![]() |
Kalsium, D-vitamin m m
Jeg har lest en artikkel som sier at man ikke bør ta kalsiumtilskudd. Dette fordi kalsiumet ikke havner i knoklene, men i bløtvev der det ikke skal være. Linken er her:
http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5824 Også Knut Flytlie advarer i "Vitaminrevolusjonen" mot å ta for store doser av kalsium, men sier ikke at man ikke skal ta det i det hele tatt. Derimot advarer han mot å ta for mye D-vitamin, da "overdosering kombinert med overskudd av kalsium kan i prinsippet forkalke alt vev" (s. 109). Flytlie advarer mot å ta mer enn 25 mcg D-vitamin pr dag og at 100 mcg er skadelig. I Mat & Helse nr 6/03 derimot hevdes det at vi bør få i oss 100 mcg... og at hyperkalsemi (forhøyet kalsiuminnhold i blodet) først forekommer ved inntak på minst 1000 mcg.... Forvirra?? Det er jeg! |
Sitat:
Et poeng her er at forfedrene våre hadde lite tilgang til livsviktig kalsium, og derfor har kroppene våre evnen til å lagre det, mens magnesium hadde de jevnere tilgang på gjennom året (frukt, grønnsaker, nøtter), så det skilles ut av kroppen hvis vi får for mye av det. Kalsium/magnesium-raten var omtrent 1:1 i jeger/sanker-samfunnet, mens i en moderne vestlig diett er den rundt 4:1. Om D-vitamin så sier PPLP at kroppen i begrenset grad klarer å ta det opp gjennom mat og kosttilskudd, og at den beste måten å sikre seg at man har nok D-vitamin i kroppen, er å sørge for å være ute i sola litt hver dag. Ikke så enkelt å få til her oppe i det kalde nord. Men jeg har ihvertfall sluttet å kjøpe dagkrem med solfilter! :o Ulex |
Mener du mg når du sier mcg, Scilla?
Jeg tar 450 mg kalsium hver dag (og rundt 200 mg magnesium sammen med det). |
Sitat:
|
Hva er mikrogram?
|
Sitat:
|
anbefalt daglig inntak er 1000 mg.. og mcg er mindre enn det? men da tar vi jo alltid altfor mye kalsium? :confused::confused::confused::confused:
|
Sitat:
|
Sitat:
Det er riktig at det er farlig å ta for mye kalium - og det er helt riktig å være på vakt. Hadde jeg ikke sett på blodprøvene at jeg trenger det og hadde ikke Atkins anbefalt det tror jeg ikke jeg hadde tatt det. |
Sitat:
|
Sitat:
Forresten, leser om vitaminer nå.. mikrogram.. er det tusen mikrogram i ett milligram? |
Sitat:
:klem: |
Var litt uklar der mofedilla ! Jeg mente vedlikehold som "Lifetime maintenance" -altså siste fase når man ikker er i ketose ! Sorry, var ikke meningen å forvirre eller være unøyaktig ! :o
|
Hm? synes ikke du var uklar jeg? Jeg forstod det slik at man KUN skal ta kaliumtilskudd om man er på induksjon? (ergo er i ketose)?
Og det er jo ikke jeg, så da behøver jeg ikke å ta det.. :) |
Sitat:
|
AAAAAhhhh, jeg skriver visst om begge deler jeg, men ser det var et ekstremt dårlig eksempel - kan jeg rette opp og skrive c-vitamin... eller magnesium eller noe - :wacko: for eksempel ....... Nei, da blir det enda mere rot !! :blinke: Forvirra jeg .... jeg mente altså.... *sukk* .... Sorry, det er altfor sent for en gammel bestemor !! :sove: ....men dere skjønte vel litt hva jeg egentlig mente å si ??? :snill:
PS var dette riktig tråd ?? :wacko: |
Sitat:
:syklubb: |
Riktig tråd... :D, og skjønner hva du mener hvis du mener det samme om kalsium som om kalium... :p
Jeg tenker egentlig ikke spesielt i forhold til Atkins nå, men jeg ble veldig skeptisk til å ta kalsiumtilskudd i det hele tatt etter det jeg har lest... Dessuten får jeg i meg ca 30 mcg D-vitamin pr dag pga at jeg tar to ss tran hver dag (i tillegg til multitilskudd), og nå begynner jeg å lure på om jeg burde kutte ned på tranen. Men da blir det for lite omega3, så da kommer jeg ikke utenom å ta et dyrere omega3-tilskudd, noe jeg ikke har råd til... :eek: det skal ikke være lett! :p Men det som er sikkert er at MAGNESIUM er lurt å ta! Uten nok magnesium vil kalsiumet trekkes ut av knoklene og inn i bløtvevet. En annen sak er at jeg nettopp så et innslag om at det kunne være farlig med for mye E-vitamin... Hvor skal forvirringen ende?! :p |
Sitat:
Spennende lesning! :blomster: Synes du har et poeng i det du skriver i det øverste avsnittet... |
Ja, kan en annet enn å bli forvirret?:confused:
Dette er vanskelig! Fant denne linken som jeg syntes var fin: www.matoppskrift.no/sider/vitamin.asp Her står det litt om dagsbehovet både for vitaminer og mineraler. Det står også endel forklaringer på hvilke mat de forskjellige stoffene finnes i. Riktignok ikke spesielt for Atkins, men likevel. http://smileys.smileycentral.com/cat/15/15_4_120.gif |
Takk for linken! :blomster:
|
Litt om vitaminer
Unngå syntetisk fremstilte vitaminer ,selges i daglivareforettninger , billig, men ikke vært pengene.
I følge Eat så kan man 10 dobble dags inntaket av de fettløselige vitaminene i forhold til norske anbefalinger uten å ta skade av det. ( nå er det noen år siden jeg gikk på kurs hos Eat , så det er ikke sikkert de fortsatt står ved denne påstanden). De vannløselige kan man 100 dobble. Noen mye mer . Husker ikke nøyaktig , men jeg tror en dag med soling kunne gi 1200 ganger mer d- vitamin en anbefalt dagsdose. Visste dere at solkrem stenger ute de fleste gode ting sola gir oss, Soler meg (Nesten) aldri med solkrem. Det er mye bedre å heller passe på tiden man er ute i solen. |
Sitat:
For mye sol gir dårlig hud. Mindre elastitet, flere rynker. Det kan man typisk se på eldre mennesker man vet har vært mye ute i sol uten solkrem. Uansett så får man nok sol de gangene man er kjappe turer ute. |
Sitat:
Jeg kan aldri gjenta meg selv ofte nok når det gjelder å huske på betakaroten (i tillegg til multivitaminer) når man soler seg! Når det gjelder faktor-solkremer er det jo omdiskutert hvor heldig dette er, noen mener det øker kreftfaren.... |
Sitat:
Jeg har en svigerinne som har hatt hudkreft pga soling. Det er IKKE pent med solskadet hud. Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:25. |