![]() |
Marsipan
Oppskrifter med tanke på julen.
Marsipan · 500 g mandler skoldes, tørkes og males fint. Blandes med · 350-450 g fruktosemelis · (1 ts tragant) Kan utelates! · 1 ss eggehvite, lett pisket. Trill for eksempel kuler og pynt med valnøtter, rull i kakao/kokos, dypp i sjokolade osv. Fylte aprikoser ?* · 20 myke dessert aprikoser · 100-150 g marsipan · 100 g kokesjokolade Skjær et snitt i hver aprikos. Rull små kuler av marsipan og stikk inn i hver aprikos. Trykk aprikosen igjen og ta bort overflødig fyll. Smelt sjokoladen og dypp snittflaten på aprikosen i sjokoladen. La stå kjølig til sjokoladen er stivnet. Aprikosmarsipan ?* · 100 g skållede mandler, malte · 100 g tørkede, myke aprikoser i skiver · 50 g fruktosemelis kjøres sammen i hurtigmikser/ foodprosessor. Tilsett · 1-2 ts eggehviter og kjør videre til den samler seg og får marsipankonsistens. Form pølser og dypp i smeltet sjokolade. Eller bruk som fyll i marsipanbrød. |
Hurra! Marsipan!
Men hvor får man kjøpt fruktosemelis? |
Flott!! Cavalier har også en ferdig masripan som smaker utrolig godt, den er uten sukker (og anbefalt av Lindberg). :D
|
Sitat:
|
Her er marsipanen, Lise! -Jeg tillater meg fruktose jeg vet du!
|
Sitat:
Hva er tragant? |
Et bindemiddel som fås på apoteket. Har aldrig brukt det selv. Hjemmelaget marsipan kan jo bli litt 'sprø', smulete, tipper traganten gjør den smidigere.
|
okei. :)
Men når du skolder mandlene- da har du dem nett nedi og utav igjen når det koker, også skreller dem etterpå ikke sant? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
(uprøvde, men fristende)
Fylte aprikoser ?* · 20 myke dessert aprikoser · 100-150 g marsipan · 100 g kokesjokolade Skjær et snitt i hver aprikos. Rull små kuler av marsipan og stikk inn i hver aprikos. Trykk aprikosen igjen og ta bort overflødig fyll. Smelt sjokoladen og dypp snittflaten på aprikosen i sjokoladen. La stå kjølig til sjokoladen er stivnet. Aprikosmarsipan ?* · 100 g skållede mandler, malte · 100 g tørkede, myke aprikoser i skiver · 50 g fruktosemelis kjøres sammen i hurtigmikser/ foodprosessor. Tilsett · 1-2 ts eggehviter og kjør videre til den samler seg og får marsipankonsistens. Form pølser og dypp i smeltet sjokolade. Eller bruk som fyll i marsipanbrød. |
Sitat:
..og du.... de fylte aprikosene var bare geniale! :blomster: ..vi har lurt litt på å male nøtter og putte inni (har prøvd med hele nøtter, men det falt bedre i smak hos foreldrene enn hos poden, og siden han er hektet på aprikoser, så vil jo vi gjerne ha i ham noen proteiner i samme slengen...:) ) ..marsipan,og forsegle med sjokolade..... *vann i munnen* |
Enig, Lise - herlige oppskrifter! :blomster: til Guro!
Men du, jeg tror ikke du kan erstatte fruktosemelisen med Stevia altså. For melisen skal jo være en del av konsistensen i marsipanen, og ikke bare søtsmak... så jeg tror ikke det blir vellykket. :nei: |
Joda, vi laget i fjor med eggehvite og steva,- ble nydelig godt! :ja:
|
Åh, sier du det?! :) Så bra, da! Kanskje jeg skal prøve det... :)
|
Sv: Marsipan
og for oss som ikke bruker stevia eller fruktose så er det best med?
|
Sitat:
|
bruker flytene natren til det meste, men det har jo en helt annen konsistes :p
|
Sitat:
Ikke bruk flytende, det er helt feil konsistens. Jeg ødela 1/2 kg skoldede, malte mandler i fjor.....:o - ikke bra ! |
åh marsipan...jam-jam..gleder meg til jul..bare MÅ ha litt marsipan da altså..kommer nok til å kjøpe jeg da siden det finnes en type uten sukker....
prøvde å lage sjøl et år,men blei ikke så vellykka at det gjør noe..smakte jo godt.men bare datt fra hverandre :-( |
Jeg skal iallefall kjøpe litt Cavalier-marsipan i jula. :D Sukkerfri og kjempenydelig på smak. Må bare passe på å begrense meg, så ikke jula ender opp i et smertehelvete på toalettet. :o
|
Nå har jeg vert å kjøpt meg targant, sån at den ikke faller fra hverandre.. så på mandag eller noe sånt skal jeg lage marsipan :D
|
Sitat:
|
Sitat:
Ellers har jeg sett den på Dropsen og Candygirl, men den kjeden tror jeg kun finnes her i Stavanger/Sandnes, er ikke sikker... Iallefall kan du se i de største dagligvarebutikkene, snopeforretninger og helsekost. De selger også KONFEKT av dette merket, den er SINNSYKT god, men du får altså veldig vondt i magen om du går berserk. :p |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:38. |