![]() |
Lavkarboskepsis
Når man er på lavkarbo er det mange spørsmål jeg stiller meg, er det bra, hvor lenge, og hva når man har nådd vekten man skal nå? Man leser alt man kan om lavkarbo og finner ut av ting.
Problemet er at man leser bare ting som er pro lavkarbo, og da får man litt ensidig fokus. Jeg prøvde derfor i dag å lete etter artikler som mot lavkarbo, og forsøker å advare mot lavkarbo. Gjett om jeg fant mange! Noen skriker veldig opp, mens andre er mer moderat i kritikken. Jeg fant bl.a. denne 5 år gamle artikkelen http://www.pioneerthinking.com/gl_lowcarb.html som tar litt av. Blir litt bekymret av å lese om muskelsvinn, etc. etc. hvor mye av dette har dere andre lavkarbo'ere opplevd? Har dere merket mindre energi til å utføre tungt kroppsarbeid, trening eller annet? Jeg bare undrer, og forsøker å se saken fra flere sider. ;) |
Sv: lavkarbo skepsis
Nå er ikke min engelsk den beste, men jeg tror ikke jeg har opplevd noe av dette.
Jeg har mere energi, ikke dehydrert( blir jo kjempertørst på ketogen diett og drikker 3-5liter vann om dagen), strammere hud, går sakte og sikkert ned, masse fiber fra grønnsaker( en myte er at man spiser nesten ikke grønnsaker på lavkarbo, jeg har aldri spist så mye grønt før), ikke mere proteiner enn nødvendig( sliter nesten med å få i meg det jeg trenger jo), mister ikke muskler når man spiser nok protein... Det er fryktelig mange feiloppfatninger ang. lavkarbo og spesielt ketogene dietter. Det folk som skriver disse ikke vet er at man skal spise masse grønnsaker og protein og fett. De fleste lavkarbo dietter innebefatter massevis av grønnsaker og rent kjøtt og sunt fett. Den som ikke spiser slik følger da heller ikke dietten. Og ellers har jo bare folks helse gått nedover og nedover i takt med økt sukkerinntak og diett basert på kneip og såkalt sunn plantemargarin. Ingen får meg til å tro at poteter( som påvirker blodsukkeret mere enn hvitt sukker) og kneip er sunn mat for er nordmann. |
Sitat:
Og energien man får hjelper jo på. Blir rett og slett ikke sliten lenger som jeg ble før :) Men det har jo en bakside også da, jeg har en tendens til å ikke helt vite når jeg skal stoppe.... |
Sitat:
Jeg testet forøvrig temperaturen på kvelden, en dag jeg frøs skikkelig og da var den 36,4. Det som er snodig er at bare jeg rører litt på meg så fyker temperaturen i været med en gang. Noen som har merket det samme? |
Sitat:
Sitat:
|
Siden lite fett, brød, sukker og margarin har vært synonymt med sunt og naturlig kosthold så mange tiår, er det så mange som blir provosert av LCHF kosten. At man mener naturlig fett, ekte smør, egg, kjøtt, fisk og det andre "farlige" vi spiser er ekstremt - viser jo bare hvor galt det har blitt. Folk tror jo nå at sukker er livsnødvendig, og at margarin er sunnere enn ekte vare.
Det er veldig mange som bruker tid og enerig på å skrive om hvorfor LCHF ikke er bra, men jeg har ikke kjent meg igjen i noen av de beskrivelsene, og mange er rene misforståelser. Veldig mange beskriver hvordan man har det i starten med LCHF kost, og den vet vi kan være tøff for mange. Men det er jo fordi vi har spist feil mat så lenge, og kroppen får sjokk når mel og kunstige tilsetningsstoffer blir erstattet med ekte vare. Dessuten - som du sier: Sitat:
|
med og tilstå noe, har jeg fulgt KK hjemesiden siden før sommerferien. opptadert meg hver dag:) litt gøy :) (er egentlig inne på alle nyhets-helsesider)
først ville di ha magert.. men etterhvert nå, begynner te og legge mere fokus på magert og proteiner.. de begynner altså sakte, og forstå hva som skjer i kroppen. en dag vil det nok skje, at alt har utviklet seg langt nok til og skjønne samenhengen. :) |
Sitat:
Beste eksempelet på det er jo baldet eom har Jeanette roede og Fedon lindberg som gjesteredaktører på helse sidene annenhver uke. |
Jeg fryser også veldig - jeg fyrer resten av familien ut av stua. Når jeg sitter under teppet med en kopp te for å varme hendene kaster de t-skjorta.... *ler*
|
Sitat:
|
Jeg fryser mindre nå enn før, særlig om natta. Men har merket de siste dagene at kroppen bruker mer tid på å tilpasse seg endringer, som nå det har blitt kaldere ute. Har blitt iskald av å være ute, og sliter med å få varmen igjen. Samme egentlig i sommer, sleit med å regulere opp og ned for å tilpasse været.
