Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Kan man gå på lavarbo hvis man har litt høyt kolestrol? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26679)

bambi87 01-07-09 00:53

Kan man gå på lavarbo hvis man har litt høyt kolestrol?

Hei:) Jeg er ei jente på snart 22 år som veier 97,1 kilo ( 170 cm høy ) og har litt høyt kolestrol. Har lyst til å gå ned 30 kilo, men jeg lurer på om det er farlig å gå på lavkarbo diett med litt for høyt kolestrol? Har hørt at man kan få høyere kolestrol og at lavkarbo diett er farlig. Så er det sant? Har hørt at noen får lavere kolestrol av å gå på den dietten, så hva er egentlig fakta:)

Også lurer jeg på om hva man kan spise og ikke spise? Har ikke skjønt det helt siden det finnes så mange forskjellige lavkarbo diett. Hva er det som kan anbefalles?

Håper på at det er noen som kan hjelpe meg her:)

Hilsen meg Anne!!!

Cyan 01-07-09 08:47

Sv: Kan man gå på lavarbo hvis man har litt høyt kolestrol?

Sitat:

Har hørt at man kan få høyere kolestrol og at lavkarbo diett er farlig. Så er det sant? Har hørt at noen får lavere kolestrol av å gå på den dietten, så hva er egentlig fakta
At lavkarbo diett er farlig er i hvert fall ikke fakta! De aller fleste som velger lavkarbo som livsstil opplever generell bedre helse, og du vil finne mange eksempler på det i dette forumet.
Hva gjelder kolestrol, så finnes det vel eksempler på begge deler. Mange har fått lavere kolestrol, men det er jo noen som også har fått høyere kolestrol. Men nå er jo ikke kolestrol bare kolestrol da. Det fins bra og dårlig kolestrol, og så har det jo også noe å si hva forholdstallet mellom disse er. Jeg har lite kunnskap om kolestrol, men hvis du gjør et søk i forumet her eller på google så finnes det det mye informasjon.

For valg av diett vil jeg anbefale deg å lese her i forumet og ellers på nett samt ta en tur på biblioteket og gjøre litt research for å finne ut hva du tror passer best for deg. Det finnes et utall filosofier å velge mellom, og spranget er ganske stort mellom f.eks. ketolyse og Lindberg.

Som en soft start mens du leter etter mer info kan du jo starte med å kutte ut brød, lys ris og pasta, poteter samt en del frukt fra kostholdet ditt. Oppskriftforumet her inne har utrolig mange gode lavkarbo oppskrifter hvis du har lite fantasi :)

Lykke til :heia:

bambi87 01-07-09 22:06

Sv: Kan man gå på lavarbo hvis man har litt høyt kolestrol?

Tusen takk for hjelpen:) Jeg har lest en del nå og fått en del informasjon. Så jeg kommer til å kutte ut brød,pasta,ris, frukt,mais og sukker. Så får jeg se hvordan det går:) Er veldig glad i grønnsaker, så det blir en del av det med dressing av seterrømme \ CF og rent kjøtt. Prøvde i dag Tacopaien og den var utrolig god:D

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:53.