![]() |
Ingefærduftende laksesuppe
Ingefærduftende laksesuppe for 4 pers.
2 sjalottløk 1/2 purre 2 stilker stangselleri 1-2 ss smør 6 dl fiskebuljong saften av en 1/2 sitron 2 ss jevning(mel,kesam,soyamel,fløte,ost) 5 dl melk 300 gr gravet laks 1-2 krm muskatnøtt 1/2 ts ingefær salt, pepper 1/2 dl finhakket dill 1. Skrell og finhakk løk. Skyll purre og stangselleri og skjær i tynne strimler og hakk sellerien fint. 2. Fres løk, purre og selleri i smør i en kjele. Spe med kraft og sitronsaft. Rør jevning(mel) ut i litt av melken eller ha fløte, ost rett i gryta. Tilsett resten av melken. 3. Skjær fisken i tynne skiver og legg dem i suppen. La det trekke på svak varme i ca 5 min. Smak til med muskat, ingefær, salt og pepper. La suppen få et oppkok. 4. Strø over dill og server. Ha gjerne i en rømmeklatt i tallerken. Lykke til. |
Mmm...jeg elsker ingefær!
Har du prøvd røkt laks eller fersk laks, anne? Tror du ikke røkt laks i tilfelle skal være i like lenge, men rå? |
Her kan du bruke den fisken du har lyst på. Ekstra godt med gravlaks. Du kan grave laks selv vet du. Så slipper du sukkeret. Det fine med gravlaks er at det er kjekt å ha i frysern og bare ta frem og skrelle av noen flak som du skal ha i suppa.....Når som helst.:D
|
Jeg blir sulten bare av navnet.Takk!
|
Kan jeg bruke torsk i denne?
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:47. |