Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Ang sukkerfrie drops og sukkeralkoholer (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27555)

frøken 19-08-09 19:41

Ang sukkerfrie drops og sukkeralkoholer

Hvis jeg har forstått det rett skal en trekke fra sukkeralkoholene når man teller karber?
Når jeg ser på sukkerfrie drops og tyggis, er det masse karber, men i de flest er det nesten bare sukkeralkoholer, og de inneholder da 0-2 karber...
Da er det greit å spise de eller?

Kitt 19-08-09 19:52

Sv: ang sukkerfrie drops og sukkeralkoholer

I forhold til antall karber er det ok å spise dem, men.....

Noen blir fryktlig dårlige i magen om de spiser sukkeralkoholer.
For andre er det partystopper og for mange trigger de søtbehovet!

Du må nesten bare prøve for å se hvordan du selv reagerer.;)

Og du skal ikke ha søtningsstoffer som sorbitol, da de oppfattes som sukker i kroppen!:eek:

frøken 19-08-09 21:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 756784)
Og du skal ikke ha søtningsstoffer som sorbitol, da de oppfattes som sukker i kroppen!:eek:

Ikke??
*går og spytter ut dropsa jeg har i munnen...*
Så da er det egentlig ikke bare sukkeralkoholene som teller, men om de er søtet med sorbitol også.

Kitt 19-08-09 23:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av frøken (Innlegg 756833)
Ikke??
*går og spytter ut dropsa jeg har i munnen...*
Så da er det egentlig ikke bare sukkeralkoholene som teller, men om de er søtet med sorbitol også.

Står om dette på side 32++ i boken. Les kapittelet grundig. Fort gjort å bli lurt!:eek:

Starry Eyes 20-08-09 00:20

Sv: Ang sukkerfrie drops og sukkeralkoholer

Xylitol er vel også av en slik art at de fungerer som sukker i tarmen.
Når de sier at ting med sorbitol og xylitol er sukkerfrie, gjelder det bare for tennene, ikke for resten av deg:(

Hengebuksvinet 22-08-09 02:51

Tror ikke det gjelder xylitol nei.

Det er kun Sorbitol som blir omdannet til sukker i tarmen.

Nesten all maten til "spis deg slank uten sult" er søtet med xylitol og de selger også Xylitol som "slankesukker" i store mengder.

Starry Eyes 22-08-09 10:38

Virkelig? Jeg mener at jeg har lest det her en plass, men vil jo selvsagt ikke være så bastant - meget mulig jeg tar feil:p.

Photobscura 22-08-09 21:37

Xylitol har i alle fall en GI på åtte, hvilket er veldig veldig lite!

Jabba 23-08-09 11:42

Extra Dropsene inneholder xylitol - og disse kjøpte jeg en eske av her i uka (stod ved kassa og ble så utrolig kvalm - var for lenge siden jeg hadde spist - og MÅTTE ha noe i munnen for å unngå å spy). De var så gode at jeg spiste innholdet i eska i løpet av 2 dager.....har litt dårlig samvittighet for det.....

Så de lærde strides om xylitol er ok eller ikke altså?

Photobscura 23-08-09 16:46

Når GI-en er så lav så tror jeg det uansett ikke vil gi noen stor blodsukkerstigning til tross for at det oppfattes som sukker i kroppen.
Han som vant skaperen i fjor med "Ekte Sjokolade" tror jeg søter noen av sjokoladene med xylitol, eller bjørkesøt som jo forsåvidt er en langt hyggelige betegnelse (xylitol høres lissom så kjemisk ut ...). Og han har jo snakka mye om hvor lav GI det er i sjokoladene hans. Han utviklet ideen på bakgrunn av at han har dia2 og er innmari glad i sjokolade :).

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:07.