![]() |
Fedons havrenøtter
Fedons havrenøtter er bra småkaker til jul. Putt dem i ett norges-glass og knyt en sløyfe rundt glasset. Fin julepynt på kjøkkenet eller en fin vertinnegave. Godt for barna å knaske på eller for oss som en småkake sammen med en kaffekopp etter middagen.
Havrenøtter (50-60 stk) 125 g smør 125 g fruktose 1 egg 125 g grov sammalt hvete 250 g havregryn 1 ts bakepulver 1 ts kanel 4 ss skummet melk Evt. valnøttbiter Sett ovnen på 200 grader. Rør smør og fruktsukker lyst og porøst. Tilsett egget. Bland sammen alt det tørre og ha det sammen med det andre i bakebollen. Tilsett melk, litt om gangen - under omrøring. Lag runde små kuler av deigen. Trykk dem flate eller sett dem som kuler på et bakepapirkledd stekebrett. Trykk en liten valnøttbit i kulene. Stekes ved 200 grader på midterste rille i ca. 12 min. Avkjøl på rist |
Fedons konfektkake
Fedons konfektkake
(denne konfektkaken kan man lage til jul dersom man ikke har whiskey i huset:D ) 1 pk. Dr. Lindbergs sjokoladekake-miks 1 dl appelsinjuice 1 dl kesam 8 % 1 dl rapsolje 2 ss hakkede mandler 2 ss hakket 70 % sjokolade (eller 85-90 %) 2 ss tørkede hakkede aprikoser Sett ovnen på 170 grader. 1. Lag kaken etter fremgangsmåten på pakken, men bytt vann med appelsinjuice og kesam. Tilsett mandler, sjokolade og aprikos. Ha i en springform på ca. 22 cm i diameter og stek på midterste rille ved 170 grader i ca. 40 min. Avkjøles på rist. 2. Lag glasuren i pakken og pynt med mandler og aprikosbiter på toppen. Hvordan flytter jeg denne og legger den som en egen oppskrift? |
Så spenndende dette så ut. Men, får man kjøpt den kakemiksen enda da, trodde den gikk ut? Jeg har en stående jeg og nå vet jeg hvordan den skal brukes.
|
Sitat:
:eek: marianne |
Jeg har en sterk misstanke om at der er gått ut. :confused: Det er synn. Mandelkaka ver god og grei - lage muffins av den jeg.
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:59. |