![]() |
Hva vet du om proteiner- quiz
|
Sv: Hva vet du om proteiner- quizz
1 Vedlegg
Fishfood..
Måtte bare, siden du beskyldte Bulldog og meg for å briljere :) (Er ikke sur på deg altså) Vedlegg 6693 |
7/10, men flere av dem måtte jeg gjette på.
|
Sniker meg ut jeg.. Fikk 6/10*h0st* Men jeg vet hv0r mange kal0rier det er i 1g pr0tein da:D
|
Sitat:
|
Begynte med 6/10, jeg også:o, men holdt på til jeg hadde fått alt rett!
Ville jo gjerne lære litt! |
6/10 her også....
|
Sv: Hva vet du om proteiner- quiz
8/10
|
6/10
|
Jeg var ikke helt enig i alle fasitsvarene, men når du ser hvem som spør, er det bare å tilpasse svarene deretter. Er for eksempel uenig i at vi bare trenger 50 gram proteiner, og 15% av det totale næringsinnholdet fra proteiner (mener det var et par av svaralternativene). C-vitaminer dannes dessuten I kroppen, og må ikke tilføres gjennom kosten. Det er høykarbo som gir oss mangel på c-vitaminer. Det er derfor Sigurdsson kunne leve uten frukt og kosttilskudd i 10 år. Mener også at det er 13 essensielle aminosyrer, men det var ikke et alternativ, så da valgte jeg ihht høykarboteori.
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Jeg var sikker på at jeg hadde lest at kroppen produserte små mengder c-vitamin selv. Det som er riktig er at vi får små mengder c-vitamin fra animalsk føde, men ikke på langt nær nok (derav skjørbuk hos sjøfolk i hine hårde dage) til å vedlikeholde et høykarbokosthold. For å utdype: C-vitaminmolekylet er veldig likt glukose. Det blir tatt opp i cellene ved hjelp av de samme mekanismene, og konkurrerer derfor med glukose. Det er en kamp c-vitamin alltid taper, og blir derfor skilt ut i urinen fremfor å bli nyttiggjort, såfremt blodsukkeret er høyt. Det er årsaken til at diabetes type 2-pasienter har ca 30% mindre c-vitamin i omløp enn andre. Så problemet er ikke at det er for små mengder c-vitamin i kosten, men at et høykarbokosthold fortrenger dem. For oss lavkarbere er det ikke nødvendig med tilskudd. (Hva skulle vi gjort uten Gary Taubes) |
Sitat:
|
Sitat:
C-vitamin: C6H8O6 Glukose: C6H12O6 Ser man det, ja. 6 ekstra hydrogenatomer, og så har du glukose. |
Hadde jeg ikke vært lykkelig gift, hadde jeg fridd til deg på flekken :)
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:47. |