snopeforretninger og helsekost. De selger også KONFEKT av dette merket, den er SINNSYKT god, men du får altså veldig vondt i magen om du går berserk. :p

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:38.