Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell ernæringsdebatt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Hva vet du om proteiner- quiz (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30169)

Kitt 09-01-10 16:20

Hva vet du om proteiner- quiz

Hva vet du om proteiner?

Chunky 09-01-10 21:28

Sv: Hva vet du om proteiner- quizz

1 Vedlegg
Fishfood..

Måtte bare, siden du beskyldte Bulldog og meg for å briljere :)

(Er ikke sur på deg altså)

Vedlegg 6693

Supera 10-01-10 09:49

7/10, men flere av dem måtte jeg gjette på.

Imse 10-01-10 10:49

Sniker meg ut jeg.. Fikk 6/10*h0st* Men jeg vet hv0r mange kal0rier det er i 1g pr0tein da:D

Supera 10-01-10 12:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 813580)
Sniker meg ut jeg.. Fikk 6/10*h0st* Men jeg vet hv0r mange kal0rier det er i 1g pr0tein da:D

Akkurat det visste jeg også, nesten det eneste jeg var helt sikker på. :geip:

Kitt 10-01-10 12:56

Begynte med 6/10, jeg også:o, men holdt på til jeg hadde fått alt rett!
Ville jo gjerne lære litt!

Charlott 10-01-10 13:14

6/10 her også....

Photobscura 10-01-10 14:01

Sv: Hva vet du om proteiner- quiz

8/10

Pearl 10-01-10 14:11

6/10

Chunky 10-01-10 15:40

Jeg var ikke helt enig i alle fasitsvarene, men når du ser hvem som spør, er det bare å tilpasse svarene deretter. Er for eksempel uenig i at vi bare trenger 50 gram proteiner, og 15% av det totale næringsinnholdet fra proteiner (mener det var et par av svaralternativene). C-vitaminer dannes dessuten I kroppen, og må ikke tilføres gjennom kosten. Det er høykarbo som gir oss mangel på c-vitaminer. Det er derfor Sigurdsson kunne leve uten frukt og kosttilskudd i 10 år. Mener også at det er 13 essensielle aminosyrer, men det var ikke et alternativ, så da valgte jeg ihht høykarboteori.

Supera 10-01-10 15:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chunky (Innlegg 813760)
C-vitaminer dannes dessuten I kroppen, og må ikke tilføres gjennom kosten. Det er høykarbo som gir oss mangel på c-vitaminer. Det er derfor Sigurdsson kunne leve uten frukt og kosttilskudd i 10 år. Mener også at det er 13 essensielle aminosyrer, men det var ikke et alternativ, så da valgte jeg ihht høykarboteori.

Googlet, og wikipedia sa noe annet...
Sitat:

Mens de fleste dyr danner C-vitamin i kroppen selv, hører mennesket til de få artene som ikke selv kan danne stoffet.
Stoler ikke blindt på wikipedia, men det støttes av netdoktor.dk (videre googling).

Chunky 10-01-10 17:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 813769)
Googlet, og wikipedia sa noe annet...

Stoler ikke blindt på wikipedia, men det støttes av netdoktor.dk (videre googling).

Og der tok du meg skikkelig :)

Jeg var sikker på at jeg hadde lest at kroppen produserte små mengder c-vitamin selv. Det som er riktig er at vi får små mengder c-vitamin fra animalsk føde, men ikke på langt nær nok (derav skjørbuk hos sjøfolk i hine hårde dage) til å vedlikeholde et høykarbokosthold.

For å utdype: C-vitaminmolekylet er veldig likt glukose. Det blir tatt opp i cellene ved hjelp av de samme mekanismene, og konkurrerer derfor med glukose. Det er en kamp c-vitamin alltid taper, og blir derfor skilt ut i urinen fremfor å bli nyttiggjort, såfremt blodsukkeret er høyt. Det er årsaken til at diabetes type 2-pasienter har ca 30% mindre c-vitamin i omløp enn andre.

Så problemet er ikke at det er for små mengder c-vitamin i kosten, men at et høykarbokosthold fortrenger dem. For oss lavkarbere er det ikke nødvendig med tilskudd.

(Hva skulle vi gjort uten Gary Taubes)

Kanutten 10-01-10 17:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chunky (Innlegg 813829)

Jeg var sikker på at jeg hadde lest at kroppen produserte små mengder c-vitamin selv. Det som er riktig er at vi får små mengder c-vitamin fra animalsk føde, men ikke på langt nær nok (derav skjørbuk hos sjøfolk i hine hårde dage) til å vedlikeholde et høykarbokosthold.

For å utdype: C-vitaminmolekylet er veldig likt glukose. Det blir tatt opp i cellene ved hjelp av de samme mekanismene, og konkurrerer derfor med glukose. Det er en kamp c-vitamin alltid taper, og blir derfor skilt ut i urinen fremfor å bli nyttiggjort, såfremt blodsukkeret er høyt. Det er årsaken til at diabetes type 2-pasienter har ca 30% mindre c-vitamin i omløp enn andre.

Så problemet er ikke at det er for små mengder c-vitamin i kosten, men at et høykarbokosthold fortrenger dem. For oss lavkarbere er det ikke nødvendig med tilskudd.

Ved enkelte operasjoner anbefales det at man spiser 1 gram c-vit daglig i flere dager både før og etter inngrepet.. Fordi det har mer legende effekt..

Supera 10-01-10 19:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chunky (Innlegg 813829)

Det hørtes mer ut som noe jeg kunne tro på, ja. :snill: Høres ut som at du har lest litt rundt forbi og tilegnet deg mye lærdom, og det er jo alltid positivt. :snill:

C-vitamin: C6H8O6
Glukose: C6H12O6

Ser man det, ja. 6 ekstra hydrogenatomer, og så har du glukose.

Chunky 10-01-10 19:36

Hadde jeg ikke vært lykkelig gift, hadde jeg fridd til deg på flekken :)

Kanutten 10-01-10 20:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chunky (Innlegg 813919)

Vi legger oss det på minne i tilfelle rottefelle! :lol:

Carisma 10-01-10 20:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 813915)
C-vitamin: C6H8O6
Glukose: C6H12O6

Ser man det, ja. 6 ekstra hydrogenatomer, og så har du glukose.

Nå er definitivt ikke matte min sterkeste side, men... blir det ikke 4 ekstra? 8 og 12? ;)

Supera 10-01-10 23:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 813955)
Nå er definitivt ikke matte min sterkeste side, men... blir det ikke 4 ekstra? 8 og 12? ;)

Haha, matte er faktisk av mine sterkere sider, tro det eller ei. :geip: Må ha blandet med karbon eller oksygen, hehe.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chunky (Innlegg 813919)

Tihi :snill:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:47.