Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Mer enn 30 kg overvekt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=127)
-   -   Hei, hvis noen har tid (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26776)

Patella 09-07-09 22:44

Hei, hvis noen har tid

Hei !
Jeg har bestilt meg bok vedr. ketolyse dietten og skal begynne på den. Meldte meg inn her i går. Har mer enn 30 kg som må bort.
Jeg har lest en del her inne og er imponert....
Kunne tenkt meg å komme i gang før jeg fikk ketolyse-pakken.
Så jeg lurer litt :
Hva slags grønnsaker er smart å spise ? regner man gram karbohydrater på grønnsaker ?
Når det gjelder krydder, hva slags krydder er best å bruke ? før brukte jeg en del fajitas og taco krydder... men de inneholder jo karbohydrater ?
Ser at flere spiser bacon til frokost, men jeg kunne ikke finne på baconpakningen om denne inneholdt noen karbohydrater..
Så hvis man spiser 2 egg og 3 skiver bacon til frokost...hvor mange gram karbohydrater blir det ?

Det var bare noen spm. for å få meg litt i gang.. om noen hadde tid til å svare... jeg skal selvfølgelig sette meg inn i boken ....
Patella...:)

Gerd 09-07-09 22:53

Sv: Hei... hvis noen har tid...

Hei.

Du skal spise grønnsaker som vokser over jorda :ja: Mesteparten av dagen karbekvote bør komme fra grønnsakene.
Veie og telle karbohydrater.

Her kan du søke opp forskjellige matvarer og finne antall karbohydater: www.matvareguiden.no

Allt som står 0 i antall karbohydrader, kan være opptil 1 pr 100 g.

2 medium egg er ca 1 karbohydrat. Det er 0,9 karb. i 100g. egg.
Bacon, rent kjøtt og fisk og fugl teller jeg ikke karber på :)
Drikk masse vann, minimum 2-3 liter dagen
Bruk oljer og smør (ikke margarin)
Og ikke vær redd for å bruke fett.

Når boka kommer, anbefaler jeg at du leser den godt. Der står det masse, samt tips osv. Og en del oppskrifter som kan være greie å følge i starten

Lykke til :)

Patella 09-07-09 22:56

Hei....takk så mye....:-)...
Ja, skal lese boka godt.... er jo en helt nye tankegang.... har på en måte en sperre mot fett... så ønsker å sette meg inn i dietten... men er ivrig etter å starte... så takk igjen...:-)

Gerd 09-07-09 23:00

Den fett-sperra har nok de fleste hatt ;)

Men det går over :ja:

Et par tips til: Ikke lettprodukt, men ordentlige saker ;)

Og les på pakningene på allt du kjøper. Sett deg en øvre grense på antall karber pr 100g vare ( Jeg kjøpte ikke noe over 4-5 karber pr 100g)

Står det ikke opplyst på varene, ikke kjøp. Da vet du faktisk ikke hva du får i deg.
Grønnsaker er unntak da, men de finner du i matvaretabellen :ja:

Patella 09-07-09 23:07

Takk...kjempefint...da har jeg noe å gå etter på handeturen i morgen...:-)

arnakristin 09-07-09 23:14

Hei,
Taco krydder kan du enkelt blande selv, jeg pleier å lage en stor posjon av gangen, http://forum.lavkarbo.no/showthread....highlight=taco

Patella 09-07-09 23:18

Takk... så bra... det krydderet skal jeg lage meg i morgen allrede....

Lønner deg seg å bruke kjøttdeig i stedet for karbonadedeig ?:):):)

arnakristin 09-07-09 23:31

...bruk alltid det feiteste alternative når du er på ketolyse, så du bør nok bruke kjøttdeig ja.

Carisma 10-07-09 09:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av arnakristin (Innlegg 741684)
...bruk alltid det feiteste alternative når du er på ketolyse, så du bør nok bruke kjøttdeig ja.

Men kjøttdeigen inneholder ofte lite rent kjøtt og mye avskjær og rester, så for renest mulig kjøtt ville jeg brukt karbonadedeig... :rolleyes: Stek den heller i masse smør.

Areola 10-07-09 10:19

Sv: Hei, hvis noen har tid

Og bruk SMØR, og ikke margarin. Alt som ikke heter smør, er heller ikke smør.

Patella 10-07-09 11:34

Sv: Hei, hvis noen har tid

Takk så mye for alle svar... det har hjulpet meg i gang....:-) gleder meg til boken kommer...

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:09.