![]() |
Svinestrimler med fennikel fra Matprat
Fant en helt nydelig rett på matprat.no, som jeg lagde i går:
http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=7457
1. Brun margarin/olje og tilsett strimlet svinekjøtt. Stek raskt slik at kjøttet blir gyllent. 2. Tilsett finhakket purre og finstrimlet fennikel og la det frese i pannen et par minutter. 3. Tilsett grønnsakbuljong og créme fraiche og smak til med muskat. La gryten trekke ved kokepunktet et par minutter. Ønsker du å sette litt ekstra smak på retten kan du tilsette en liten skvett tørr sherry, eller hvitvin. Jeg lagde både med purre OG sjalottløk og det ble kjempegodt. På selve oppskrften på matprat står det at man skal servere med basmatiris. På lavkarbo går selvsagt ikke det. Finn en god salat eller jukseris, det duger like bra. Jeg tror også jeg skal øke målene på sausen neste gang. Nå ble det veldig lite synes jeg. |
Sv: Svinestrimler med fennikel fra Matprat
Endelig en rett jeg kan bruke fennikel i, synes det er så godt. Regner med jeg kan bruke kyllingfilet istedet for svin.
|
Oi, det så skikkelig godt ut. Er også veldig glad i fennikel! Noteres som middag iløpet av uka. :ja:
|
Sjekk karboinnholdet i fenikkel, tror det er ganske høyt :( Vil i tillegg minne om at margarin er på linje med å banne i kirken......
Hilsen "tante Sofie" |
Sitat:
|
Godt var det i så fall. Jeg bytter automatisk margarin med smør og brukte kyllingfilet istedet for svin. Brukte 2 fennikel og ca 600 gr kylling til meg og 3 barn (ungene fikk ris til) og det var nok.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Det er nok allerede trukket fra kostfiber på norske næringsinnhold-lister.
|
Sitat:
Ett bedre eksempel er karri: Generelle verdier (karri) KCAL: 339,38 Fett: 13,80 g Protein: 12,70 g Karbo: 58,40 g Detaljverdier (Karbohydratene i karri) Stivelse: --- Kostfiber: 33,20 g Mono/di: 25,20 g Sakkarose: --- Fruktose: --- Laktose: --- Så først viser den 58,4% karbo i karri, men i følge detaljverdiene for karbohydrater er det egentlig bare 25,2%. |
Ja, ser man det.
Matvareguiden forklarer: Sitat:
|
Denne smakte kjempegodt! :ja: Tror nok jeg kommer til å begynne med fennikel! Det eneste var at jeg fikk vond ånde av den. Må være fennikelen, for resten bruker jeg jo ofte.
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:02. |