Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Hjemmelaget soyayoghurt (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27989)

Lilleboble 06-09-09 12:55

Hjemmelaget soyayoghurt

Hei :) Er det noen som vet om det er mulig å lage yoghurt på soyamelk? Har nettopp funnet ut at jeg er laktoseintollerant, så min elskede cottage cheese og kesam må nå bort fra mitt liv :( Vet at de har laktosefritt i Sverige, men jeg kunne trenge noe som jeg kan få tak i her. Her jeg bor finner jeg ikke annet enn Granovita yoghurt, og den er jo stappet med karbs:mad:

SunnhetMedSirrup 06-09-09 13:21

Sv: Hjemmelaget soyayoghurt

de 3,3 karbsa i tyrkisk yoghurt, er det laktose? :)

Lilleboble 06-09-09 17:00

Hmm.. det vet jeg ikke, har ikke sjekket den ut. Men er uansett ute etter en oppskrift også :)

Lilleboble 07-09-09 13:42

Ingen som har en oppskrift til meg? :) Forsøkte å følge en vanlig yoghurtoppskrift, men brukte soyamelk og en alpro blåbæryoghurt, men den ble aldri "fast" i konsistensen. Til tross for 12 timer i kjøleskapet. Hmm..

Imse 07-09-09 14:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av SunnhetMedSirrup (Innlegg 765556)
de 3,3 karbsa i tyrkisk yoghurt, er det laktose? :)

Ja, såklart, karbene kommer jo fra mjølkesukker( laktose). Er det laget av mjølk, så er det laktose.

Imse 07-09-09 14:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lilleboble (Innlegg 766094)
Ingen som har en oppskrift til meg? :) Forsøkte å følge en vanlig yoghurtoppskrift, men brukte soyamelk og en alpro blåbæryoghurt, men den ble aldri "fast" i konsistensen. Til tross for 12 timer i kjøleskapet. Hmm..

Kanskje du må på apoteket etter sånn pulver? De har det der, som du kan bruke for å lage *oghurt.

Lilleboble 07-09-09 16:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 766101)
Kanskje du må på apoteket etter sånn pulver? De har det der, som du kan bruke for å lage *oghurt.

Vet du hva det heter? :)

SunnhetMedSirrup 07-09-09 17:11

prøv meg gelatin!

by the way, melkepuler? ( det står bak på yoghurten, ingredienser..)

Lilleboble 07-09-09 18:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av SunnhetMedSirrup (Innlegg 766178)
prøv meg gelatin!

by the way, melkepuler? ( det står bak på yoghurten, ingredienser..)

Har prøvd med gelatin, men jeg takler ikke mat med gelèkonsistens. Bare brekker meg:o

Melkepulver.. inneholder det laktose?

Imse 07-09-09 22:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lilleboble (Innlegg 766164)
Vet du hva det heter? :)

jeg mangler jo denne berømte bokstaven mellom t og u, men det heter *oghurtkultur. Det vet hva du snakker om når du spør de;)

Heididos 12-10-11 18:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lilleboble (Innlegg 765543)
Hei :) Er det noen som vet om det er mulig å lage yoghurt på soyamelk? Har nettopp funnet ut at jeg er laktoseintollerant, så min elskede cottage cheese og kesam må nå bort fra mitt liv :( Vet at de har laktosefritt i Sverige, men jeg kunne trenge noe som jeg kan få tak i her. Her jeg bor finner jeg ikke annet enn Granovita yoghurt, og den er jo stappet med karbs:mad:

Jeg fant en endelig min drømmeyoghurt på kiwi i dag..soya naturell :) den har kun 2,3 karbs per 100g.. :) er det for godt til å være sant?? fikk nesten sjokk at det var så lite, har ikke sett slik yoghurt i butikken her før :) Den er supergod med litt musli og litt mandelessens eller sukrin på :)

Imse 12-10-11 18:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Heididos (Innlegg 1228945)
Jeg fant en endelig min drømmeyoghurt på kiwi i dag..soya naturell :) den har kun 2,3 karbs per 100g.. :) er det for godt til å være sant?? fikk nesten sjokk at det var så lite, har ikke sett slik yoghurt i butikken her før :) Den er supergod med litt musli og litt mandelessens eller sukrin på :)

Oj, vet du merke? Dene ene kiwien her har en del soyaprodukter.. Så kanskje de har denne yoghurten.

Hvordan smakte det?

Heididos 18-10-11 10:41

Den smaker helt greit..er ikke sånn "wow- sykt digg", men med litt sukrin på så er den NYDELIG! :) jeg blandet noen ss av denne med litt cc og litt kakaopulver (9karb, fra iherb) og litt sukrin- det var nydelig det:D Den heter alpro :) det er 2,8 per 100g..så litt feil ;) men lite uansett

Thomasina 18-10-11 16:55

Også her i Åndalsnes på Bunnpris, Alpro soya Yoghurt, yam yam.. met litt bær er den nydelig!!!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:27.