Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende. Hjelp? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23649)

miss_chica 28-01-09 13:46

Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende. Hjelp?

Jeg elsker noe som heter Empanadas. Det ser ut som mini-mini calzoner, og fylles med ost. De er sååå gode! Har lyst til å lage disse i lavkarbo-format, men jeg finner ingenting jeg kan pakke denne osten inn i for så putte de i en kaserolle med kokende olje for å fritere dem.
Noen som har en oppskrift på en type deig som kan tåle en tur ned i oljen uten at den smuldrer opp?
Vi pleier å bruke crossaint deig eller pizzabunn til vanlig, men det er jo fy-fy nå.

Er så mange flinke kokker her, at noen kan sikkert hjelpe meg :)

Carisma 28-01-09 14:34

Sv: Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende.Hjelp?

Det er vel også et problem å finne en ok olje som tåler så sterk oppvarming at man kan fritere i den.

Carisma 28-01-09 14:37

Men kanskje du kan bruke f.eks Ziggy-lapper, de går an å bruke som pitabrød hvertfall. Hvis du steker de ganske små først, og så fyller de og friterer?

Damita 28-01-09 15:09

Jeg brukte alltid beignetdeig til å fritere banan eller is. Det er jo mer en røre, men tykk nok til at den henger fast på det man skal fritere. Jeg har ikke prøvd å erstatte meltypene for å lage en lavkarbovariant, men tenker at det kanskje er mulig..
I beignetdeig bruker jeg vann, olje, bakepulver, mel og potetmel.. Og da ser jeg for meg at kanskje det er mulig å bruke soyaprotein istedet for mel, og johannesbrødkjernemel istedet for potetmel.. Fikk lyst å teste selv nå...

Frityrolje inneholder 0 g karbo..

:D:D:D

Adriane 28-01-09 16:59

Sv: Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende. Hjelp?

Hm. Man kan vel fritere i ren smult - eller?
Vanlig rapsolje skal vel også tåle litt temp. Jeg friterer selleristaver og løkringer i den.
Jeg bruker carbquick som jeg kjøper fra netrition til panering av kjøtt og fisk. Mulig den kan brukes.

KarboFersking 28-01-09 17:47

Til pizzadeig bruker jeg denne oppskrifta (men aner ikke om den kan friteres, deigen):

60g kruskakli
120g knuste linfrø
20g malte mandler eller knuste sesamfrø (evt begge)
50g soyamel
2-3 ss søtstoff
4 egg
100g smør
2 dl soyamelk
gjær

Bland det tørre. Smelt smør, ha i melk og egg, evt gjær. Bland tørt og vått.

Jeg lager også rundstykker av denne deigen, men bruker da kun halvparten soyamel. Da både for- og etterhever jeg deigen.

Denne deigen blir ganske så grov, men det er det nærmeste jeg har kommet deig, og ikke røre. :)

Aylin 29-01-09 02:39

Er du fra Chile ? :D

danish 29-01-09 07:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Adriane (Innlegg 631524)
Hm. Man kan vel fritere i ren smult - eller?
Vanlig rapsolje skal vel også tåle litt temp. Jeg friterer selleristaver og løkringer i den.
Jeg bruker carbquick som jeg kjøper fra netrition til panering av kjøtt og fisk. Mulig den kan brukes.

Rapsolje har 31 gram flerumettet fett. Det er nesten tre ganger så mye flerumettet fett som smult, og ca. elleve ganger så mye som smør. Det vil ikke tåle varme.

miss_chica 29-01-09 08:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aylin (Innlegg 632059)
Er du fra Chile ? :D

nei, men min kjære er :)

miss_chica 29-01-09 08:33

takk for svar alle sammen!
vi pleier å bruke matolje når vi friterer de til vanlig, og det funker helt fint.
saken er at jeg trenger en deig, så når jeg finner det er jeg fornøyd :D
skal prøve med de forslagene som har kommet inn her, og se hva det smaker:)

Carisma 29-01-09 09:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av miss_chica (Innlegg 632109)
vi pleier å bruke matolje når vi friterer de til vanlig, og det funker helt fint.

En ting er hva som funker, noe helt annet er hva som er bra for kroppen :)

miss_chica 29-01-09 09:42

åja, man kan ikke bruke matolje?
det visste jeg ikke :o

Carisma 29-01-09 09:59

Matolje/frityrolje er som regel en oppsamling av den siste resten av oljer som er igjen etter et uvisst antall pressinger. Det betyr at de er varmebehandlet og dermed herdet, noe kroppen ikke er spesielt glad for. Det ligger en veldig bra tråd om oljer her inne, skal forsøke å finne den og legge link her :)

miss_chica 29-01-09 10:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 632199)
Matolje/frityrolje er som regel en oppsamling av den siste resten av oljer som er igjen etter et uvisst antall pressinger. Det betyr at de er varmebehandlet og dermed herdet, noe kroppen ikke er spesielt glad for. Det ligger en veldig bra tråd om oljer her inne, skal forsøke å finne den og legge link her :)

så bra =)
så hvem oljer tåler oppvarming da?
samboern sa han hadde fritert de i olivenolje noen ganger også, men da blir de grønne :) men det hadde funka hvertfall.
nå må jeg bare finne en deig som kan tåle å bli lagt i gryta..må nok eksprimentere litt tror jeg =)

Photobscura 29-01-09 10:25

Rapsolje har et rykepunkt på 205 grader, over det så vil oljen ødelegges og bli helseskadelig.

