![]() |
Fisk
Etter å ha lest i en annen tråd her inne om en som ikke liker / klarer å spise fisk så må jeg spørre....
Vi spiser fisk ca en gang i uka og da er det som regel laks eller seibiff. Men - det er ingen av oss i familien som egentlig liker fisk - og det er en voldsom stønning og sukking hver gang. Ungene og mannen pirker i maten og jeg kjenner selv at jeg nesten må tvinge det ned. Argumentet er jo at det er sunt og vi må spise det. Det er ikke gøy å tilberede fisken og hele måltidet blir liksom en begredelig affære. Dette er kun når vi har fisk - all annen mat går ned med et smil. Har selvfølgelig prøvd å variere - vi har vært innom mange fiskeslag og tilberedningsmåter i løpet av åra..... Hva gjør vi? Har mest lyst til å kutte ut all fisk til middag en god stund for å se om vi kanksje vil savne det etterhvert..... Hva bør vi evt. spise som erstatning? Vi bør vel ta tranpiller? Omega 3 tilskudd? |
Sv: Fisk
hva med fiskegrateng
|
Har enda tilgode å ha smakt en god lavkarbo fiskegrateng......har du en god oppskrift kanskje?
|
Jeg liker ikke fisk, men denne synes jeg er god:
Smør en ildfast form. Skjær en halvtint blokk med torsk i centimeter tykke skiver (det er lettere å skjære når den ikke er helt tint) Legg fiskeskivene i formen lagvis med skivede tomater, eller hell over en boks med hermetiske, hakkede tomater. Hell over fløte (i originaloppskriften tror jeg det var 1 dl fløte til en blokk fisk) til det nesten dekker fisken. Krydre med litt salt og (hvit)pepper etter smak. Strø over et raust lag med jarlsbergost og sett i ovnen. Vil tro at det var 180-200 grader i ca 20 minutter. Tomatene "overkjører" fiskesmaken nok for min del :D |
Den varianten til Gracella liker jeg også veldig godt! Men jeg er i utgangspunktet glad i fisk da. Pleier å litt kapers og hakka persille sammen med de hermetiske tomatene. Kjempegodt!
Hva med (hjemmelagede) fiskekaker? |
Sitat:
Men liker du reker da? Det er masse omega-3 i reker. Liste. |
Jeg ELSKER reker......
Og det var godt å høre at andre ikke spiser fisk! Da er det jo håp for meg også.... |
Sitat:
Jeg tviler på at jeg noensinne kommer til å klare å spise fisk, men jeg er ikke interessert i å prøve heller. :geip: |
Hvis reker kan ersatte fisk på en fullverdig måte så driter jeg også en lang i hele fisken! Elsker reker og kunne spist kilovis pr dag. Og resten av familien er også glad i det....
|
:ja: :sikle: reker er bittelitt dyrere enn fisk da eneste....
|
Ja, men fisk er fryktelig dyrt det også.....utrolig at vi som bor i en fiskenasjon må betale så mye for fisk! 60-70 kr for en liten blokk med torsk....sykt!
Reker til middag blir det vel neppe en gang i uka - men en lørdagskveld i måneden er reker kjempesnadder...meg egg, salat og majones..... |
Sitat:
Reker om sommeren er kjempegodt, men vinterreken er mye bedre. Absolutt det aller beste jeg får å spise!!! |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:43. |