![]() |
Tett på nett- VG : Fedme arvelig
VG- nett har i morgen en sånn Christian A. Drevon svarer leserene- sak!
Hvordan påvirker genene forbrenningen vår? Når man sier at fedme er arvelig, hva er det da man egentlig snakker om? Er det dårlige mat- og treningsvaner som går i arv, eller genetisk disposisjon for fedme? Hva vet forskerne egentlig om sammenhengen mellom arv og overvekt? Er det vanskeligere å gå ned i vekt dersom man er arvelig belastet for fedme? Jeg vet jo at denne mannen ikke akkurat er for lavkarbo, men det kan jo hende han kan andre ting + at jeg har slengt inn et spørsmål om steinalderkost i forhold til gener etc. |
Sv: Tett på nett- VG : Fedme arvelig
1 Vedlegg
Sitat:
Men den siste oversikten over "The human obesity Gene Map" viser i hvert fall: Kroppsvekt, BMI, overvekt og fedme: 43 gener Krossammensetning: 13 gener Fettdistribusjon: 12 gener Energiforbruk: 4 gener Over 400 studier som dekket 113 mulige genkandidater viste signifikante sammenhenger mellom disse genene og overvekt. Vedlegg 6740 |
Linken er forøvrig: http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=2156
|
Godt noen passer på meg!;)
Hadde jo tenkt til å legge den inn, da!:p |
Når du vet at han sitter og håndplukker hva han vil svare på, er det ganske utrolig at han velger ut dette grumset:
"Det forklarer nemlig at overvekt har med vane, personlighet, intelligens og disiplin å gjøre" Ærre mulig, sier jeg bare. Ord blir fattige. |
Sitat:
Sitat:
|
Tilfeldigvis ble ingen av mine 20 spørsmål besvart. Og jeg forsøkte virkelig å spille dum et par ganger. Han bet ikke på :p
|
Men skulle han virkelig ikke svare på flere spørsmål enn det? Skuffet...
|
Det var vel så mange tastetrykk han orket på dagens knekkebrød. Ligger sikkert med panna i tastaturet og sover.
|
Sitat:
Han svarte på mitt spørsmål ang genetisk betinget sult, da! Faktisk mer seriøst enn jeg hadde trodd! Dette er nemlig en av mine kjepphester, da jeg som adoptert burde vært tynn som en flis om bare miljø og oppvekst skulle ha noe å si! Men spørsmålet mitt om steinalderkost ble ikke svart på, gitt! |
Nei, hva skal han svare? Han har jo ikke peiling whatsoever på lavkarbo, dette er liksom mannen som mener at ketose og ketoacidose er det samme, og at man derfor er livstruende syk og døden nær om man er i ketose.
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Men økt appetitt trenger ikke å være negativt eller bety vektøkning... Har en kamerat som har en veldig aktiv familie (type 1,5 mil på rulleski, 1 mil løping og 1,5 mil på rulleski som søndagstur) og de spiser mye skal jeg love deg. :lol: Vi har jo lært på lavkarbo at man skal lytte til kroppen og spise når vi er sultne og spise oss behagelig mette. Men spiser du enormt mye? Har du målt stoffskiftet? Har appetitten forandret seg noe etter at du begynte på lavkarbo? Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Kalorier!!!:eek::eek::eek: Nei, dem vil jeg ikke tenkte på! Seriøst har jeg ikke talt kalorier på nesten 2 år, da lå jeg på ca2200. Det var helt i begynnelsen av mitt lchf- liv, så stort sett blir det mindre nå! |
Sitat:
Jeg teller heller ikke kalorier, men har jo sjekket ca hva jeg ligger på av og til. Hvis jeg bare spiser egg og bacon, så ligger jeg på 1800 kalorier til dagen og er god og mett. Nesten i overkant mett også... Men er jo ikke så obs på kaloriene på LCHF, vi driter jo i dem. :geip: |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:58. |