Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Festmat (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=123)
-   -   Sju slag til jul uten sukker (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=22481)

Kitt 30-11-08 21:16

Sju slag til jul uten sukker
 
Måtte jo bare poste denne:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=795559

Kristin_B 30-11-08 23:38

Sv: Sju slag til jul uten sukker
 
Helt schupert!!

Runegutt 01-12-08 00:09

Sv: Sju slag til jul uten sukker
 
Blir 7 sorter akkevitt i år

Runegutt 01-12-08 00:32

Sv: Sju slag til jul uten sukker
 
Hva er det som får disse funkis folkene til å tro at dette er diamat?
eR JO MASEER med hvetemel i alle oppskriftene. HVETEMEL ER værre enn sukker

danish 01-12-08 08:12

Sv: Sju slag til jul uten sukker
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Runegutt (Innlegg 585724)
Hva er det som får disse funkis folkene til å tro at dette er diamat?
eR JO MASEER med hvetemel i alle oppskriftene. HVETEMEL ER værre enn sukker

Og masse fiber, som gjør deg feit. Galskap.

Gi meg en blodig tartar-biff, litt upasteurisert øl eller hetvin oppløst i masse kremfløte og krydder, og som dessert: hjemmelaget iskrem med masse eggeplommer og fløte (krydret med sukker). Det er bedre enn kraftfôret de kaller "funksjonell mat."

Forresten, så blir hvetemel såpass oppvarmet, at det oppstår et stort potensiale for bio-aktive AGE-er (Advanced End Glycation products), som allerede er høy hos diabetikere. Brød er gift for dia-folk!

Frøydis 01-12-08 22:54

Sv: Sju slag til jul uten sukker
 
Tror jeg må prøve noen av disse oppskriftene. Er veldig interessert i alt som kan redusere sukkerinntaket litt. Har allerede laget tyske skiver, med mesteparten av fedon lindbergs fruktose i stedet for sukker. De er helt topp. Ikke akkurat lav karbo, men sunnere enn til vanlig ;)

Anitra 02-12-08 09:15

Sv: Sju slag til jul uten sukker
 
Jeg også. Siden jeg ikke er en dia person, så gleder jeg meg til julekaker med mindre sukker :)

Runegutt 02-12-08 10:24

Sv: Sju slag til jul uten sukker
 
Jammen, snille småpiker, det er lassevis med hvetemel i kakene. vetemel har HØYERE GI enn sukker. Hvetemel er HØYKARBO. Ikke sundt i det heletatt.

Iset 02-12-08 12:56

Sv: Sju slag til jul uten sukker
 
Det er jo 40 % mindre karbo i kakene, står det. Mengden hvetemel er jo uansett mye mindre her enn i vanlige kaker, så det er jo et greit alternativ for oss som ikke tenker på vekta men vil unngå FOR mye sukker og mel. :)

Anitra 02-12-08 14:06

Sv: Sju slag til jul uten sukker
 
Mengden er jo mindre enn vanlig, og det er ikke slik at jeg skal døtte innpå bøtter og lass :)

Småpike du :fnis:

Runegutt 02-12-08 14:26

Sv: Sju slag til jul uten sukker
 
Beklager min manglende dannelse. Rettes til Skjønne Småpiker

Skal prøve meg på en delfiakake med uhyggeligmørk sjokolade og splenda til jul.

Runegutt 02-12-08 15:31

Sv: Sju slag til jul uten sukker
 
Beklager min manglende dannelse. Rettes til Skjønne Småpiker

Skal prøve meg på en delfiakake med uhyggeligmørk sjokolade og splenda til jul.

elian 02-12-08 16:00

Sv: Sju slag til jul uten sukker
 
Jeg har laget Delfiakake i dag. Gleder meg til å prøve den. Egenkomponert oppskrift. Legger ut hvis den blir god :D

susasa_s 02-12-08 17:56

Sv: Sju slag til jul uten sukker
 
men med tanke på at her er en del hvetemel, er det da andre oppskrfter på julekaker som går ann å spise i julen da?? har så fryktelig lyst på julemanner og pepperkaker;P

klarasophie 03-12-08 11:23

Sv: Sju slag til jul uten sukker
 
Hei! Hvordan får dere frem oppskriften på disse? Jeg gikk inn på siden deres men fant ikke oppskriftene...

