![]() |
Kjøttboller!
Greetings
Jeg har det SÅ gøy med kjøttboller om dagen! Jeg tar kjøttdeig, gjerne 50/50 kjøtt/karbonadedeig - du kan også supplere med spekk/annet kvernet, fet kjøttmat. La oss si cirka 1 kilo kjøttdeig er utgangspunktet. Nå har du et hav av muligheter. Her er en av mine suksessformularer. Kjøttdeig, ca. 1 kilo (rekker til 3-4 personer + noen til frokost dagen etterpå!) 5-6 egg 200 gram ass. ost (Jarlsberg + en annen?) 1 pakke (200 gram) Bacon - stek det i terninger, stek så efterpå kjøttbollene i baconfettet Skinkerester/salami e.l. noe du kan ha liggende i kjøleskapet som må brukes opp Litt, paprika Har du food processor, så kan du ta diverse grønnsaker her - jeg vil til denne porsjonen ta en liten tomat, en halv løk, hvitløk (mengde etter smak - har du ikke food processor, hakk det i fine biter!) bittelitt fløte (unødvendig egentlig, men har du "litt" rømme/fløte/creme fraische i kjøleskapet tilgjengelig/som må brukes opp - ha det i!) krydder - oregano og/eller estragon passer utmerket til dette Det stekte baconet rører du inn i røren. Krydre med salt og pepper. Gjør røren klar, form små kjøttboller med hendene, og la de steke raskt på ganske sterk varme med smør og i baconfett. Serveres feks. med Guacamole! Finner du mange gram med karbohydrater her??? HA! beste hilsen Jan |
Sv: Kjøttboller!
Nam :sikle: Det hørtes veldig godt ut :)
|
Osten røres sikkert inn i deigen.....
|
Mmm, fikk lyst på dette nå. Jeg laget karri-kyllingkjøttboller for en stund siden, og det var utrolig nam. ;)
|
Yes, osten blander jeg inn sammen med alt sammen. Jeg er veldig glad i ost, så jeg liker å bruke to ulike varianeter i en skikkelig miks. Men bakdelen er at du må skrubbe pannen skikkelig etterpå, men det er det verdt!
www.lillemaane.no/lchf/ |
Ajajajajaj, nå ble jeg helfrelst her! Jeg er vanligvis ikke så glad i kjøttboller, men med bacon og ost i KAN det ikke bli feil!
|
Er sååå enig i at dette er knallmat - man kan variere i det uendelige! Blir man lei den ene varianten er det ikke mye som skal til for å lage en annen smaksvariant. Det er digg, enkelt og hærrrrlig!
Jeg gjør det samme med fisk - lager fiskekaker i alle varianter. Det er bare å bruke fantasien - og, man kan trylle frem så mye godis! Blir aldri lei dette - og, bruker gjerne søndagene på å steke opp forskjellige varianter, og dermed er det aldri vanskelig når sulten trenger på. Det er bare å åpne kjøleskapet - og vips...!;) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:46. |