![]() |
Hvilken diett for å holde blodsukkeret stabilt, men ikke gå ned i vekt?
Jeg er relativt ny på lavkarbo, og holder på med omlegging til lavkarbo for å stabilisere blodsukkeret pga svangerskapsdiabetes.
Men "lavkarbo" viste seg jo å være en rekke ulike dietter - og hva er de mest vesentlige forskjellene på dem? Tidligere har jeg lest litt om Lindberg og Atkins, de andre var helt ukjente. Jeg tenker at overgang til et ketogent kosthold kan bli feil nå / for mye, og at en "snillere" variant - kanskje Lindberg? er riktigere. Noen som har et tips eller to? Jeg er gravid i uke 32 nå. Foreløpig har jeg kuttet i karbohydratene og erstattet med egg, avocado, mer fisk osv istedet for å følge en diett. Det er mye å lese, og jeg måtte jo bare sette i gang uten å få lest noe særlig av det. Planen er dessuten IKKE å slanke meg, bare holde blodsukkeret stabilt. |
Sv: Hvilken diett for å holde blodsukkeret stabilt, men ikke gå ned i vekt?
ketolyse er omtrent nullkarbo. Lavkarbo er generelt bare minst andel karbo og mest andel fett/protein.
på meg selv merker jeg at all mat med karbo under 20-30% av næringsinnholdet (g) funker for å holde blodsukkeret stabilt. Dvs at nøtter er bra fint. Bare frukt er ikke bra, sjokolade (mørk) går fint, all snacks går ikke. brødskive går til nøds om man lesse på med pålegg. Sauser skal ikke ha karbo i seg, salat med rikelig med oljedressing er perfekt. alt kjøtt funker. Potet går ikke så bra, ris ei heller. Så generelt så spiser jeg mye egg, mye fett, salat, rent kjøtt, litt frukt etter skikkelig mat, en til 2 riskjeks med RIKELIG med fett pålegg. Ost som snacks, spiser mye mørk sjokolade, drikker vann.. Jeg spiser egg i sånn eggemelk (oppskrift et annet sted her). har det som smoothie om morgenen. generelt spiser jeg minst karbo om morgenen, lite til lunsj og så kan jeg spise litt mer på ettermiddag + kveld. men jeg tåler jo blodsukker, gjør det slik for å få jevnt overskudd/forbrenning. Jeg spiser mest ettermiddag og kveld enn morgen og lunsj. |
Sv: Hvilken diett for å holde blodsukkeret stabilt, men ikke gå ned i vekt?
Hei igjen :lol:
Svarte deg i en annen tråd. Jeg anbefaler Fedon Lindberg - siden du ikke skal i ketose under graviditeten. Det funker som en drøm for meg! :klem: |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:14. |