|
Jeg fryser også mer nå enn før. Hender og føtter blir iskalde hvis jeg sitter stille en stund, det føles nesten som jeg har kaldt vann i årene. Målte kroppstemperaturen for en liten stund siden og den var på 35,7... :confused:
Rart, for jeg trodde jeg ville bli varmere på dette kostholdet. I tillegg har jeg mye hjertebank… |
Jeg merker at jeg bygger muskler veldig lett med dette kostholdet.
Jeg begynte å jogge og fikk etter få uker tydelig muskler i armene, av alle steder, men må jo komme av at jeg bruker armene i løpingen også :o noe jeg ikke gjør så mye ellers i hverdagen.... Samboer løper halvmaraton og spiser LCHF kost, og det funker helt fint. Ikke mye muskelsvinn der nei, heller motsatt. En del av hele bildet med dette kostholdet er jo også nettopp at man IKKE mister muskler, som man lettere gjør hvis man følger kosthold a la Grete Roede. Og ja, jeg var i ketose da jeg jogget, hele tiden. Men, det er mange som skriver at det er tyngre å trene i ketose, litt avhengig om man virkelig TRENER, eller bare mosjonerer litt lett. Men et spørsmål....hvor mye orket dere å trene før dere gikk over til lavkarbo? |
Sitat:
og det med utholdenhet før og etter LCHF.. jeg spiser jo betydelig mere en før, fått emre muskler, så jeg holder faktisk bedre ut nå:) |
Sitat:
|
Sitat:
Bare en tanke. :) |
Sitat:
Er kanskje ikke så rart om man fryser mens man går ned i vekt! Før termostaten finner igjen balansen, lissom!:p Ang hjertebank, det var en her som måtte slutte på ketolyse( men ikke lavkarbo) pga det! Hun ble tom kjørt til sykehus fordi de trodde hun fikk hjerteinfarkt eller noe!:eek: |
Sitat:
Så nå har jeg begynt å ta to kapsler med vitamin- og mineraltilskudd. Det er 75 mg magnesium pr. kapsel. Håper det er nok og at det hjelper....:) |
Sitat:
Huffameg, håper det gikk bra med hun som måtte på sykehus? |
Sitat:
|
Sv: Lavkarboskepsis
Hvor mye magnesium tar du pr. dag?
|
Sitat:
Sitat:
Jeg tar 600mg magnesium om kvelden! Hjelper mot hjertebank og leggkramper og er svakt muskelavslappende, så man kan bli litt søvnig av dem!:D |
Sitat:
|
Sitat:
På apoteket har de tabletter med 300mg. De jeg har kommer fra Gevita og kommer i en hvit plastboks med grønn etikett! Veldig fornøyd med dem!:D |
Sitat:
Det er ofte en del fokus på det man ev. ikke orker å gøre i ketose/på lavkarbo, men samtidig snakker de aller fleste jeg kjenner til om økt ork og energi etter at man begynte med lavkarbo. Og da tenker jeg at man har større helsegevinst med dette kostholdet, uansett om man føler at beina er litt tunnge i motbakke når man trener. Når det er sagt så er det ikke til å komme i fra at noen opplever at prestasjonen blir dårligere, særlig hvis man da trener litt hardt. Da går det jo faktisk fint an å tilføre litt ekstra karbo; nøtter, mere grønnsaker, kanskje linser eller annet :-) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:06. |