![]() |
Marokkansk gryte
Fant denne spennende gryta på klikk.no - jeg har ikke regnet ut noe kh, men passer fint for oss som ikke er i ketose iallefall:
Marokkansk gryte (3 porsjoner) 1 ts anisfrø 0,5 ts cayennepepper 1 ts korianderfrø 1 ts kuminfrø 750 g lammekjøtt med bein 1 stk løk 1 ss tomatpuré (jeg brukte hakkede tomater) 4 stk tørket aprikos 4 stk tomater 2 dl vann 2 bk kikerter 1 ss ingefær, finhakket 2 stk buljongterninger (kylling) 2 stk kanelstenger 1 stk sitron Frisk koriander olje salt og pepper -Ha anisfrø, cayennepepper, korianderfrø og kuminfrø i en morter og knus godt. Ha krydderne i stor bolle og ha på godt med olje, ca 1 dl. Dersom kjøttet ikke er oppdelt, skjær det opp i passende stykker. Ha det i bollen med krydderne og bland godt. Stek kjøttet i ca fem, seks minutter (i en dyp stekepanne eller tykkbundet kjele) på høy varme. Sett til side. Ikke vask panna. Skjær løken i grove biter. Ha den i stekepanna med tomatpuréen og stek til den blir gylden (bruk eventuelt mer olje). Hakk aprikoser og tomater og ha dem i. Ha i vann og kikerter. Ha kjøttet tilbake i panna med ingefær, buljong og kanelstenger. Del sitronen i to og la den koke med i 45-60 minutter. Smak til med salt og pepper. Server med kikertene, revet sitronskall og frisk koriander. |
Sv: Marokkansk gryte
Denne fant jeg nettopp selv, etter å ha sett Jamie i Marrokko. Tro om en kan bytte lammet med kylling eller annet kjøtt? Liker ikke lam
|
du kan fint bytte ut med kylling :) jeg syntes sånn gryter er best med kylling , jeg liker heller ikke lam :)
|
Åh, jeg så også på Jamie i går og fikk lyst på marokkansk gryte, det så skikkelig saftig ut
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:24. |