Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Andre dietter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Jeg tenker å prøve ut LCHF-dietten og har ørten spørsmål! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26218)

Bærtolina 01-06-09 19:31

Jeg tenker å prøve ut LCHF-dietten og har ørten spørsmål!

Ja, nå har jeg gått en uke med lavkarbo uten å ta stilling til gjennomføring. Holdt meg unna karbo, men har i tillegg spist magerprodukter. Jeg forstår jo at dette blir galt - og nå skal jeg begynne på nytt. Har lest litt omkring, og enn så lenge er det LCHF som appelerer mest til meg - men så tenker jeg: Kan jeg ha litt miks mellom dietter? Holde meg til grunnprinsipper som f.eks få karbohydrater? (LCHF sier max 5 % pr matvare)

Jeg greier meg fint uten både brød, pasta og salat.

Men så lurer jeg:
1. Kan jeg spise hvor mye jeg vil av salat (da som vokser over jorden) - noen grønnsaker jeg må holde meg unna? (tomat f.eks?)
2. Kan jeg spise lightprodukter? som f.eks heistadgeleen?
3. Hva vil det si om jeg f.eks har en dag i uka med godis? Ødelegger jeg da alt, eller går det fint?

- Annet jeg må tenke på? Og en ting til: Vil jeg få svært dårlig ånde av lavkarbo? *jobber nært folk, må være litt omsorgsfull*

Enlighten me!

Carisma 01-06-09 19:35

Sv: Jeg tenker å prøve ut LCHF-dietten og har ørten spørsmål!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bærtolina (Innlegg 728174)
3. Hva vil det si om jeg f.eks har en dag i uka med godis? Ødelegger jeg da alt, eller går det fint?

Det ødelegger nok desverre uansett hvilken diett man velger å følge :rolleyes: Fordelen med LCHF derimot er at du ikke har behov for godteriet etter en stund :D

Bærtolina 01-06-09 19:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 728175)
Det ødelegger nok desverre uansett hvilken diett man velger å følge :rolleyes: Fordelen med LCHF derimot er at du ikke har behov for godteriet etter en stund :D

Men hva med f.eks heistadgeleen da?

kaffe med helmelk og smeltet 70 % sjokolade? *frykter for å bli desperat*

Lemen 01-06-09 19:49

Jeg vil si at det kommer litt an på hva som er målet ditt med å legge om til LCHF. Er det for å slanke deg (evt. hvor mye), eller "bare" spise sunnere. Om det er for å slanke deg, så vil godteri en gang i uka ødelegge mye.

Ellers så er det noen som reagerer på tomat, det er ikke sikkert du gjør det. Du må selv prøve ut hva du tåler eller ikke.

Om du får dårlig ånde kommer igjen an på hvor mye/ lite karbo du spiser, om du spiser så lite karbo at du er i ketose, så er det nok ganske vanlig å få dårlig ånde.

Du kan gjerne kikke litt på Atkins Induksjon eller ketolysekuren hva det er for noe, begge diettene er LCHF.

Ketolyse går ut på å spise 15 karbo per dag (kvinner), og det skal man ha under hele dietten, og man er derfor i ketose hele kuren. Atkins starter med 20 karbo de to første ukene, og så videre økning en gang for uka med 5 kh mer for dag, inntil man finner det nivået en tolerer for karber uten at man går opp i vekt. Og, man vil sanns. derfor gå ut av ketose etter en tid på kuren.

Bærtolina 01-06-09 19:52

Jeg skal ned i vekt - 10-15 kg. Så det er jo endel.
Og grønnsaker? Sånn utenom f.eks tomat - er det greit?

Carisma 01-06-09 19:55

Du finner en masse forslag her inne til "godteri" som er ok på et lavkarbokosthold. Men det er forskjellig hvordan groppen reagerer på f.eks søtningstoffer. Forøvrig så mener jeg at en livsstilending også er en endring av vaner, f.eks det å "måtte" ha godteri :o

Bærtolina 01-06-09 20:03

Jeg kjenner det er litt skummelt. Liksom tryggere å telle kalorier. (selv om jeg går opp igjen med én gang jeg spiser normalt igjen omtrent) Jeg er jo SÅ redd for å faktisk gå OPP i vekt. Helst vil jeg jo fort ned (helst igår :knegg: ) - men med en god kostholdsform, så er sakte og sikker nedgang flott.

Carisma 01-06-09 20:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bærtolina (Innlegg 728184)
Jeg er jo SÅ redd for å faktisk gå OPP i vekt. Helst vil jeg jo fort ned .

Her står det litt om akkurat det http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23811

luringen 01-06-09 22:04

Det er skrevet masse om dette på forumet. Søk & les.

Bærtolina 01-06-09 22:10

Ja, jeg kan nok lese til øyet blir stor og rødt - og bør kanskje gjøre det:) Jeg er som sagt fortsatt skeptisk. Mest fordi det fortsatt er for godt til å være sant omtrent - OG ganske greit å kombinere med resten av familien, som ikke er helt DER ennå. (MAnnen er nok lett å omvende altså, så lenge han får drikke pepsi max så).

Jeg kjenner at jeg ikke vil få problemer med å holde meg innenfor den lave karbogrensa - det er værre å tenke fett er tøft.

Men fint å være her inne da! - Vet jo at jeg har tilgang til masser av informasjon!

SunnhetMedSirrup 12-08-09 15:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bærtolina (Innlegg 728184)
Jeg kjenner det er litt skummelt. Liksom tryggere å telle kalorier. (selv om jeg går opp igjen med én gang jeg spiser normalt igjen omtrent) Jeg er jo SÅ redd for å faktisk gå OPP i vekt. Helst vil jeg jo fort ned (helst igår :knegg: ) - men med en god kostholdsform, så er sakte og sikker nedgang flott.

hvis du har spist " normalt " i alle disse år , og har en ring rundt magen for mye, så ja , da vil du legge på deg når du begynner og spise " normalt " igjenn. ;)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:46.