![]() |
Sjokolade-ostekake
Jeg laget en ostekake med sjokolade i helgen og tenkte at denne måtte det jo være uhyre enkelt å lage lavkarbo, i grunnen.
SJOKOLADE-OSTEKAKE Bunn: Lag en nøttebunn feks etter Gerds oppskrift. Eller bruk en sukkerfri kjeks om du ikke har en for lav karbogrense å holde deg til. I originaloppskriften er bunnen laget av 10 Digestivekjeks, et par ss brunt sukker og 50 gram mykt/smeltet smør. Fyll: 2 dl creme fraiche 200 gram Philadelphia 4 plater gelatin Finrevet skall og noen spiseskjeer av saften av 1 appelsin (kan sløyfes) 200 gram sukkerfri sjokolade (kan sikkert bruke litt mindre om ønskelig) Sukrin eller annet søtstoff etter smak (ha det i til slutt og smak på røren) Lag bunnen og ha den i en papirkledd rund kakeform. Sett formen i kjøleskapet til den er hard, ca. et kvarter. Bløtlegg gelatinen i kaldt vann i noen minutter. Pisk CF og ost sammen. Smelt sjokoladen og ha den i ostemassen. Tilsett appelsinskall. Smelt gelatinen i kokvarm appelsinsaft og la det avkjøles litt. Bland det i sjokolade-ostemassen og rør godt. Smak til med søtstoff og hell røren over i kakeformen. La kaken stivne i minst et par timer. Jeg har bare smakt den ordentlige varianten altså, men tipper denne blir ganske så god, det er nesten de samme ingrediensene. |
Sv: Sjokolade-ostekake
Høres gooood ut! :spent: Hvordan er den i forhold til vanlig sjokoladefri ostekake? Har den den samme syrligheten?
|
Nei denne er søtere, men kanskje litt syrlig allikevel. Spesielt om man bruker appelsin (gjerne en som er litt syrlig). Den er hvertfall veldig VELDIG god.
|
Oi-oi!! Enda en fristende kake. Denne må prøves.
Tusen takk for oppskrift:D |
Og der var 17.mai-kaka i boks.
Takker og bukker Iset. :D |
Sitat:
|
Sitat:
|
Er det noen som faktisk har prøvd denne?
Skal i bryllup om et par uker, og har blitt oppfordret om å lage noen sukkerfrie kaker. |
Oj, ostekake + sjokolade? Det må jo bare bli suksess! Denne skal prøves. Takk for tips.
|
Noen som har lagd denne? er ikke egentlig noe kakebaker men har bursdag på onsdag og vil gjerne lage en god kake til da :D
|
Jeg skulle bakt den nå i helgen om vi ikke bodde hos svigers, er litt vanskelig å få det til her synes jeg. Skal prøve meg på den når vi flytter inn i det nye huset, men det blir ikke før om en måned.
|
Jeg har laga den. Uten bunn da. Kjempegod!!
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:43. |