Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Sliter med ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25711)

bankebenken 05-05-09 18:00

Sliter med ketolysekuren

Heisann.

Nå har jeg endelig fått karret meg til å registrere meg etter å ha lest i skjul i noen uker...

Jeg har, sammen med forloveden, startet på Ketolysekuren.
Jeg betrakter meg selv som en perfekt kandidat til akkurat den kuren.
Nå har jeg gått på kuren i to uker, og i følge boka går man ofte ned 4-7Kg de første 2-3 ukene.
Ja jeg vet at mennesker er forskellige, og kroppen er rar...MEN:

Jeg har nå fulgt kuren til punkt og prikke,
Jeg har testet meg med sånne stikker, med MEGET godt resultat (at jeg er i ketolyse hele tiden),
Jeg har merket alle symptomene beskrevet i boka, som f.eks. mye vannlating, sjeldnere dobesøk for nr.2, litt slapp for å nevne noen...

Men tross dette har jeg IKKE gått ned et GRAM i vekt....

Jeg er dødsskuffet...hva skal jeg gjøre?!?

Til info: Jeg spiser stort sett det samme som dama (bortsett fra på jobb)
Jeg har nesten like gode resultat på ketolyse testen
Jeg bruker samme vekt som henne....

Fungirl 05-05-09 18:12

Sv: Sliter med ketolysekuren

Hvor mye skal du ned?
Legg ut det du spiser her en dag så kan vi se hva du spiser og om dt er noe der som kan stoppe det.
Drikke du vann?

Bare et lite ps, det heter ketose når du får utslag på sticken og ikke ketolyse, ketolyse er navnet på kuren du er på ;)

bankebenken 05-05-09 18:24

Jeg har planer (ytterst håp) om å gå ned mellom 30 og 35 kg.

Skal se hva jeg får til med å legge ut spisemønster.

Ja jeg drikker vann. Jeg jobber 10 timers arbeidsdager, og drikker kanskje 4 kopper i timen....? Prøver så godt jeg kan.
Jeg tar også disse tablettene, men jeg har ikke helt kommet inni det, så det ender ofte opp med bare en tablett om dagen...enten morgen eller kveld.

Ketose, ketolyse, lipolyse...jaja...jeg er ingen doktor. :p

Fungirl 05-05-09 22:06

Hvis du legger ut hva du spiser er det lettere å se om det er noe du spiser/drikker som kan stoppe opp alt.
Bruker du målebånd?

bankebenken 06-05-09 08:30

Ja jeg bruker målebånd.... Har ikke sett noe positivt der heller...

Legge ut spisevanene mine.....Kan jo bruke dette innlegget til det..og oppdatere etterhvert.

Onsdag 06.05.09:
Frokost kl 06:00: 3 egg, og 5 tynne remser med bacon. 1 stort glass vann, og 1 "ketolyse tablett".
På jobb kl 08:40: En kopp vann, 2dl (det står mål på koppen)
På jobb kl 08:58: En kopp vann, 2dl
På jobb kl 09:48: En kopp vann, 2dl
På jobb kl 10:40: En kopp vann, 2dl
På jobb kl 11:00: En kopp vann, 2dl + 2 stk kalde kyllinglår kjøpt i ferskvaredisken på Mega.
På jobb kl 11:54: En kopp vann, 2dl
På jobb kl 12:20: En kopp vann, 2dl
På jobb kl 13:30: En kopp vann, 2dl
På jobb kl 14:00: En kopp vann, 2dl+ 2 stk kalde kyllinglår kjøpt i ferskvaredisken på Mega.
På jobb kl 15:00: Jeg endrer det til "ytterligere 2dl med vann"
Hjemme kl 17:30: Middag - løvbiff med blandet salat (inkl. paprika bl.a) og en liten dæsj bernaise saus. 1 stort glass Pepsi max
Hjemme senere - mumlet ca 50g gräddost
Hjemme enda senere - mumlet ytterligere ca 50g gräddost. + 1 stort glass vann.

Fungirl 06-05-09 08:50

Venter til du har fylt ut hele dagen eg da før eg kan se om det kan være noe som ødelegger for deg :)

Gerd 06-05-09 14:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bankebenken (Innlegg 713114)
Ja jeg bruker målebånd.... Har ikke sett noe positivt der heller...

Legge ut spisevanene mine.....Kan jo bruke dette innlegget til det..og oppdatere etterhvert.