Anitra 03-12-08 11:41

Sv: Sju slag til jul uten sukker
 
De ligger på linje 2 under hver kategori.

missnano 03-12-08 11:43

Sv: Sju slag til jul uten sukker
 
Men i de "7 slag til Jul" så er det jo hvetemel da... :(

Anitra 03-12-08 11:53

Sv: Sju slag til jul uten sukker
 
Ja, men sukkerinnholdet er endret, man bruker sukrin istedenfor. Man kan sikkert erstatte noe mere av melet med mandelmel?

Frøydis 03-12-08 12:34

Sv: Sju slag til jul uten sukker
 
Kransekake inneholder stort sett mandler, egg og sukker... Her slipper man å ha i mel. :) Har bakt slike i dag og brukt fruktose i stedet for sukker. Kan sikkert bruke andre søtningsmidler også. Har ikke prøvd det, men mine ble helt ok de... Bitte litt sunnere ;)

Anitra 03-12-08 12:41

Sv: Sju slag til jul uten sukker
 
Hva kan erstatte hvitt mel? Og er det noe som kan erstatte melis?

Runegutt 03-12-08 14:27

Sv: Sju slag til jul uten sukker
 
Malte mandler, bakemiks, proteinpulver er vel det nærmeste å erstatte hvitt mel med.

Melis kan erstattes av sukrin i foodprofessor

Aylin 03-12-08 20:12

Sv: Sju slag til jul uten sukker
 
man kan vel erstatte melet med hi-maize som bare har 34% karbohydrater eller???

susasa_s 04-12-08 20:07

Sv: Sju slag til jul uten sukker
 
var på Life og kjøpte Hi-maize i dag..fikk heilt sjokk,var jo en kjempe liten boks for over 100kr..og jeg som hadde tenkt å bytte ut nesten 100% av hvitt mel med det i julekakene;) det kan jammen med bli noen dyre julekake;P

Ridegirl 07-12-08 13:47

Sv: Sju slag til jul uten sukker
 
Hi-Maize... Nope... MYE KH i det... Den er mere for de på lavkarbo. Har snakket med han ene inne på funksjonell mat og han mente det ;)

Mandelmelet er forøvrig å anbefale. Kun 8 g KH pr 100 gram. Kan fint brukes i pizza og kaker istedet for bakemix, proteinpulver, osv.
Har en mild smak også, ikke utpreget mandelsmak. I mandelmel er mye av fettet tatt ut så det har en veldig god sugeevne. Bruker mindre av mandelmel enn av hvetemel feks. Det kan brukes uten å blande med annet mel også.

Titt innom siden til funksjonellmat og se hva de har skrivd om mandelmel.
Torkil sier også det kan brukes istedet for bakemix sålenge det kun inneholder 8 g KH pr 100g.

Sukrin/melis: Gjør som Runegutt sier... Noen omganger i foodprossessor...
Vaniljesukker: Sukrin og vaniljestang gis endel omganger i foodprossessor til vaniljestangen er så og si helt mosa. Husk å sprette vaniljestanga og dra ut frøa inni først. Blir et utrolig nydelig vaniljesukker. Har laget dette selv i mange år (da med fruktose). Blir jo mørke prikker i sukkeret etter viniljestanga men smaken veier opp for prikkene ;)
1 pose sukrin, 2 vaniljestenger. Ha vaniljesukkeret i luft-tett boks og du har det leeeeeeenge... :D

Ridegirl 07-12-08 13:59

Sv: Sju slag til jul uten sukker
 
Hi-Maize: 31 g KH pr 100g!!! :eek:
Og de fibrene som er i det blir tatt opp i tarmen og omgjort til glukose... Det er laget av mais ;)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:43.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no