![]() |
Hva kan erstatte potet?
Jeg har en oppskrift på "potetsnadder", hvor jeg rett og slett kutter opp poteter i tynne skiver, legger dem i en smøret form, og legger over pølsebiter og oppkutta grønnsaker. Ost og piffi på toppen :)
Rett og slett snadder, men potet er jo ikke så bra på lavkarbo... Så hva har ca samme konsistensen, og ikke så dominerende smak? |
Sv: Hva kan erstatte potet?
Squash? Men, det blir kanskje fort for bløtt... :o
|
Aner ikke, men vet at mange bruker blomkål til erstatning for potet
i mye rart.. :lol: |
Jeg ville prøvd blomkål.
Jeg bruker blomkål til allt jeg før brukte potet i :ja: |
Neinei, ikke blomkål.. først og fremst må jeg ha noe som minner litt om potet utseende messig :p
Samtidig så har eg prøvd alle blomkål oppskriftene som er, som jukseris og mos.. IKKE godt :p Er ikke så fantastisk glad i blomkål... |
Nepe kanskje:confused:
|
Knutekål? Jeg bruker knutekålmos som potetmossubstitutt hvertfall. Veldig godt.
http://leksikon.frukt.no/kunder/oppl...type=web365250 |
knutekål?
Eller så hørtes squash lurt ut, det er godt sammen med pølser. Du kan skjære ut den bløteste delen i midten, og steke litt i panna først. |
Hvordan smaker knutekål..?
Ellers er vel squash det beste alternativet til nå.. |
Vanskelig å beskrive smak gitt. Den er veldig mild på smak. Litt kålrotaktig eller nepeaktig, men veldig mye mildere på smak altså.
|
må si squash frista litt mer da... :p Med mindre det bler kjedelig igjen..
|
Jeg har brukt en del neper når det er å få tak i. Fungerer ikke så godt som potetmos, men som grateng med fløte, hvitløk, løk og ost, er det kjempegodt :)
|
Aubergine!
Konsistensen er ihvertfall ganske lik, og smaken mild. (Har prøvd både potet og aubergine i moussaka, og det smakte ihvertfall så og si det samme:)) |
Ja det kan jeg prøve!! :)
|
Sellerirot. Den kan etter det jeg har hørt brukes omtrent akkurat som potet. Jeg lager mos av den - sammen med litt blomkål - og i dag lagde jeg den fløtebakt, som om det var poteter. Jeg har også lagd chips av den. Britiske TV-kokker påstår at den også kan bakes - som bakt potet.
Smaken er søtere, men konsistensen er god. |
Haloumi? Riktig nok en ost, men om man steker/griller den gir den litt mer tyggemotstand.
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:28. |