Onsdag 06.05.09:
Frokost kl 06:00: 3 egg, og 5 tynne remser med bacon. 1 stort glass vann, og 1 "ketolyse tablett".
På jobb kl 08:40: En kopp vann, 2dl (det står mål på koppen)
På jobb kl 08:58: En kopp vann, 2dl
På jobb kl 09:48: En kopp vann, 2dl
På jobb kl 10:40: En kopp vann, 2dl
På jobb kl 11:00: En kopp vann, 2dl + 2 stk kalde kyllinglår kjøpt i ferskvaredisken på Mega.
På jobb kl 11:54: En kopp vann, 2dl
På jobb kl 12:20: En kopp vann, 2dl
På jobb kl 13:30: En kopp vann, 2dl
På jobb kl 14:00: En kopp vann, 2dl+ 2 stk kalde kyllinglår kjøpt i ferskvaredisken på Mega.

Hittil mangler det jo grønnsaker, og faktisk fett også.

Du bør få i deg ca 20 karbohydrater, hvor mesteparten skal komme fra grønnsaker som vokser over jorda. Salat med olje burde du hatt ved siden av kyllinglårene.
Dere veier og vet at dere får i dere nok karber i løpet av dagen?
Kroppen trenger all den næring, vitaminer, mineraler og enzymer grønnsaker gir, for å forbrenne og fungere optimalt.
Fett, i form av smør, oljer kan du bare "pøse" på :ja:

Fungirl 06-05-09 14:39

Enig med Gerd her, du spiser for lite grønt og muligens for lite fett. Selen-sink tabletten bør du ta ved lunsjtider så de ikke kræsjer med neste kromtablett som du tar til middag.

Anbefaler deg å ta med deg ei flaske og fylle den med vann. Jeg drikker 5 (3 liter)slike før eg er ferdig på jobb hver dag. Da trenger jeg ikke å drikke så masse på ettermiddag og kveld og får en god natts søvn uten mye toalettbesøk.

bankebenken 06-05-09 14:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 713384)
Hittil mangler det jo grønnsaker, og faktisk fett også.

Du bør få i deg ca 20 karbohydrater, hvor mesteparten skal komme fra grønnsaker som vokser over jorda. Salat med olje burde du hatt ved siden av kyllinglårene.
Dere veier og vet at dere får i dere nok karber i løpet av dagen?
Kroppen trenger all den næring, vitaminer, mineraler og enzymer grønnsaker gir, for å forbrenne og fungere optimalt.
Fett, i form av smør, oljer kan du bare "pøse" på :ja:

Er det ikke tilstrekkelig å spise mye grønt og feit mat til frokost og etter jobb? Så konsentrerer jeg meg om å IKKE spise for mange karbs mens jeg er på jobb...?

bankebenken 06-05-09 14:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fungirl (Innlegg 713388)
Enig med Gerd her, du spiser for lite grønt og muligens for lite fett. Selen-sink tabletten bør du ta ved lunsjtider så de ikke kræsjer med neste kromtablett som du tar til middag.

Anbefaler deg å ta med deg ei flaske og fylle den med vann. Jeg drikker 5 (3 liter)slike før eg er ferdig på jobb hver dag. Da trenger jeg ikke å drikke så masse på ettermiddag og kveld og får en god natts søvn uten mye toalettbesøk.

Jeg har jo bare kommet halvveis i dagen....
Hvorfor anbefaler du å ta med flaske? Jeg drikker da plenty med vann... Og jeg er jo ikke ferdig på jobb engang.
Er flaskevann bedre enn koppvann fra vannautomat? :rolleyes:

Gerd 06-05-09 15:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bankebenken (Innlegg 713397)
Er det ikke tilstrekkelig å spise mye grønt og feit mat til frokost og etter jobb? Så konsentrerer jeg meg om å IKKE spise for mange karbs mens jeg er på jobb...?

Det beste er viss du fordeler utover dagen. Slik at kroppen får den næringen jevnt fordelt og "ikke allt på en gang"

Jeg spiser grøntfor i form av blanda salat til lunch og har assorterte grønnsaker til middag fast. Og gjerne til kvelds også, viss jeg ikke har fått i meg kvota før på dagen :ja:

bankebenken 06-05-09 15:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 713399)
Det beste er viss du fordeler utover dagen. Slik at kroppen får den næringen jevnt fordelt og "ikke allt på en gang"

Jeg spiser grøntfor i form av blanda salat til lunch og har assorterte grønnsaker til middag fast. Og gjerne til kvelds også, viss jeg ikke har fått i meg kvota før på dagen :ja:

Litt artig at du skriver "kvota".

Hvordan finner man ut "kvota"? Veier dere all mat? Alle ingredienser?

(Forresten hadde jeg tenkt å kjøpe salat på Mega, men i salatbaren var der 7 skåler med pastasalat, og en bolle med ris.....WTF?!?)

Gerd 06-05-09 15:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bankebenken (Innlegg 713400)
Litt artig at du skriver "kvota".