Carisma 29-01-09 10:34

Endelig fant jeg det!
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MHM (Innlegg 7077)
Vi får rimelig unyanserte råd fra våre ernæringsmyndigheter: "Bruk olje!" er hva vi får høre. Men de sier ikke at noen oljer er helseFREMMENDE mens andre er direkte UHELDIGE for vår helse. Og vi får ikke informasjon om at vi ikke bør steke i oljene (da er sjansen stor for at vi ødelegger oljen selv).

Maisolje, solsikkeolje og soyaolje bør HIVES, av fire ulike grunner:
1) De inneholder for mye flerumettet omega-6 fett, som virker betennelsesøkende (astma, revmatisme, allergier, fibromyalgi m.m.).
2) De er alltid varmpresset. Dette er en industriell prosess som blant annet gir avfallsstoffer som transfett, frie radikaler, dimerer og polymerer.
3) De egner seg IKKE for steking pga innholdet av flerumettet fett.
4) De vil ved bruk fortrenge sunne oljer som olivenolje, rapsolje, avokadoolje.

Desverre så drar denne lista med seg majones, kaviar og majonessalater i dragsuget.... :rolleyes:

Olivenolje, rapsolje, avokadoolje og makadamiaolje inneholder mye enumettet fett som er positivt for fettforbrenning, ledd, hud m.m.
Linfrøolje, valnøttolje og tran inneholder mye omega-3, og er meget varmeustabile. Bør brukes som kosttilskudd, eller over salat.
Kokosolje (Cocosa) er den oljen med mest mettet fett, noe som er gunstig ved varmebehandling av mat.

På etiketten av alle oljene MÅ det stå kaldpresset eller xtra virgin, for at de skal være sunne.

Litt komplisert? Ehhh, ja. Men man trenger jo ikke huske hva alle disse omega-ene er for noe, bare man husker hva som er sunt og usunt... :cool:

miss_chica 29-01-09 10:43

Tusen takk for letingen. Prøvde å lete litt selv her inne, men ga opp.
Søkte litt på nettet og der sto det :

Til hjemmefritering kan man for eksempel bruke solsikkeolje, maisolje, rapsolje eller jordnøttolje. Dette er sunne planteoljer, men vær oppmerksom på at all olje er like kaloririkt, og dermed fetende hvis man spiser mye av det. Oljene bør ikke brukes så mange ganger om igjen i frityrgryten, for da kan det dannes skadelige bi-produkter som du helst ikke skal få i deg. Det beste er derfor å steke chipsene i en langpanne uten tilsetting av fett!

Stikk i motsatt av det som står her. Ikke rart man blir forvirra :rolleyes:

Aylin 29-01-09 23:14

ohh aå han er fra chile ja....men si ifra hvis du finner en deig som passer da :D lenge siden jeg ikke har spist empanadas og savner dem masse:P

miss_chica 30-01-09 08:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aylin (Innlegg 633176)
ohh aå han er fra chile ja....men si ifra hvis du finner en deig som passer da :D lenge siden jeg ikke har spist empanadas og savner dem masse:P

ja, det skal jeg gjøre!
syns de friterte empanadasene er suuuuupergode, så jeg skal prøve alt jeg kommer over. prøvde meg på en paideig igår, men det funka ikke. den lagde jeg pizza av :D

miss_chica 10-02-09 12:12

så det finnes faktisk ingenting som får deigkonsistens på lavkarbo???

Furine 12-07-10 19:30

Kva med å fritere i reint oksefeitt? Det gjer ein her i Belgia i alle fall..Ikkje noko transfett der, etter det eg har lest meg til. Og det smakar godt også.
Har heller ikkje funne noko deig som fungerer, prøvde å lage frityrsteikte reker "i jakke" med fiberhusk, det vart limgugge, som berre datt av rekene. :lol: Ingen suksess!

Iset 12-07-10 20:08

Nigella Lawson friterer faktisk i margarin, så mulig det går an å fritere i rent smør? Jeg har ikke prøvd, men har litt lyst å prøve. Mulig ikke smør kommer opp i den varmen oljen får når man friterer i den?

Carisma 12-07-10 20:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 901701)
Nigella Lawson friterer faktisk i margarin,

Hoho, Nigell er kanskje det mest usunne mennesket jeg kan tenke meg! :rolleyes: Så begynner det å sette spor også da... :o
Noen som har nevnt delfia-fett? Er ike det greit å fritere i?

Furine 12-07-10 21:22

Oksefeitt folkens! Smakar godt gjer det og.
Kor det er å få tak i i Norge er ei anna sak.. Kanskje hos slaktar?

Iset 12-07-10 21:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 901709)
Hoho, Nigell er kanskje det mest usunne mennesket jeg kan tenke meg! :rolleyes: Så begynner det å sette spor også da... :o
Noen som har nevnt delfia-fett? Er ike det greit å fritere i?

Hehe jeg vet, margarin er jo gift, men det satte meg på tanken om å fritere i smør, liksom. :)

Oksefett ja. Det irriterer meg at McDonalds i alle år tidligere friterte i dyrefett (oksefett?), men fikk forbud mot det og måtte gå over til å fritere i plantefett pga. helsefare osv. Ikke fordi jeg frekventerer stedet særlig ofte, men prinsippet. Det samme med Kims og denne reklameringen for "vi friterer potetgullet i sunt plantefett". Det blir liksom litt bakvendtland.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:21.