Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Derfor finnes sukker (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=28903)

SunnhetMedSirrup 20-10-09 06:18

Derfor finnes sukker
 
http://www.dinside.no/826237/derfor-...ukker-i-saaret

ikke for og spises, herregud, er du gal?

Photobscura 20-10-09 11:23

Sv: Derfor finnes sukker
 
Ja, nemlig. Haha, jeg visste at sukker var brukandes til mer enn å skrubbe kroppen (kanskje nettopp derfor man blir så himla myk, glatt og fin av å blande sukker i kroppsvasken sin ;))

Carisma 20-10-09 11:32

Sv: Derfor finnes sukker
 
Men, hva med at bakterier lever av sukker da?

Photobscura 20-10-09 11:58

Sv: Derfor finnes sukker
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 784974)
Men, hva med at bakterier lever av sukker da?

Det blir jo ganske logisk, med tanke på innvortes versus utvortes -om sukkeret trekker bakterier ut fra såret, blir det ikke? Jeg kan liksom ikke tro at det skjer noe hormonelt eller tilsvarende om man har sukker på sår!

Carisma 20-10-09 12:08

Sv: Derfor finnes sukker
 
I artikkelen stod det bare at sukkeret trakk vann ut av såret. Så jeg tenkte at om bakeriene sitter ute i et åpent sår vil jo de få masse ny næring til å vokse på om man strør sukker nedi til de... :rolleyes:

Kitt 20-10-09 12:39

Sv: Derfor finnes sukker
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 784989)
I artikkelen stod det bare at sukkeret trakk vann ut av såret. Så jeg tenkte at om bakeriene sitter ute i et åpent sår vil jo de få masse ny næring til å vokse på om man strør sukker nedi til de... :rolleyes:

At sukkeret trekker ut vannet, er ikke "bare"!
Bakterier(de fleste) er avhengig av et fuktig miljø for å overleve!

ada-emilie 02-09-10 14:43

Sv: Derfor finnes sukker
 
Kjempeinteressant artikkel. Bra sukker er bra for noe. Det tror jeg alt er, det gjelder bare å finne rett bruksområdet. Ingenting er skadelig om det brukes på riktig måte. Denne troen er viktig for meg siden jeg tror Gud skapte verden. Skjønner nå også hvorfor knekkebrød holder seg så mye lengre enn brød. Muggsopp trenger vann akkurat som bakterier og alle andre former for liv. Logisk nok.

Licota 02-09-10 22:10

Sv: Derfor finnes sukker
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 785003)
At sukkeret trekker ut vannet, er ikke "bare"!
Bakterier(de fleste) er avhengig av et fuktig miljø for å overleve!

Men Kitt, hvorfor lærte jeg da at sår ofte gror fortere dersom det holdes fuktig? O_o

Karbosara 02-09-10 22:56

Sv: Derfor finnes sukker
 
Jeg har selv sett med egne øyne at papaya har leget liggesår...sånn btw...

Kitt 03-09-10 12:20

Sv: Derfor finnes sukker
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Licota (Innlegg 927281)
Men Kitt, hvorfor lærte jeg da at sår ofte gror fortere dersom det holdes fuktig? O_o

Fuktig og STERILT, kjære!
Man kan feks legge på en bandasje som holder såret unna bakterier, men i det fuktigheten trekker gjennom bandasjen, må den skiftes eller forsterkes fordi bakteriene vil følge fuktigheten ned til såret! Niks mer sterilt!:eek:


Men en ting slo meg akkurat, da jeg leste artikkelen om igjen nå!
Sukkeret vil jo også trekke væske ut av bakteriene og det liker de nok så absolutt ikke! Spørs om de overlever sånt, faktisk! Tror jeg! Er jo ikke mikrobiolog, da, selv om jeg lærte noe om det for sånn ca 22 år siden eller noe sånt!

Licota 03-09-10 12:28

Sv: Derfor finnes sukker
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 927528)
Fuktig og STERILT, kjære!
Man kan feks legge på en bandasje som holder såret unna bakterier, men i det fuktigheten trekker gjennom bandasjen, må den skiftes eller forsterkes fordi bakteriene vil følge fuktigheten ned til såret! Niks mer sterilt!:eek:


Men en ting slo meg akkurat, da jeg leste artikkelen om igjen nå!
Sukkeret vil jo også trekke væske ut av bakteriene og det liker de nok så absolutt ikke! Spørs om de overlever sånt, faktisk! Tror jeg! Er jo ikke mikrobiolog, da, selv om jeg lærte noe om det for sånn ca 22 år siden eller noe sånt!

Åh, selvfølgelig. Tilgi meg, jeg holdt bare ut et halvt år. :D

Kitt 03-09-10 13:06

Sv: Derfor finnes sukker
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Licota (Innlegg 927538)
Åh, selvfølgelig. Tilgi meg, jeg holdt bare ut et halvt år. :D

Du er tilgitt!:love: Man kan da ikke gå rundt og huske alle detaljer om alt!;)
Som meg med mikrobiologien! Er ikke alt jeg husker fra ingeniørhøgskolen, nei!:o


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:49.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no