Hvordan finner man ut "kvota"? Veier dere all mat? Alle ingredienser?

(Forresten hadde jeg tenkt å kjøpe salat på Mega, men i salatbaren var der 7 skåler med pastasalat, og en bolle med ris.....WTF?!?)

Kvota ja, det er jo en slags "karbo-kvote" på ketolysekuren. :D

Mistenker kanskje at du ikke har lest boka så godt?

Jepp, i starten veiet jeg og målte allt jeg spiste. Etter en to tre fire uker så satt det mer i fingrene og ting ble lettere å ta på øyemål.

bankebenken 06-05-09 15:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 713402)
Mistenker kanskje at du ikke har lest boka så godt?

Du har helt rett...Jeg har ikke rukket å lese den ferdig. Jeg har lest ca. halvparten nøye, og skumles resten for å få en ide...Alt skal leses, men jeg har ikke kommet så langt enda.

Noen gode eksempler på salater, sammensetning av grønnsaker som vokser over jorda til lunsj, og samtidig .... hva er denne kvota? (hvor mye altså?)

Fungirl 06-05-09 15:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bankebenken (Innlegg 713398)
Jeg har jo bare kommet halvveis i dagen....
Hvorfor anbefaler du å ta med flaske? Jeg drikker da plenty med vann... Og jeg er jo ikke ferdig på jobb engang.
Er flaskevann bedre enn koppvann fra vannautomat? :rolleyes:

Var ikke meningen at du skulle ta med deg ei flaske på jobb og drikke den og at det var kun flaskevann du skulle få i deg. Vann er vann.

Grunnen til at eg skreiv det var at hvis du fyller en flaske vann så får du i deg mer vann tidligere på dagen og så slipper du å gå hele kvelden og natta på do.
Kl er nå 15 og eg har drukket 3 liter vann, da drikker eg kanskje en liter til i løpet av dagen og det er alt. Var kun ett tips.

Veier du maten du spiser? Teller dere karbs?
Grønnsaker/salat bør du ha til hver måltid.

Fungirl 06-05-09 15:13

Å lese boka er kjempeviktig for å forstå kuren og hva du kan spise.

Eg har gått på ketolyse siden i mai fjor og eg veier ALT av karbs som går inn i munnen min. Dermed har jeg kontroll på det jeg får i meg.
Sier ikke at det er fasiten, men du bør iallefall veie i begynnelsen. Siden du virker ganske redd for karbs kan det tyde på at du får i deg for lite av det.

Du kan se i bloggen min hva jeg spiser hvis du ønsker det.

Gerd 06-05-09 15:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bankebenken (Innlegg 713403)
Du har helt rett...Jeg har ikke rukket å lese den ferdig. Jeg har lest ca. halvparten nøye, og skumles resten for å få en ide...Alt skal leses, men jeg har ikke kommet så langt enda.

Noen gode eksempler på salater, sammensetning av grønnsaker som vokser over jorda til lunsj, og samtidig .... hva er denne kvota? (hvor mye altså?)

Tenkte med det jah... :lol: Gubben gikk ned 16 kilo på denne kuren, uten å åpne boka.... Slik sett så var det vel jeg som slanka han ;)

Salatblader av 2-3 typer salater, jo mer farge jo mer næring. ( iseberg f.eks. finnes omtrent ikke næring i, mest vann. samme med agurk)
ellers diverse grønnsaker (som vokser over jorda) etter smak.

"Kvota" på ketolysekuren en antall karbohydrater pr. dag. Mann: ca 20.
Allt som er karbohydrater i skal telles med. Fløte, rømme.. grønnsaker osv...
Les på innholdsfortegnelsen på matvarene. Står det ikke, ikke kjøp. For da vet du ikke hva du får i deg.
Grønnsaker og div kan du også finne oversikt over i den store matvaretabellen som ligger på fremsida her på forumet, eller her: www.matvareguiden.no

Men 1. bud: Les boka godt, sett deg inn i filosofien og ta med alle de tipsa som er der. Det danner grunnlaget for kuren. :)

bankebenken 06-05-09 16:57

Jeg har ikke veid maten, men jeg har telt karbene, og ligget veldig langt under 20 (jeg visste om 20 men kom ikke til å tenke på det på den måten)

Det har egentlig fått meg til å lure på om jeg spiser for lite karber, men har ikke funnet noen svar i boka på dette....

-Og når jeg endelig føler meg sunn som spiser (isberg)salat og alt...så er den ikke så bra allikevel??!?

Ja matvareguiden er flittig brukt, og utenom arbeistid så spiser både fruen og jeg det samme.

Jeg har veldig godt utslag på sticken(jeg vet det kun er en indikasjon), men er litt forundret på det totale mangel på vektreduksjon....??!?!!

