![]() |
Tips om sjokolade
Sjokolade
Sjokolade av god kvalitet skal inneholde i rekkefølge: Kakomasse, sukker, kakaosmør, emulgator og ekte vanilje. Minst 70% kakomasse – det begrenser sukkermengden også. Kakaosmør er verdens dyreste fett og byttes ofte ut med noe simplere. Vanilin brukes ofte i stedet for ekte vanilje. Smelting til glasur: Hakk sjokoladen og ha den i ildfast bolle. Tilsett eventuelt litt kokosfett. Kok opp litt vann i en kjele, ta av varmen og sett bollen oppi. La stå i 10 minutter før du rører sjokoladen jevn. Damp eller vann må ikke komme i sjokoladen |
Sitat:
|
mmm, sjokolade... *sitter å prøver å jobbe med oppgave*
Kakaosmør, hva er det? er det smør fra kakaoen? og kan vi få tak i det noe sted? eller er det bare kakao tilsatt smør,- eller omvendt:p ? |
Sitat:
Kakosmør må være fettet fra kakobønnen. - Har lurt litt på hvordan det blir med fettet i kakaobønner og kaffebønner, fordi de ristes også begge før bruk - og hva gjør det med fettet? |
Godt spørsmål Guro... Jeg antar fettet i sjokoladen ikke er av det beste... Derfor liker jeg å bruke 86% sjokolade siden den er avfettet og smelte og tilsette cocosa. :) nammenam:)
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
vet vi at de er ristet?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Green&Black`s 70 % kom best ut i Mat&Helse sin sjokolade test.
De mener også at 70 % sjokolade er sunnere enn 86% - nettopp fordi den har beholdt mer av det sunne fettet. |
Sitat:
|
85%en var med, men nådde ikke opp blant de beste fordi den ikke var økologisk, samt inneholdt hvitt sukker...
|
Sitat:
(Det står på 70%) |
Sitat:
|
|
Green&Black's
Noen som vet hvem som selger Green&Black's i Norge?
Er det å få på noen dagligvarekjeder eller helsekostkjeder? Bor på Sunnmøre og kunne tenkt meg å få fatt i en del av denne til jul :p |
Sitat:
|
Jeg fant Green & Black på Foodstory i Stavanger. Noen og 70% inneholdt 42 karber pr 100 gram. Det er dobbelt så mye som Lindt Excellence 85%. Ville bare nevne det i farta :D
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:03. |