![]() |
Hva gjør jeg galt med gelatinen?
Prøver å lage sjokolademosse, etter en oppskrift her inne.
Men de siste 2 gangene har jeg ikke fått det til. Mamma laget i går, og den ble forferdelig..... Det blir store og små "gelatinklumper" i mossen, og den stivner da heller ikke skikkelig............Det er utrolig kvalmende å få i munnen........ WHY???????????????????????????? Jeg har 5 plater gelatin i kaldt vannbad, og når de er myke klemmer jeg av vannet og smelter de i en kasserolle. Etter oppskriften skal gelatinen helles i bollen først, så eggedosisen, og deretter kremen. Jeg har laget denne flere ganger med suksess, og en del med denne fæle gelatinklumegreia-------------men ser ikke hva jeg har gjort galt........... Noen som kan hjelpe?? |
Sv: Hva gjør jeg galt med gelatinen??
Kan det være at du ikke visper kontunierlig når du har i eggedosisen mm oppi gelantinen? Klumper seg fort om du ikke rører konstant..
|
Jeg bruker å ta den opp av vannbad, klemme ut vannet og løse den opp i litt varm kaffe, bare 3-4 ss.
Så tar jeg ikke oppi gelatinen først, men mens jeg pisker eggedosisen. Bare vent til kaffe /gelatinblandinga har avkjølt litt. Mvh Grovsnus Ha en god dessert. |
Hmm, det var en ny variant...skal prøves.....
Men hvordan gjøre det med kremen da? Siden kremen skal blandes inn i eggedosisen også...........blande sammen det først, og SÅ gelatin?? Hmmmm....... |
Om du pisker inn gelatinen i eggedosisen , og så rører kremen inni går det bra.Hvis du blander kakaopulver inn i kremen blir den ganske mye stivere enn uten. Går sikker fint å blande gelatinen inn i kremen også.
Mvh Grosnus ha en fin dag |
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:35. |