Gerd 06-05-09 17:03

Det indikerer på rett og slett for lite karber ja :ja:

har ikke sagt at iseberg ikke er sundt, men den har lite næring. Og det finnes annen salat som har mer næring enn den.
Og det er viktig å få i seg næringstoffer :)

Og fett :ja:

Svane 06-05-09 18:33

Jeg er langt fra noen ekspert på ketolysekuren, og selvsagt avhenger det av hva resten av dagen har bestått i matmessig, men det som slår meg er at du må da spise alt for lite? To kyllinglår til lunsj er jo slett ikke mye næring, verken på den ene eller den andre måten. Jeg tenker at hvis resten av dagen din er like "mager" så vil vel forbrenninga synke, som på en lavkalori-kur. Og hvis du plutselig spiser mye mer når du kommer hjem fra jobb så kan det være fordelingen over døgnet som er feil.

Jeg følger i all hovedsak Fedon Lindbergs prinsipper, men tenker at hadde jeg som deg opplevd stillstand i vekta så ville jeg økt mat-mengden, rett og slett. Frokosten er sikkert grei nok (her kjenner jeg ketolysekuren for dårlig til å uttale meg) men lunsjen og mellommåltidet ditt virker som veldig lite mat. Kanskje du skulle regne ut kaloriinntaket ditt også, bare for å få en pekepinn.

bankebenken 06-05-09 19:34

Hva med fruen? Hun har ofte spist en LITEN skål med salat i løpet av hennes arbeidsdag.... Det er jo ENDA mindre feit mat enn kylling med skinn.....
Og hun har ikke problemer med å gå ned i vekt...

Svane 06-05-09 19:35

Har hun like mye overvekt (like høy BMI) som deg? Forbrenningen kan jo variere mye. Kan hende at så lite ikke blir "for lite" for henne, selv om det blir for lite for deg?

Fetpåmidten 06-05-09 20:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bankebenken (Innlegg 713533)
Hva med fruen? Hun har ofte spist en LITEN skål med salat i løpet av hennes arbeidsdag.... Det er jo ENDA mindre feit mat enn kylling med skinn.....
Og hun har ikke problemer med å gå ned i vekt...

For all del - ikke sammenligne deg med noen andre - hun har jo ikke din kropp.

Er ikke 2 uker inn i dietten en veldig typisk fase å bli lei?

Syns dagen din ser lite variert ut, og for all del - spis mer fett! Spis mer! For å få opp forbrenningen må du spise nok. Overvektige har et stort energibehov - selv om de har store energilagre på kroppen - fordi det lagrede fettet er ikke tilgjengelig for kroppen.

Du finner sikkert flere tråder med samme tema, men gjentar meg selv:

Grunnen til overvekt er en ubalanse i forholdet mellom fettfrigjøring og fettlagring. Når du slutter å spise karbohydrater (som blir til glukose i kroppen) tømmer du først de glukoselagerne som finnes i kroppen. Det som skjer da er at kroppen begynner å bruke sine egne fettlager som energi, kjent som fettfrigjøring. Denne omstillingen tar litt tid, man sier at fettfrigjøringen ikke er optimal før etter ca 4 uker. I denne overgangen har kroppen verken karbohydrater eller mye fett tilgjengelig, så du blir slapp. Etter noen dager vil fettfrigjøringen komme igang og du får mer energi igjen. Trening kan være en god kickstarter på forbrenningen.

Husk å spise nok fett for å få igang fettforbrenningen.;)

Bare slapp av - les en bok om emnet, og ikke stress. Det vil komme etterhvert, kroppen følger sin egen timeplan:) Du har allerede fått mange helsefordeler på innsida av skrotten.

Fungirl 06-05-09 20:50

Hvis du ikke har veid maten så er det nok ikke så lett å vite hvor mye karbs du får i deg så det er igrunn første bud føler eg, da først får du skikkelig kontroll på karbsinntaket ditt. Og som det har blitt nevnt over, spis mer fett :)

bankebenken 06-05-09 21:36

Til dere som har påpekt at jeg spiser for lite fett har sett på et ufullstendig matprogram.

Nå som det er oppdatert - er det fortsatt for lite fett?

Dama er langt mindre overvektig, og har ikke planer om å gå ned like mye som jeg...

Jeg er sånn generelt klar over at det er lett å klage i starten, men jeg sliter ikke med kuren og maten i seg selv, men jeg har 5-6 personer jeg kjenner som har gått på kuren, og samtlige har gått ned mer eller mindre fra starten av....
Hadde jeg i det minste gått ned 300g, hadde jeg vært fornøyd, men nei....
Det tar litt motet ifra meg.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:36.