Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Annen mat (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=122)
-   -   Avokado- og feta-salat (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26983)

Filakia 24-07-09 01:56

Avokado- og feta-salat
 
Har vært litt matlei de siste dagene, men i går kom jeg på å mikse avokado, feta ++ i en slags salat. Denne trigget matlysten min! :)
  • avokado delt i biter
  • fetaost i terninger (helst ekte gresk feta, men arla sin oljemarinerte er bedre enn ingenting)
  • soltørket tomat (jeg foretrekker den på glass m/olje som er finhakket)
  • noen få hvitløksfedd (marinerte i olje disse også...)
  • noen valnøtter (selv hadde jeg en boks med valnøtter uten skall, enkelt og greit)
  • olje (evt. krydderoljen fra arla-fetaen eller fra hvitløksfeddene - eller selvsagt den oljen du måtte ønske å bruke)
Mengde etter smak, selv brukte jeg en hel avokado som utgangspunkt. I går var det passe mengde mat, i dag ble det i meste laget.

Dette var en suksess her i alle fall, laget meg det samme på nytt i dag!

Filakia 29-07-09 14:22

Sv: Avokado- og feta-salat
 
Ingen som fikk lyst til å prøve denne?

Filakia 26-09-09 22:58

Sv: Avokado- og feta-salat
 
Laget en ny variant av denne salaten i dag, nå uten nøtter, men med noen cherrytomater og litt grønn paprika, samt litt falukorv.

Filakia 07-02-10 20:58

Sv: Avokado- og feta-salat
 
Ny variant i dag:

* Avokado i terninger
* Oliven (delt i to)
* Feta (oljemarinert fra glass)
* Soltørket tomat (hakket, fra glass, oljemarinert)
* Hvitløksfedd (fra glass, oljemarinert, mildere enn fersk hvitløk)

Litt olje fra hhv. feta, soltørket tomat og hvitløken som dressing. (Oljen fra de ulike glassene har litt krydder, samt smak av de respektive ingrediensene)

Lullen 07-02-10 23:51

Sv: Avokado- og feta-salat
 
Høres herlig ut :D

Fikk lyst å lage det til lunch en dag denne uka.

Men for min del uten soltørkede tomater (inneholder ikke de enormt med karber? 56karber på 100g) og bytte ut oljen til min egen virgin olje.

Filakia 08-02-10 00:41

Sv: Avokado- og feta-salat
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lullen (Innlegg 828489)
Høres herlig ut :D

Fikk lyst å lage det til lunch en dag denne uka.

Men for min del uten soltørkede tomater (inneholder ikke de enormt med karber? 56karber på 100g) og bytte ut oljen til min egen virgin olje.

Jeg har lest her inne tidligere at innholdet av karber i soltørkede tomater varierer noe helt enormt. De jeg har i kjøleskapet her inneholder hhv. 9,5 og 12 kh per 100 g. Og jeg bruker ikke mye av det, langt ifra, bare litt for smakens skyld, det er mest av de andre ingrediensene, særlig avokado og feta.

Lullen 23-02-10 11:32

Sv: Avokado- og feta-salat
 
Har hatt med meg dette på jobben noen dager og det er så godt :D Er griselei salaten på jobben.... Forandring fryder :D

Modezty 23-02-10 12:38

Sv: Avokado- og feta-salat
 
Høres godt ut. Jeg har akkurat fått øynene opp for avokado, har aldri likt det før - men nå er det blant favorittene.

Jeg har blander avokado med kokt egg og blander i litt rekesalat (ikke nevneverdig mye - nok til å gi litt smak). Blir også veldig godt.

Skal prøve ut noen av dine tips også :)

Imse 02-04-10 17:16

Sv: Avokado- og feta-salat
 
Jeg sitter med avokadosalat nå: avokado, cherrytomater, rødløk som har ligget i lime et par timer( den blir MYE mildere) og norzola. Det var kjempegodt, så dette må jeg gjenta.

Minni1 02-04-10 17:45

Sv: Avokado- og feta-salat
 
Dette må jeg prøve.

Kjører dere alt i mikseren så det blir som en grøt eller har dere det i biter ?

Imse 02-04-10 18:48

Sv: Avokado- og feta-salat
 
I biter, det er da salat og ikke guacomole( man kjører heller ikke i mikser da, man moser med gaffel..)

Minni1 02-04-10 19:00

Sv: Avokado- og feta-salat
 
Takk.

Ble litt forvirret da jeg så at det stod i først innlegget at det var mikset sammen, men ser jo nå at det står salat også. Hjernen min fungerer ikke alltid som den skal :o


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:46.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no