![]() |
Linsepure
Linsepuré !
Kok opp · 1 l vann · 2 buljongterninger. Tilsett · 5 dl røde linser (skylles) · ½ finhakket løk · (2 dl finhakket stangselleri) · 3 fedd finhakket hvitløk. Kok på svak varme i ca. 20 minutter. Konsistensen kan tilpasses med å spe med vann eller koke lenger. Rett før servering tilsettes · 4 ss olivenolje · 4 ss sitronsaft · nykvernet pepper. Smak til med · salt. Holder seg i kjøleskap i 4-5 dager. Kan fryses i porsjonsposer. Jeg bruker den slik somdener. Smaken kan varieres med chili, sennep, pepperrot, hakkede ristede nøtter, pesto, hakkede soltørkede tomater eller urter. Linsepuré med tomater ?* · 5 dl røde linser (skylles) · 1 løk, grovhakket has i kjele og fyll på vann til det dekker en fingerbredd over linsene. Kok linsene til nesten møre. Overflødig vann siles av. Tilsett · ½ boks hermetiske tomater · 3 fedd hvitløk · ½ rød chili Varm opp og mos lett med stavmikser. Bland inn · 1 dl olivenolje · bladpersille, hakket · salt & pepper Som variasjon kan det tilsettes chilisaus, pesto, avokado. |
DET ER DENNE!!! (se linseprat i journalen min)
Bare at i Hjemmet sto det 1 3/4 liter vann, i stedet for 1 liter - ikke rart jeg måtte sile. Jeg rakk aldri å ha i olivenolje og sitronsaft fordi det ble så mye venting på den silingen at vi bare måtte spise! Den ble kjempegod for det :D . Det ble rester og da tok jeg i litt olje og sitronsaft. Nam...! I bladet står det at du kan variere med en eller flere av disse ingrediensene: chili, sennep, pepperrot, hakkede ristede nøtter, pesto, hakkede soltørkede tomater eller tapenade (olivenpasta), urter som estragon eller basilikum, krydder som muskat (:eek: ), allehånde, karve med mer. Jeg eelsker linser! |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:23. |