![]() |
Trenger hjelp til skalldyr- og kyllingmarinade
Noen som kan hjelpe?
Har kjøpt inn kalkunfilet og kokte scampi til wok og salat, men aner ikke hvordan de kan/skal/bør marineres... Før pleide jeg å marinere kylling i søt chilisaus, men det går ikke lengre :( I dag prøvde jeg med en egenkomponert marinade til kalkunfileten, men det smakte skikkelig æsj... Noen tips til meg? |
Sv: Trenger hjelp til skalldyr- og kyllingmarinade
Dette er ikke direkte marinade, men åh så godt både til kylling (sikkert kalkun også) og scampi/reker!
http://forum.lavkarbo.no/showthread....ighlight=tikka |
Hei! Marinade som kan sette litt smak til deg:
Kalkunfilet i Hvitløksmarinade 2-3 ss sitron/limesaft 6 ss olivenolje 1 ts salt nykvernet pepper 2 hvitløkbåter i skiver frisk (eller tørket) basilikum, estragon og kjørvel 1. Bland alle ingredienser. 2. Ha i en plastpose med ønskede råvarer og vend av og til i noen timer. Råvarene kan også marineres i et fat eller en skål, men da må du lage mye større porsjon. Her har du nam nam til Scampi: 2 ss olivenolje 1 ss sitronsaft 1 ts hakket rød chili 1 finhakket fedd hvitløk 1/2 ts tandoorikrydder ( Tikka masala kjøpers i innvandrer butikker 0g karbo) 1/2 ts salt Helles over scampien 1. Bland alle ingredienser. 2. Ha i en plastpose med ønskede råvarer og vend av og til i noen timer. Råvarene kan også marineres i et fat eller en skål, men da må du lage mye større porsjon. Ha ett hyggelig måltid!! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Du skal ikke ha hvitløk? hmm
Ja da kan du bruke tandori krydder i begge istendenfor. Garam Masala kan du bruke også. Bytt ut olje med kokosmelk da smaker det himmelsk |
Supert :) Takk for tips!
Hva er forresten forskjellen på tandori-krydder og garam masala? Har alltid trodd at det var omtrent det samme jeg... |
Masala betyr krydder på indisk. Garam er bare en indiske krydderblanding, som tikka også er :)
Tandoori er en måte å tilbedere maten på, tror det er oppkalt etter ovnen den lages i :) Men det finnes jo krydder som kalles tandoori-krydder, men det blir litt som grillkrydder -sier ikke så mye om maten generelt ;) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:48. |