Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Ovnspannekake m bacon (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=28381)

Cornelia 23-09-09 11:16

Ovnspannekake m bacon
 
Denne har jeg funnet i en av mine yndlings LCHF oppskriftsbøker, og så oppdaget jeg at forfatteren hadde oppskriften ute på bloggen sin, så da er det vel lov å linke til den? Denne oppskriften er til 4-6 pers. Men denne er også super enten kall som lunsj eller å varme opp igjen dagen etter.

Ovnspannekake m bacon

Ingredienser:
3 pakker bacon
8 egg
1½ dl kremfløte
50gram smør
250gram cottage cheese
150 gram fet mild ost hakket i terninger(feks. gräddost)

Del baconet i strimler og fordell det i en ildfastform/langpanne sammen med smøret som du også fordeler utover i småbiter.
Stek i ovnen på 250 grader til baconet begynner å bli sprøtt.
I mellomtiden visper du sammen egg og fløte. Rør inn CC (ikke visp for mye bare rør det sammen). Når baconet er passe sprøtt, strø først osteterningene over og tilslutt heller du "eggblandingen" over også. Stekes så videre i ovnen til den er gyndenbrun med bobbler på oversiden. Nydelig!

Jeg pleier å lage halv oppskrift hjemme siden vi bare er 2 pers.
Kjempegodt med litt fløte og bittelitt tyttebærsyltetøy hvis man har samvittighet til det hehe.

frustrert frue 23-09-09 16:11

Sv: Ovnspannekake m bacon
 
Har du noen LCHF kokebøker å anbefale ?:) Hvilken er denne retten hentet fra?

Cornelia 24-09-09 08:07

Sv: Ovnspannekake m bacon
 
Hei!
Denne er hentet fra:
Doktor Dahlqvists och Airams LCHF-Kokbok
Jeg begynner å få endel lavkarbokokebøker nå og jeg må si at jeg synes helt klart denne er den aller beste (den er forresten på svensk). Jeg bruker nesten noe fra denne boken hver dag. :D

Filakia 24-09-09 10:43

Sv: Ovnspannekake m bacon
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cornelia (Innlegg 773978)
Hei!
Denne er hentet fra:
Doktor Dahlqvists och Airams LCHF-Kokbok
Jeg begynner å få endel lavkarbokokebøker nå og jeg må si at jeg synes helt klart denne er den aller beste (den er forresten på svensk). Jeg bruker nesten noe fra denne boken hver dag. :D

Et par av de som anmelder boka er negative, mens andre lovpriser den. En av kritikerne foretrekker heller boka Smörstekt. Har du prøvd den også?

Cornelia 24-09-09 10:48

Sv: Ovnspannekake m bacon
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Filakia (Innlegg 774053)
Et par av de som anmelder boka er negative, mens andre lovpriser den. En av kritikerne foretrekker heller boka Smörstekt. Har du prøvd den også?

ja, jeg har den også. Tror jeg har laget 1 rett fra den.
Det var ikke noen bra bok for meg, vet ikke hvorfor egentlig. Den er kjedeligere synes jeg og mindre anvendelig. I LCHF kokeboken er det fine bilder og folkelige oppskrifter som "alle" liker. Mere hverdagsmat og godt tilbehør. I den andre synes jeg det er litt sært, savner bilder av allt og det var liksom ikke noe "nytt" der... Men det er jo MIN mening da.

Filakia 24-09-09 10:51

Sv: Ovnspannekake m bacon
 
Veldig nyttig å få vite nettopp HVA du liker og ikke liker med de bøkene... :) Tror jeg stoler på deg, det er hverdagsmat og fristende bilder som jeg ønsker...

Cornelia 24-09-09 10:58

Sv: Ovnspannekake m bacon
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Filakia (Innlegg 774057)
Veldig nyttig å få vite nettopp HVA du liker og ikke liker med de bøkene... :) Tror jeg stoler på deg, det er hverdagsmat og fristende bilder som jeg ønsker...

Da hadde jeg definitivt kjøpt den av Dr. Dahlquist og Airam.
Og når du får den bare MÅ du prøve den ene frokosten der , "omelettrulle med bacon" - har fått helt dilla på den!! :D
De kommer forresten med en ny bok i oktober: Doktor Dahlqvist och Airams LCHF-kokbok till fest och helg tror den blir et supert supplement til den første boken.
"Smörstekt" ser jeg faktiskt på som et bomkjøp for min del, for å være dønn ærlig. :)

Filakia 24-09-09 11:36

Sv: Ovnspannekake m bacon
 
Da er den bestilt! Sammen med "Barn i balanse", håper sistnevnte også er et godt kjøp, ift. 2-åringen min... :)

frustrert frue 24-09-09 15:44

Sv: Ovnspannekake m bacon
 
Takk for tips. Da er boka bestillt.:D

isolde 25-09-09 21:35

Sv: Ovnspannekake m bacon
 
Takker også for tipset......ny kokebok på meg også :)

solanolsen 26-09-09 11:47

Sv: Ovnspannekake m bacon
 
mmmm,denne vil jeg pröve!!!

Cornelia 27-09-09 08:57

Sv: Ovnspannekake m bacon
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av solanolsen (Innlegg 774861)
mmmm,denne vil jeg pröve!!!

Det bør du gjøre, den er veldig god :D

Tulipanen 29-01-10 09:47

Sv: Ovnspannekake m bacon
 
Jeg lagde denne igår. Og den var KJEMPE god! Kan virkelig anbefales. :w00t:

Det er vell det samme som den typiske svenske "fläskpannkakan". :ja:

Life_Tone 29-01-10 19:25

Sv: Ovnspannekake m bacon
 
Denne skal pröves! Da blir nok gubben gla, han er nemli finlandssvensk :P

Cornelia 01-02-10 12:56

Sv: Ovnspannekake m bacon
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tulipanen (Innlegg 823480)
Jeg lagde denne igår. Og den var KJEMPE god! Kan virkelig anbefales. :w00t:

Det er vell det samme som den typiske svenske "fläskpannkakan". :ja:

Jepp, det stemmer! Jeg har svensk samboer og han elsker denne, vi har den ganske ofte hjemme - like god hver gang :D

Life_Tone 19-02-10 07:24

Sv: Ovnspannekake m bacon
 
Prövde denne i går kveld, hadde krem iblandet tyttebär og splenda på! Den ble god den altså, men smakte egentlig ganske mye omelett? Men d sier seg vel selv med ingrediensene :p


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:34.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no