![]() |
Eggehvite-tråd
Jeg har savnet en tråd om hva man kan bruke eggevite til, om ikke i matlaging - så kanskje som sølvpuss:D
Har ikke tall på alle de hvitene jeg har slått ut, fordi fantasien ikke har vært tilstede. Her kommer en fra meg - en klassiker kanskje: Marsipan 200 g mandler malt til mel i mandelkvern ( massen blir kort om du bruker prosessor) 2 pipetter med Stevia glycerite evt 2 dl splenda/natren 1 ts tragant - gjør marsipanen seig - kjøpes på apotek 1 1/2 eggehvite - du merker om massen blir for tørr Bland alt det tørre og ha i lettpisket eggehvite Kan formes til det du vil og dyppes i smeltet sjokolade, eller oppbevares hel i plast i kjøleskapet |
Sv: Eggehvite-tråd
Jeg lurer på hva du bruker alle plommene til? Jeg går på atkins og der bruker jeg mest hele egg, så jeg får veldig sjelden hvite eller plommer til overs. Ble litt nysgjerrig på hva du lager av bare ene delen
|
Sitat:
|
Ja det stemmer helt:D
Hadde iskrem som kveldsmat i går, og bernaise saus krever sine plommer. |
Har noen prøvd å lage marengs med splenda / sukrin / stevia?
|
synes vi må få liv i denne tråden igjen:)..
jeg har en haug med eggehviter nå... to store glass i kjøleskapet... og har bare 1 oppskrift..og den er med kokosmasse...og det har jeg ikke mer igjen av akkurat nå... er mye å bla gjennom på alle oppskriftene for å få tak i med eggehviter.... Noen som kan hjelpe? |
Kransekakestenger
350 gram mandler males 2 dl splenda blandes i. 2-3 eggehviter eltes inn. Elt til seig masse. Trill ut fingertykke staver. Stekes på 180 grader i 10-15 minutter. :sikle: |
Abonnere! Synd å tømme dem i vasken hele tiden. :p
|
Går fint ann med hele egget i råkrem. Pisk eggedosis og krem og bland det.
Bruker hele egget i is og jeg. |
synes vi skal holde oss til tråden her jeg :o.. trådene blir så tunge og lange når man skal småprate i mellom oppskriftene...
EGGEHVITE-oppskrifter: BRØD 500 g mandler/hasselnøtter søtstoff feks stevia, sukrin, splenda 100 g mørk sjokolade(evnt kakaopulver) 5 dl eggehvite(kan bruke hele egg også) 3-5 ss kokosfett/smør 1/2 ts kanel knivsodd tangmel(kan sløyfes) Bløtlegg mandler/nøtter over natta. grovmal i blender/mixer, tilsett søtstoff og sjokolade/kakao. bland i eggehviter(trenger ikke stivpiskes først) og smør/fett. tilsett kanel tilslutt. ha i brødformer med bakepapir. 180 gr i 30-40 min |
Hvor lenge holder eggehvite seg i kjøleskapet? Er en del eggehvite som går i vasken, ja, og hadde jo vært kjekt å kunne bruke det til noe fornuftig.
Kransekake er jo nydelig :sikle: Men er det noen som har prøvd det med Sukrin? |
Jeg STIV-pisker eggehvite og sukrin, kaster 5-6 bringebær oppi mens mixeren går... namnam.. deilig alternativ til eggedosis :p
|
Vekker liv i denne tråden jeg :)
Bruker mye mer eggeplommer enn hviter, og hater å kaste mat :P Mitt tips er snickerskake. |
Ansiktsmaske
Rens ansiktet og skyll med varmt vann før du smører på masken, sånn at porene åpner seg. Eggehvite fra ett egg 8 dråper sitron Pisk eggehviten stiv, og bland inn sitrondråpene. La ansiktsmasken ligge på i ca 10 minutter. Skyll godt av. Vet ikke hva det er godt mot eller for dessverre, fikk den av ei venninne for lenge siden :smile: |
Sitat:
|
Denne trenger flere oppskrifter synes jeg.
|
Sitat:
Hvor mange eggehviter og hvor mye sukrin til en porsjon? |
feil
|
Feil?
|
Sitat:
|
haha beklager! som den hønsehjernen jeg er så trodde jeg hun mente at eggehvite ansiktsmasken var feil, eller at den var for en annen hudtype...
|
Mandelkjeks. Det er mange oppskrifter "der ute". Det er bare å lage sin variant, med mye eller lite søtning, med eller uten smør, med eller uten krydder. Her er en:http://matgladilavkarbo.blogg.no/130...del_kjeks.html
og her en enkel en men som man må erstatte melis med 30% større emngde sukrinmelis - Mandelkjeks: 3 stk eggehviter 140 gram melis 120 gram malte mandler Slik gjør du: Pisk sammen Eggehviter og melis til en marengs. Rør forsiktig inn de malte mandlene inn i marengsen. Stryk marengsen tynt ut på et bakepapir og stekes på 165 grader i ca 15 minutter. Skjæres eller brekkes i passende biter og oppbevares i lufttett boks. |
Går det an å lage pikekyss av eggehviter og sukrin istedenfor sukker?
Oppskrift noen? |
Salte mandelkjeks er også godt :)
Har funnet oppskriften her inne et sted, men husker ikke hvor... håper vedkommende tigir meg. Mandelkjeks! 2 dl malte mandler 1 dl sesamfrø 2 eggehvitter 1/2 ts salt 1 ts sukrin 2 ts fiberhusk Bland sammen. Form runde kuler og trykk de plate på et smurt bakepapir. Strø havsalt over. Stek i ovnen på 180 grader i 20 minutter. Favoritt hos både liten og stor her i huset :D |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:36. |